Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

E-shopy majú od februára nové informačne povinnosti

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Musia povinne informovať o alternatívnom riešení spotrebiteľského sporu.

Bratislava 29. februára (TASR) – E-shopy majú už takmer mesiac (od 1. 2.) nové informačne povinnosti voči svojim spotrebiteľom. Pred uzavretím zmluvy na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov, alebo ak sa uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa, majú všetci predajcovia jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľom informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov. Na svojom webovom sídle sú povinní uvádzať odkaz na príslušnú platformu, prostredníctvom ktorej môže spotrebiteľ podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu.

"Tieto dve nové povinnosti sa týkajú iba predaja na diaľku, a nie kamenných prevádzok. Nová povinnosť vyplýva z novelizovaného zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru, poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku, alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho,"
upozornila Ľubica Martináková z advokátskej kancelárie Accace Legal. Uvedené informácie musí zákazník dostať ešte pred nákupom, teda ešte pred odoslaním objednávky, a odkaz na platformu musí byť ľahko dostupný. "Máme za to, že bude stačiť, ak všetky tieto povinné informácie uvedie e-shop v obchodných podmienkach, alebo ako odkaz na webstránke," skonštatovala Martináková.

E-shopy, ako aj kamenné obchody, sú už povinné poskytnúť aj súčinnosť tým subjektom, ktoré sú oprávnené riešiť spory spotrebiteľov mimosúdnou cestou. Na Slovensku je to Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), a tiež tie súkromné subjekty, ktoré sú v zozname vedenom Ministerstvom hospodárstva SR. Pokiaľ však ide o dodávku elektriny, plynu, tepla či vody, oprávnený na alternatívne riešenie sporu je Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sú zverené spory ohľadom verejných služieb a poštových služieb.

Spotrebitelia môžu využiť túto formu riešenia sporov, ak majú pocit, že boli porušené niektoré ich spotrebiteľské práva. Návrh môžu podať buď cez európsku platformu http://ec.europa.eu/odr alebo u spomínaných subjektov v SR.

Spotrebitelia sa ešte predtým, než pristúpia k tomuto kroku, musia obrátiť na e-shop so žiadosťou o nápravu. Návrh môžu podať až po doručení odmietavej odpovede, alebo ak do 30 dní odpoveď nebude zaslaná vôbec. Podať ho treba najneskôr do jedného roka. Pre všetky spory platí, že ich hodnota musí dosahovať aspoň 20 eur.

Po podaní návrhu na príslušnom mieste, subjekty oprávnené riešiť spor alternatívnou cestou oznámia e-shopu začiatok a doručia všetky potrebné doklady spolu s výzvou, aby sa vyjadril v lehote minimálne 15 dní. E-shop je povinný poskytnúť súčinnosť, inak mu hrozí pokuta od SOI od 500 do 10.000 eur. Celé riešenie sporu by malo byť ukončené do 90 dní od začatia, v zložitejších prípadoch môže byť táto lehota predĺžená o 30 dní, a to aj opakovane. Výsledkom môže byť dohoda, ktorú vypracuje subjekt oprávnený na riešenie a tá je potom pre obe strany záväzná.

Alternatívne riešenie sporov je bezodplatné. Oprávnená právnická osoba môže požadovať pri iniciácii sporu poplatok maximálne vo výške 5 eur vrátane DPH.

Informačné povinnosti pre e-shopy zaviedol novelizovaný Zákon o ochrane spotrebiteľa na diaľku od 1. februára 2016.