Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Ekonomika

Po ďalšom aeromobile sa začne príprava sériovej výroby lietajúcich áut

Prvý ročník výstavy leteckej techniky, príslušenstva a modelárstva s názvom Aero – Expo na výstavisku Agrokomplex v Nitre 24. mája 2016. Na snímke Aeromobil. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Vynálezca lietajúceho auta, dizajnér a konštruktér Štefan Klein pripravuje novú, zdokonalenú verziu svojho aeromobilu.

Nitra 24. novembra (TASR) – Vynálezca lietajúceho auta, dizajnér a konštruktér Štefan Klein pripravuje novú, zdokonalenú verziu svojho aeromobilu. V poradí štvrtý prototyp má byť už čoskoro pripravený na letové skúšky. Po ich absolvovaní chce už vývojový tím začať s prípravou sériovej výroby.

Je to rozvrhnuté aj podľa legislatívy, pretože musíme spĺňať platné predpisy a to je už zložitejšie. Nie je to taká jednoduchá situácia ako na začiatku, keď si človek povie, že idem si niečo skonštruovať v garáži a spraví si to. Tá garáž sa už teraz mení na podstatne profesionálnejšie prostredie,“ uviedol pre TASR Klein. Odhadnúť termín, kedy by mohla byť sériová výroba aeromobilu spustená je podľa jeho slov veľmi ťažké. Veľa bude záležať od kvality pripravovaného štvrtého prototypu a od výsledkov jeho testovania a záťažových skúšok. „Až potom môžeme odhadovať, ako ďaleko alebo blízko sme k sériovej výrobe. Záleží to od mnohých faktorov. Treba si uvedomiť, že letectvo je nevyspytateľné. Lietanie je niečo, čo nám nie je vlastné, čo nebolo človeku prisúdené, takže to má aj svoje nástrahy,“ vysvetlil Klein.

Nový prototyp aeromobilu má byť dokonalejšou verziou predchádzajúceho modelu. Pri jeho konštrukcii budú využité aj skúsenosti z nehody Aeromobilu 3.0, ku ktorej došlo vlani v máji, pri skúšobnom lete. Stroj pilotovaný Kleinom spadol z približne 300-metrovej výšky. Vďaka vysunutému padáku však pilot vyšiel zo svojho lietajúceho auta sám a bez vážnejších zranení. „Letectvo je nebezpečná činnosť a takéto udalosti sú jeho súčasťou. My sme vtedy robili skúšky niektorých krajných hodnôt. Aby bol stroj aj v takýchto situáciách bezpečný, bol do neho namontovaný padák, ktorý nakoniec dokázal, že aeromobil je bezpečnejší ako bežné lietadlo. Teraz, už aj na základe skúsenosti z prototypu 3.0, dokončujeme štvorku, ktorá bude ešte lepšia a verím, že ju budeme zasa zalietavať tu v Nitre a celý projekt sa posunie ďalej,“ povedal Klien. Nový prototyp aeromobilu bude podľa jeho slov lepší a výkonnejší. „Bude tam tá transformácia z auta na lietadlo prevedená ešte dokonalejšie. Bude to aj štylisticky a dizajnérsky vyzerať trošku inak. Bude to mať vyššie výkony, aj vyššiu cestovnú rýchlosť aj ostatné parametre. Celkovo bude ten stroj bezpečnejší a prepracovanejší. Všetko sa robí na základe profesionálnych výpočtov, konštruktérsky tím je rozšírený o špecialistov. Takže už to má takú profesionálnu podobu akejsi leteckej fabriky,“ skonštatoval Klein.

Lietajúce auto prvýkrát vzlietlo na nitrianskom letisku. Spoločnosť AeroMobil ho vlani prezentovala na viacerých svetových výstavách, kde vzbudilo veľký rozruch. Vidieť ho mohli napríklad návštevníci výstavy EXPO 2015 v Miláne či na výstave 100 rokov letectva v Smithovom múzeu letectva vo Washingtone v USA. Aeromobilu sa vo svojom spravodajstve venovali viaceré zahraničné médiá. „Mal som výborný pocit, keď sa o ňom hovorilo v hlavných správach televízie CNBC a zrazu tam bol záber Nitrianskeho hradu a hovorilo sa o tom, že na Slovensku sa podarilo niečo spraviť. O aeromobil je už teraz veľký záujem, o čom svedčia práve reakcie zo zahraničných výstav. Ak by sme mali všetky potrebné certifikáty, mohli sme ho už predávať priamo na nich. Ten záujem, ktorý aeromobil vyvoláva je spôsobený predovšetkým tým, že ide o víziu zmeny individuálnej dopravy. Pretože vlastne tá najväčšia výhoda nie je v tom, že s takýmto autom budem chodiť po meste, ale v tom, že umožňuje spájať veľké vzdialenosti,“ myslí si Klein.

Ten na vývoji lietajúceho automobilu pracuje viac 25 rokov. Pohyb aeromobilu vo vzduchu zabezpečuje tlačná vrtuľa, vďaka ktorej dosahoval posledný prototyp cestovnú rýchlosť približne 200 kilometrov za hodinu a mal dolet 700 kilometrov. Spotreba na hodinu letu je 15 litrov paliva. Pri jazde na ceste dosahuje vozidlo maximálnu rýchlosť približne 160 kilometrov za hodinu, zmestí sa na bežné parkovacie miesto, jazdí na obyčajný benzín a dokáže sa pohybovať v normálnej cestnej premávke a na bežných komunikáciách.