Opatrenie, ktoré má zakázať autám nad 12 ton prejazd po cestách tretej triedy, už odsúhlasila vláda.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 3. októbra (TASR) – S plošným zákazom jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy dopravcovia nesúhlasia. Nestotožňuje sa s ním združenie autodopravcov Česmad Slovakia, ktorému sa teraz zdajú približne dvojmesačné rokovania s vyššími územnými celkami (VÚC) ako zbytočné. "Nemôžeme s tým súhlasiť," vyhlásil pre TASR generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Opatrenie, ktoré má zakázať autám nad 12 ton prejazd po cestách tretej triedy, už odsúhlasila vláda. Spolu s ďalšími krokmi v oblasti mýta je súčasťou novely zákona o výbere mýta a jeho vykonávacích predpisov, ktoré pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Materiálom sa bude zaoberať ešte parlament a v prípade, že ho schváli, začne platiť od januára budúceho roku.
"Budeme ešte o ňom hovoriť s ministerstvom dopravy. Ak prijme tento zákon parlament, asi sa mu neubránime, ale nie sme s ním stotožnení," doplnil Reich. Na rokovaniach s krajmi sa podľa jeho slov podarilo v niektorých prípadoch dospieť k dohode. A teda, že v niektorých VÚC mohol platiť plošný zákaz jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy. "Ale v niektorých krajoch sú cesty, ktoré bolo potrebné nechať prejazdné a monitorovať dopravu po nich," priblížil generálny tajomník združenia.
Ak zákon začne platiť v takomto znení a kamióny dostanú plošný zákaz na jazdenie po všetkých cestách tretej triedy, Česmad sa bude podľa Reicha usilovať o to, aby boli všetky tieto cesty aspoň riadne označené. Aby vodiči videli, kde presne začína cesta tretej triedy, nevchádzali na ňu a následne nedostávali pokuty.
Spolu s týmto opatrením sa má od januára rozšíriť sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov a zvýši sa počet úsekov ciest druhej triedy, kam bude mať tranzitná doprava zakázaný vjazd. Zákazové značky sa osadia na 140 križovatkách na týchto cestách. Ďalším opatrením je monitoring všetkých ciest druhej a tretej triedy. A to tým, že sa na nich zavedie mýto s nulovou sadzbou, čím štát získa prehľad o tom, kadiaľ kamióny jazdia. Podľa ministerstva sa na týchto krokoch dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Rezort dopravy vidí cieľ týchto noviniek v nasmerovaní tranzitnej nákladnej dopravy na cesty, ktoré sú na to určené. Chce teda "vyhnať" kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií, ktoré na takúto záťaž neboli prispôsobené.
Opatrenie, ktoré má zakázať autám nad 12 ton prejazd po cestách tretej triedy, už odsúhlasila vláda. Spolu s ďalšími krokmi v oblasti mýta je súčasťou novely zákona o výbere mýta a jeho vykonávacích predpisov, ktoré pripravilo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD). Materiálom sa bude zaoberať ešte parlament a v prípade, že ho schváli, začne platiť od januára budúceho roku.
"Budeme ešte o ňom hovoriť s ministerstvom dopravy. Ak prijme tento zákon parlament, asi sa mu neubránime, ale nie sme s ním stotožnení," doplnil Reich. Na rokovaniach s krajmi sa podľa jeho slov podarilo v niektorých prípadoch dospieť k dohode. A teda, že v niektorých VÚC mohol platiť plošný zákaz jazdenia kamiónov po cestách tretej triedy. "Ale v niektorých krajoch sú cesty, ktoré bolo potrebné nechať prejazdné a monitorovať dopravu po nich," priblížil generálny tajomník združenia.
Ak zákon začne platiť v takomto znení a kamióny dostanú plošný zákaz na jazdenie po všetkých cestách tretej triedy, Česmad sa bude podľa Reicha usilovať o to, aby boli všetky tieto cesty aspoň riadne označené. Aby vodiči videli, kde presne začína cesta tretej triedy, nevchádzali na ňu a následne nedostávali pokuty.
Spolu s týmto opatrením sa má od januára rozšíriť sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov a zvýši sa počet úsekov ciest druhej triedy, kam bude mať tranzitná doprava zakázaný vjazd. Zákazové značky sa osadia na 140 križovatkách na týchto cestách. Ďalším opatrením je monitoring všetkých ciest druhej a tretej triedy. A to tým, že sa na nich zavedie mýto s nulovou sadzbou, čím štát získa prehľad o tom, kadiaľ kamióny jazdia. Podľa ministerstva sa na týchto krokoch dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Rezort dopravy vidí cieľ týchto noviniek v nasmerovaní tranzitnej nákladnej dopravy na cesty, ktoré sú na to určené. Chce teda "vyhnať" kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií, ktoré na takúto záťaž neboli prispôsobené.
Na cestách III. triedy nemajú podľa rezortu dopravy kamióny čo robiť
Cesty tretej triedy nie sú podľa ministerstva dopravy konštrukčne stavané na ťažkú nákladnú tranzitnú dopravu. Nemá preto na nich čo robiť. Takto zareagovalo ministerstvo dopravy na vyjadrenia združenia autodopravcov Česmad Slovakia, ktoré nesúhlasí so zavedením plošného zákazu pre prejazd kamiónov po cestách III. triedy.
"Čo sa týka tranzitu, kamionisti by mali využívať najmä diaľnice a rýchlostné cesty, cesty I. triedy, prípadne úseky ciest II. triedy určené na bilaterálnych rokovaniach s predstaviteľmi vyšších územných celkov," uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Upozornil pritom, že ide o tranzit, nie o dopravnú obsluhu územia.
"Kamióny budeme monitorovať na všetkých cestách na Slovensku, aby sme poznali ich intenzitu a mohli ich ďalej regulovať v rámci celej cestnej siete," doplnil Kóňa.
V prvom polroku budúceho roka by tak ministerstvo podľa jeho slov malo mať v rukách konkrétne čísla o intenzite kamiónov na cestách. Potom si opäť zasadne s dopravcami a zástupcami krajov za rokovací stôl a dohodne sa, ako bude ďalej pokračovať. Teda, čo je prínosom a naopak, čo komplikuje život kamionistom a tiež samotným obyvateľom. "S cieľom napraviť nedostatky a usmerniť kamiónovú dopravu s čo možno najmenšími negatívnymi vplyvmi," dodal Kóňa.
Cesty tretej triedy nie sú podľa ministerstva dopravy konštrukčne stavané na ťažkú nákladnú tranzitnú dopravu. Nemá preto na nich čo robiť. Takto zareagovalo ministerstvo dopravy na vyjadrenia združenia autodopravcov Česmad Slovakia, ktoré nesúhlasí so zavedením plošného zákazu pre prejazd kamiónov po cestách III. triedy.
"Čo sa týka tranzitu, kamionisti by mali využívať najmä diaľnice a rýchlostné cesty, cesty I. triedy, prípadne úseky ciest II. triedy určené na bilaterálnych rokovaniach s predstaviteľmi vyšších územných celkov," uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Upozornil pritom, že ide o tranzit, nie o dopravnú obsluhu územia.
"Kamióny budeme monitorovať na všetkých cestách na Slovensku, aby sme poznali ich intenzitu a mohli ich ďalej regulovať v rámci celej cestnej siete," doplnil Kóňa.
V prvom polroku budúceho roka by tak ministerstvo podľa jeho slov malo mať v rukách konkrétne čísla o intenzite kamiónov na cestách. Potom si opäť zasadne s dopravcami a zástupcami krajov za rokovací stôl a dohodne sa, ako bude ďalej pokračovať. Teda, čo je prínosom a naopak, čo komplikuje život kamionistom a tiež samotným obyvateľom. "S cieľom napraviť nedostatky a usmerniť kamiónovú dopravu s čo možno najmenšími negatívnymi vplyvmi," dodal Kóňa.