Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Nový dotačný systém v cestovnom ruchu naruší podnikateľské prostredie

Predseda KDH Ján Figeľ. Foto: TASR/Martin Baumann

Podľa opozičnej strany KDH má prijatá novela svoje nedostatky.

Bratislava 10. júla (TASR) – Stratégia rozvoja cestovného ruchu, ktorú dnes prijala vláda, má podľa opozičnej strany KDH chyby. Jej predseda Ján Figeľ na dnešnej tlačovej konferencii vyhlásil, že terajšia novela prináša nesystémovosť. "Nový dotačný systém môže priniesť deformáciu v podnikateľskom prostredí, a preto KDH bude naďalej presadzovať ozdravné a motivujúce opatrenia," povedal Figeľ.

Štát sa rozhodol finančne motivovať zariadenia v cestovnom ruchu, ktoré na Slovensko privedú zahraničných dovolenkárov na päť a viac nocí. Každý takýto pobyt bude pri návštevníkoch z bezvízových krajín "odmenený" v priemere sumou 30 eur a pri turistoch z krajín s vízovou povinnosťou to bude 60 eur. Toto opatrenie chce rezort dopravy zaviesť do praxe od roku 2014 a financie by mohli byť príjmom cestovných kancelárií, ubytovacích zariadení i dopravcov. Podľa prepočtov ministerstva by náklady na takúto cielenú podporu mohli predstavovať približne 10,5 milióna eur ročne.

Podľa bývalého generálneho riaditeľa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Petra Belinského práve nový dotačný systém spôsobí podnikateľom problémy. Domnieva sa, že prijatá novela má nedostatky v podobe nesystémového prvku, ktorý bol pomenovaný ako prorastové opatrenie. "Myslím si, že 10,5 milióna eur zaváňa až takzvanou štátnou pomocou. Je to veľmi zle a zdeformuje to podmienky v cestovnom ruchu. Je veľa subjektov, ktoré majú svoje podnikateľské prostredie nastavené len na 3 až 4 dni pobytu. Preto navrhujeme, aby prostriedky, ktoré boli určené pre toto prorastové opatrenie, boli určené pre budovanie infraštruktúry v oblasti cestovného ruchu, alebo ich použiť na financovanie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch," doplnil Belinský. Podľa jeho slov by bolo najlepšie, keby sa agentúra zmenila na akciovú spoločnosť, kde budú akcionármi oblastné organizácie a ministerstvo dopravy a týmto by mal aj štát dohľad nad jej prostriedkami.