Agentúra Bloomberg uviedla, že podľa niektorých vodohospodárov nízka hladina Rýna už spôsobuje ekonomické problémy Nemecku.
Autor TASR
Berlín 20. januára (TASR) - Rýn, jedna z najdlhších európskych riek a prepravná tepna pre množstvo tovarov, možno v neďalekej budúcnosti nebude splavná. S postupujúcim topením sa alpských ľadovcov totiž do rieky každoročne priteká menej vody.
Agentúra Bloomberg uviedla, že podľa niektorých vodohospodárov nízka hladina Rýna už spôsobuje ekonomické problémy Nemecku.
V posledných rokoch výrazne ubudlo na Rýne veľkých lodí. V niektorých obdobiach plávajú naložené len spolovice. Dôvodom je jeho nízka hladina. Vlani sa počas suchého leta musela lodná doprava zastaviť takmer na mesiac.
"Je strašné sledovať, ako sa mení klíma," uviedol pre agentúru Kevin Kilps, ktorý na svojej lodi vozí autá z tovární na juhu Nemecka. Dodal, že hladina rieky je z roka na rok nižšia. Koncom minulého roka na niektorých úsekoch dosiahla historické minimum. Napríklad v Kolíne nad Rýnom mala namiesto bežných štyroch až piatich metrov len 70 centimetrov.
Experti z Mníchovskej univerzity uvádzajú, že hladina Rýna bude v nasledujúcich rokoch klesať ďalej. Väčšina jeho vody pochádza z alpských ľadovcov, ktoré sa zmenšujú. Švajčiarsky odborník na ľadovce Wilfried Hagg uviedol, že od roku 1973 sa plocha ľadovcov švajčiarskych Álp zmenšila asi o 35 %.
"Vplyv na rast nemeckej ekonomiky sa prejavuje," povedal analytik Oliver Rakau z Oxford Economics. Rýn totiž spája hlavné priemyselné oblasti Nemecka a Švajčiarska s Rotterdamom, najväčším európskym prístavom.
Agrochemický koncern BASF pre nízku hladinu rieky musel nájsť náhradný spôsob dopravy svojej produkcie. Jeho náklady vzrástli o 250 miliónov eur. Šéf BASF v médiách volal po štátnych investíciách, napríklad navrhoval vybudovať na Rýne nové priehrady, ktoré by zabezpečili splavnosť rieky.
Nemecko má najväčšiu ekonomiku v Európe. Jej spomalenie sa môže prejaviť aj v celosvetovom meradle.
Napriek tomu, že má Nemecko rozvetvenú cestnú a železničnú dopravu, prepravu po Rýne sotva prekoná. Lode sú často schopné prepraviť až päťnásobok svojej váhy, a tým sa ich preprava stáva omnoho lacnejšia než preprava vlakmi alebo kamiónmi.
Agentúra Bloomberg uviedla, že podľa niektorých vodohospodárov nízka hladina Rýna už spôsobuje ekonomické problémy Nemecku.
V posledných rokoch výrazne ubudlo na Rýne veľkých lodí. V niektorých obdobiach plávajú naložené len spolovice. Dôvodom je jeho nízka hladina. Vlani sa počas suchého leta musela lodná doprava zastaviť takmer na mesiac.
"Je strašné sledovať, ako sa mení klíma," uviedol pre agentúru Kevin Kilps, ktorý na svojej lodi vozí autá z tovární na juhu Nemecka. Dodal, že hladina rieky je z roka na rok nižšia. Koncom minulého roka na niektorých úsekoch dosiahla historické minimum. Napríklad v Kolíne nad Rýnom mala namiesto bežných štyroch až piatich metrov len 70 centimetrov.
Experti z Mníchovskej univerzity uvádzajú, že hladina Rýna bude v nasledujúcich rokoch klesať ďalej. Väčšina jeho vody pochádza z alpských ľadovcov, ktoré sa zmenšujú. Švajčiarsky odborník na ľadovce Wilfried Hagg uviedol, že od roku 1973 sa plocha ľadovcov švajčiarskych Álp zmenšila asi o 35 %.
"Vplyv na rast nemeckej ekonomiky sa prejavuje," povedal analytik Oliver Rakau z Oxford Economics. Rýn totiž spája hlavné priemyselné oblasti Nemecka a Švajčiarska s Rotterdamom, najväčším európskym prístavom.
Agrochemický koncern BASF pre nízku hladinu rieky musel nájsť náhradný spôsob dopravy svojej produkcie. Jeho náklady vzrástli o 250 miliónov eur. Šéf BASF v médiách volal po štátnych investíciách, napríklad navrhoval vybudovať na Rýne nové priehrady, ktoré by zabezpečili splavnosť rieky.
Nemecko má najväčšiu ekonomiku v Európe. Jej spomalenie sa môže prejaviť aj v celosvetovom meradle.
Napriek tomu, že má Nemecko rozvetvenú cestnú a železničnú dopravu, prepravu po Rýne sotva prekoná. Lode sú často schopné prepraviť až päťnásobok svojej váhy, a tým sa ich preprava stáva omnoho lacnejšia než preprava vlakmi alebo kamiónmi.