Z analýzy spoločnosti Karsa Technologies vyplýva, že veľké e-shopy síce zlacňovali tovar, no volili rozdielnu stratégiu cenotvorby.
Autor TASR
Bratislava 4. mája (TASR) – Slováci, ktorí počkali s nákupom elektroniky cez internet až na prvý kvartál tohto roka, na tom väčšinou zarobili. Priemerné ceny tabletov klesli v marci v porovnaní s minuloročným októbrom o 4,9 %, ľudia tak mohli ušetriť 15 eur. U mobilných telefónov boli rozdiely v cene 4,5 %. Z analýzy spoločnosti Karsa Technologies vyplýva, že veľké e-shopy síce zlacňovali tovar, no volili rozdielnu stratégiu cenotvorby.
Odborníci označujú ceny elektroniky v internetových obchodoch počas prvých troch mesiacov roka za odraz povianočného obdobia. Nákupy pred Vianocami generujú až dve tretiny obratu predajcov v tomto segmente. "Firmy sa v novom roku snažia prilákať zákazníkov na nižšie ceny. Tí totiž svoju spotrebu uspokojili už pred Vianocami a teraz sú menej ochotní nakupovať," zhodnotil riaditeľ spoločnosti Michal Ježek.
Nákup elektroniky je podľa neho tradične najvýhodnejší v prvom štvrťroku. "Dôvodom nižších cien v prvom kvartáli je aj životný cyklus produktu. Dochádza totiž k prirodzenému poklesu ceny v čase, pretože firmy väčšinou uvádzajú novinky na trh už v októbri," vysvetlil Ježek.
Ako dodal, miera zlacňovania sa líši podľa cenovej stratégie jednotlivých internetových obchodov. Odlišná cenotvorba je zrejmá obzvlášť počas vianočného obdobia a na začiatku roka, kedy e-shopy veľmi pružne reagujú na zmenu dopytu.
Jeden predajca v októbri nastavil nižšiu cenovú hladinu ponúkaných produktov, ktorú postupne zvyšoval. V decembri tak došlo k zníženiu cien priemerne o 1,9 %, a to vydržalo do 10. dňa v mesiaci. Cenová hladina sa potom tesne pred Vianocami opäť zdvihla o 2,1 %. V januári následne došlo k skokovému zlacneniu o 3 %.
Odlišný postup pri cenotvorbe zvolil ďalší internetový obchod, ktorý ceny pred Vianocami navýšil len minimálne a obdobnú cenovú hladinu, len s miernym poklesom, udržiaval až do konca marca.
Odborníci označujú ceny elektroniky v internetových obchodoch počas prvých troch mesiacov roka za odraz povianočného obdobia. Nákupy pred Vianocami generujú až dve tretiny obratu predajcov v tomto segmente. "Firmy sa v novom roku snažia prilákať zákazníkov na nižšie ceny. Tí totiž svoju spotrebu uspokojili už pred Vianocami a teraz sú menej ochotní nakupovať," zhodnotil riaditeľ spoločnosti Michal Ježek.
Nákup elektroniky je podľa neho tradične najvýhodnejší v prvom štvrťroku. "Dôvodom nižších cien v prvom kvartáli je aj životný cyklus produktu. Dochádza totiž k prirodzenému poklesu ceny v čase, pretože firmy väčšinou uvádzajú novinky na trh už v októbri," vysvetlil Ježek.
Ako dodal, miera zlacňovania sa líši podľa cenovej stratégie jednotlivých internetových obchodov. Odlišná cenotvorba je zrejmá obzvlášť počas vianočného obdobia a na začiatku roka, kedy e-shopy veľmi pružne reagujú na zmenu dopytu.
Jeden predajca v októbri nastavil nižšiu cenovú hladinu ponúkaných produktov, ktorú postupne zvyšoval. V decembri tak došlo k zníženiu cien priemerne o 1,9 %, a to vydržalo do 10. dňa v mesiaci. Cenová hladina sa potom tesne pred Vianocami opäť zdvihla o 2,1 %. V januári následne došlo k skokovému zlacneniu o 3 %.
Odlišný postup pri cenotvorbe zvolil ďalší internetový obchod, ktorý ceny pred Vianocami navýšil len minimálne a obdobnú cenovú hladinu, len s miernym poklesom, udržiaval až do konca marca.