Karel De Gucht pripomenul, že pre EÚ je Japonsko druhým najväčším obchodným partnerom v Ázii a kľúčovým partnerom z hľadiska presadzovania demokracie a právneho štátu na tomto kontinente.
Autor TASR
Brusel 18. júla (TASR) - Európska komisia (EK) dnes rozhodla, že vyzve členské štáty EÚ, aby odobrili rokovania o dohode o voľnom obchode s Japonskom, uviedol eurokomisár pre obchod Karel De Gucht.
Komisár pripomenul, že pre EÚ je Japonsko druhým najväčším obchodným partnerom v Ázii a kľúčovým partnerom z hľadiska presadzovania demokracie a právneho štátu na tomto kontinente.
"Keďže ekonomický rast v nasledujúcich 20 rokoch bude prichádzať z Ázie, bolo by chybou našej obchodnej stratégie prehliadať Japonsko," uviedol De Gucht počas stretnutia s novinármi v Bruseli. Pripomenul, že EÚ a Japonsko vytvárajú spolu viac ako tretinu svetového HDP.
Podľa prepočtov EK uzatvorenie dohody o voľnom obchode s Japonskom by viedlo k nárastu HDP únie takmer o jedno percento a o tretinu by zvýšilo európske exporty do Japonska.
"To by viedlo k vytvoreniu dodatočných 400.000 pracovných miest iba na území EÚ," zhodnotil črtajúce sa možnosti komisár De Gucht. Dodal, že za súčasnej ekonomickej situácie v Európe by tieto pracovné miesta boli viac ako vítané.
Komisár spresnil, že za podpis dohody o voľnom obchode s Japonskom sa už vyslovili veľké európske priemyselné združenia z oblasti priemyslu, chémie, potravinárstva, moderných technológií, dopravy a služieb.
EÚ má pred podpisom tejto dohody najväčšie obavy v oblasti automobilového priemyslu, čo je sektor, ktorý v tomto prípade najviac zaujíma Slovenskú republiku, avšak komisár De Gucht upozornil, že EÚ je solídne pripravená na rokovania o odstraňovaní colných taríf a necolných prekážok. Uviedol, že Európania nepristúpia na zníženie akýchkoľvek taríf, kým japonská strana nepreukáže konkrétne výsledky pri odstraňovaní regulačných obmedzení a to sa podľa jeho slov týka aj automobilového priemyslu.
De Gucht priznal, že z japonskej strany majú najväčšie výhrady proti dohode o voľnom obchode s EÚ práve automobiloví producenti, ale EÚ je odhodlaná tvrdo rokovať aj s nimi o odstraňovaní existujúcich colných a bezcolných prekážok.
"Lopta je teraz na strane členských štátov EÚ," povedal De Gucht o ďalšom osude rodiacej sa dohody. Podľa jeho názoru sa Rada EÚ začne zaoberať touto problematikou po letných prázdninách a prejdú aj 3 mesiace, kým členské štáty dospejú k spoločným záverom. Ak sa tak stane, budú nasledovať samotné rokovania o dohode a náročný proces ratifikácie dohody, ktorá môže uzrieť svetlo sveta o 3 až 4 roky.
Komisár pripomenul, že pre EÚ je Japonsko druhým najväčším obchodným partnerom v Ázii a kľúčovým partnerom z hľadiska presadzovania demokracie a právneho štátu na tomto kontinente.
"Keďže ekonomický rast v nasledujúcich 20 rokoch bude prichádzať z Ázie, bolo by chybou našej obchodnej stratégie prehliadať Japonsko," uviedol De Gucht počas stretnutia s novinármi v Bruseli. Pripomenul, že EÚ a Japonsko vytvárajú spolu viac ako tretinu svetového HDP.
Podľa prepočtov EK uzatvorenie dohody o voľnom obchode s Japonskom by viedlo k nárastu HDP únie takmer o jedno percento a o tretinu by zvýšilo európske exporty do Japonska.
"To by viedlo k vytvoreniu dodatočných 400.000 pracovných miest iba na území EÚ," zhodnotil črtajúce sa možnosti komisár De Gucht. Dodal, že za súčasnej ekonomickej situácie v Európe by tieto pracovné miesta boli viac ako vítané.
Komisár spresnil, že za podpis dohody o voľnom obchode s Japonskom sa už vyslovili veľké európske priemyselné združenia z oblasti priemyslu, chémie, potravinárstva, moderných technológií, dopravy a služieb.
EÚ má pred podpisom tejto dohody najväčšie obavy v oblasti automobilového priemyslu, čo je sektor, ktorý v tomto prípade najviac zaujíma Slovenskú republiku, avšak komisár De Gucht upozornil, že EÚ je solídne pripravená na rokovania o odstraňovaní colných taríf a necolných prekážok. Uviedol, že Európania nepristúpia na zníženie akýchkoľvek taríf, kým japonská strana nepreukáže konkrétne výsledky pri odstraňovaní regulačných obmedzení a to sa podľa jeho slov týka aj automobilového priemyslu.
De Gucht priznal, že z japonskej strany majú najväčšie výhrady proti dohode o voľnom obchode s EÚ práve automobiloví producenti, ale EÚ je odhodlaná tvrdo rokovať aj s nimi o odstraňovaní existujúcich colných a bezcolných prekážok.
"Lopta je teraz na strane členských štátov EÚ," povedal De Gucht o ďalšom osude rodiacej sa dohody. Podľa jeho názoru sa Rada EÚ začne zaoberať touto problematikou po letných prázdninách a prejdú aj 3 mesiace, kým členské štáty dospejú k spoločným záverom. Ak sa tak stane, budú nasledovať samotné rokovania o dohode a náročný proces ratifikácie dohody, ktorá môže uzrieť svetlo sveta o 3 až 4 roky.