Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Dôvera amerických spotrebiteľov vo februári nečakane klesla

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Anna Staníková

Spotrebiteľské výdavky tvoria asi 70 % ekonomickej aktivity USA, takže ekonómovia venujú veľkú pozornosť správaniu spotrebiteľov.

Washington 27. februára (TASR) - Americkým spotrebiteľom sa vo februári 2024 nečakane zhoršila nálada a ich dôvera v ekonomiku po troch mesiacoch rastu klesla. Dôvodom je pretrvávajúca neistota v súvislosti s vývojom ekonomiky. Ukázali to výsledky prieskumu, ktoré v utorok zverejnil inštitút Conference Board. TASR o tom informuje na základe správ AP a RTTNews.

Podľa najnovšieho prieskumu index spotrebiteľskej dôvery v USA vo februári 2024 klesol na 106,7 bodu z revidovaných 110,9 bodu v januári.

Tento výsledok prekvapil ekonómov, ktorí očakávali, že index spotrebiteľskej dôvery vzrastie vo februári na 115 bodov z pôvodných 114,8 bodu v predchádzajúcom mesiaci.

"Pokles dôvery bol široký a ovplyvnil všetky príjmové skupiny," povedala hlavná ekonómka Conference Board Dana Petersonová.

"Dôvera sa zhoršila u spotrebiteľov mladších ako 35 rokov a ľudí vo veku 55 a viac rokov, zatiaľ čo u spotrebiteľov vo veku 35 až 54 rokov sa mierne zlepšila," dodala.

Prieskum tiež odhalil, že čiastkový index súčasnej situácie klesol vo februári na 147,2 zo 154,9 bodu v januári, keďže názory spotrebiteľov na aktuálne ekonomické podmienky sa zhoršili.

Znížil sa aj index očakávaní Američanov v oblasti príjmu, podnikania a trhu práce na 79,8 z 81,5 bodu, pričom hodnota indexu pod hranicou 80 bodov často signalizuje prichádzajúcu recesiu.

Pokles spotrebiteľskej dôvery tento mesiac je do istej miery prekvapením, keďže americká ekonomika naďalej vykazuje odolnosť voči vyšším úrokovým sadzbám a inflácii. Hoci sa rast cien v minulom roku značne spomalil, miera inflácie zostáva nad cieľom Federálneho rezervného systému (Fed) na úrovni 2 %.

Spotrebiteľské výdavky tvoria asi 70 % ekonomickej aktivity USA, takže ekonómovia venujú veľkú pozornosť správaniu spotrebiteľov.