Zatiaľ nie je jasné, či kolóny po skončení pandémie dosiahnu podobnú úroveň ako pred ňou.
Autor TASR
Mníchov 11. februára (TASR) - Pandémia nového koronavírusu sa vlani postarala o výrazný pokles intenzity premávky a menej kolón na nemeckých diaľniciach. Podľa vplyvného autoklubu ADAC sa celková dĺžka kolón za minulý rok medziročne skrátila o polovicu z 1,42 milióna kilometrov (km) na 679.000 km.
Tento pokles je pritom oveľa výraznejší než zníženie samotnej intenzity premávky. Menej služobných ciest, viac práce z domu a pandemické obmedzenia mobility sa postarali o pokles intenzity premávky zhruba o jednu osminu. "Väčšina kolón vzniká v dôsledku vysokej intenzity premávky a stavebných prác na cestách. Už minimálne zníženie intenzity stačí na skrátenie kolón," cituje agentúra DPA jedného z odborníkov ADAC.
Stavebné práce na cestách pritom vlani nehrali významnú úlohu, ich počet dokonca v porovnaní s rokom 2019 stúpol o tretinu. To, čo je obvykle príčinou dlhých kolón, viac než vykompenzovala pandémia a jej dôsledky.
Podľa ADAC sa súvislosť medzi pandémiou a poklesom kolón jasne ukazuje na priebehu roka. Mesiac s najmenším počtom kolón v celkovej dĺžke 11.883 kilometrov bol apríl, čo je zhruba desatina hodnoty z apríla 2019. S uvoľnením jarných pandemických opatrení sa citeľne zvýšila intenzita premávky a dopravné zápchy, i keď stále nedosahovali úroveň z roka 2019. Najupchatejšie cesty vlani boli v septembri, keď kolóny dosahovali 102.767 km. V roku 2019 to bol august s dĺžkou 151.049 km.
S novými pandemickými opatreniami od novembra opäť poklesla dĺžka kolón a v posledných dvoch mesiacoch minulého roka dosahovala zhruba tretinu z roka 2019.
Najhorším úsekom nemeckých diaľnic bola aj vlani A3 pri hraničnom priechode Passau s dĺžkou kolón 316 km, čo je však o polovicu menej než v roku 2019. Nasledujú diaľnica A5 medzi Karlsruhe a Heidelbergom, A6 medzi Mannheimom a Heilbronnom a A8 v úseku Karlsruhe-Stuttgart.
Naproti tomu žiadne zmeny nenastali v časoch, keď vznikala väčšina kolón. V pracovnom týždni to boli rána medzi 7.00 a 8.00 h a popoludnia medzi 16.00 a 17.00 h. Dopravné špičky však boli vďaka práci z domu výrazne slabšie než v predchádzajúcich rokoch.
Podľa ADAC zatiaľ nie je jasné, či kolóny po skončení pandémie dosiahnu podobnú úroveň ako pred ňou. "Na jednej strane môžu práca z domu a videokonferencie, ktoré nahrádzajú služobné cesty, zredukovať intenzitu premávky. Na druhej strane však mnohí pendleri presadli z verejnej dopravy do osobných áut," dodáva jeden z odborníkov ADAC. Ďalší vývoj bude závisieť aj od toho, či verejná doprava dokáže znova získať svojich zákazníkov.
Tento pokles je pritom oveľa výraznejší než zníženie samotnej intenzity premávky. Menej služobných ciest, viac práce z domu a pandemické obmedzenia mobility sa postarali o pokles intenzity premávky zhruba o jednu osminu. "Väčšina kolón vzniká v dôsledku vysokej intenzity premávky a stavebných prác na cestách. Už minimálne zníženie intenzity stačí na skrátenie kolón," cituje agentúra DPA jedného z odborníkov ADAC.
Stavebné práce na cestách pritom vlani nehrali významnú úlohu, ich počet dokonca v porovnaní s rokom 2019 stúpol o tretinu. To, čo je obvykle príčinou dlhých kolón, viac než vykompenzovala pandémia a jej dôsledky.
Podľa ADAC sa súvislosť medzi pandémiou a poklesom kolón jasne ukazuje na priebehu roka. Mesiac s najmenším počtom kolón v celkovej dĺžke 11.883 kilometrov bol apríl, čo je zhruba desatina hodnoty z apríla 2019. S uvoľnením jarných pandemických opatrení sa citeľne zvýšila intenzita premávky a dopravné zápchy, i keď stále nedosahovali úroveň z roka 2019. Najupchatejšie cesty vlani boli v septembri, keď kolóny dosahovali 102.767 km. V roku 2019 to bol august s dĺžkou 151.049 km.
S novými pandemickými opatreniami od novembra opäť poklesla dĺžka kolón a v posledných dvoch mesiacoch minulého roka dosahovala zhruba tretinu z roka 2019.
Najhorším úsekom nemeckých diaľnic bola aj vlani A3 pri hraničnom priechode Passau s dĺžkou kolón 316 km, čo je však o polovicu menej než v roku 2019. Nasledujú diaľnica A5 medzi Karlsruhe a Heidelbergom, A6 medzi Mannheimom a Heilbronnom a A8 v úseku Karlsruhe-Stuttgart.
Naproti tomu žiadne zmeny nenastali v časoch, keď vznikala väčšina kolón. V pracovnom týždni to boli rána medzi 7.00 a 8.00 h a popoludnia medzi 16.00 a 17.00 h. Dopravné špičky však boli vďaka práci z domu výrazne slabšie než v predchádzajúcich rokoch.
Podľa ADAC zatiaľ nie je jasné, či kolóny po skončení pandémie dosiahnu podobnú úroveň ako pred ňou. "Na jednej strane môžu práca z domu a videokonferencie, ktoré nahrádzajú služobné cesty, zredukovať intenzitu premávky. Na druhej strane však mnohí pendleri presadli z verejnej dopravy do osobných áut," dodáva jeden z odborníkov ADAC. Ďalší vývoj bude závisieť aj od toho, či verejná doprava dokáže znova získať svojich zákazníkov.