Prešetrovanie by malo posúdiť, či by rozhodnutie Slovenskej pošty uzavrieť dohodu so spoločnosťou SWAN, mohlo byť pripísateľné Slovensku.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 30. októbra (TASR) - Európska komisia (EK) začala hĺbkové prešetrovanie rámcovej dohody o spolupráci medzi verejným poskytovateľom poštových služieb Slovenskou poštou a prevádzkovateľom mobilnej siete SWAN. To má posúdiť, či počiatočná dohoda, ktorá platila v rokoch 2015 až 2021, bola v súlade s pravidlami EÚ v oblasti štátnej pomoci. EK o tom v pondelok informovala na svojej webovej stránke.
V roku 2015 štátny podnik Slovenská pošta a spoločnosť SWAN podpísali rámcovú dohodu o spolupráci, na základe ktorej Slovenská pošta za úhradu predávala a propagovala výrobky a služby spoločnosti SWAN vo svojich prevádzkach a pobočkách na celom Slovensku, poskytovala zákazníkom spoločnosti SWAN zákaznícke služby, vrátane prevádzky telefonického centra a vyberala poplatky a platby od zákazníkov spoločnosti SWAN.
Komisii bola v decembri 2016 doručená sťažnosť, v ktorej sa uvádza, že v dôsledku rámcovej dohody o spolupráci so Slovenskou poštou mala spoločnosť SWAN profitovať zo štátnej pomoci, ktorá bola nezlučiteľná s vnútorným trhom. Sťažovateľ konkrétne tvrdil, že v dôsledku dohody bola spoločnosti SWAN poskytnutá hospodárska výhoda, pretože poplatok, ktorý spoločnosť SWAN platila Slovenskej pošte za poskytovanie služieb, nezodpovedal trhovej cene za tieto služby. Pošta si zároveň podľa tejto sťažnosti SWAN nevybrala za partnera na spoluprácu v transparentnom a nediskriminačnom výberovom konaní.
"V tejto fáze má Komisia na základe svojho predbežného posúdenia pochybnosti o tom, či počiatočná rámcová dohoda o spolupráci bola v súlade s pravidlami EÚ v oblasti štátnej pomoci," uviedla EK.
Prešetrovanie by malo posúdiť, či by rozhodnutie Slovenskej pošty uzavrieť dohodu so spoločnosťou SWAN, mohlo byť pripísateľné Slovensku. Komisia sa snaží najmä objasniť, či bola dohoda uzavretá za podmienok, ktoré by za bežných trhových podmienok akceptoval súkromný subjekt, a či bol proces výberu spoločnosti SWAN transparentný a nediskriminačný, a či boli použité kritériá objektívne.
"Sme presvedčení o tom, že rozhodnutie Európskej komisie napokon ukáže, že nešlo o žiadnu nepovolenú štátnu pomoc, ale sú to len klamstvá, ktoré od istého času šíria niektorí naši konkurenti," reagoval na začatie prešetrovania hovorca spoločnosti SWAN Pavel Ďurík.
Keď Slovenská pošta oslovila operátorov s ponukou na spoluprácu, mnohí na ňu podľa Ďuríka vôbec nereagovali. "Keď si napokon vybrala nás, pretože sme prišli s kombináciou jednoduchej produktovej propozície s výhodnými cenami, čelili sme množstvu posmeškov," dodal. Až neskôr podľa neho konkurencii došlo, že podcenila tento predajný kanál, a pokúsila sa SWAN z neho vytlačiť.
V roku 2015 štátny podnik Slovenská pošta a spoločnosť SWAN podpísali rámcovú dohodu o spolupráci, na základe ktorej Slovenská pošta za úhradu predávala a propagovala výrobky a služby spoločnosti SWAN vo svojich prevádzkach a pobočkách na celom Slovensku, poskytovala zákazníkom spoločnosti SWAN zákaznícke služby, vrátane prevádzky telefonického centra a vyberala poplatky a platby od zákazníkov spoločnosti SWAN.
Komisii bola v decembri 2016 doručená sťažnosť, v ktorej sa uvádza, že v dôsledku rámcovej dohody o spolupráci so Slovenskou poštou mala spoločnosť SWAN profitovať zo štátnej pomoci, ktorá bola nezlučiteľná s vnútorným trhom. Sťažovateľ konkrétne tvrdil, že v dôsledku dohody bola spoločnosti SWAN poskytnutá hospodárska výhoda, pretože poplatok, ktorý spoločnosť SWAN platila Slovenskej pošte za poskytovanie služieb, nezodpovedal trhovej cene za tieto služby. Pošta si zároveň podľa tejto sťažnosti SWAN nevybrala za partnera na spoluprácu v transparentnom a nediskriminačnom výberovom konaní.
"V tejto fáze má Komisia na základe svojho predbežného posúdenia pochybnosti o tom, či počiatočná rámcová dohoda o spolupráci bola v súlade s pravidlami EÚ v oblasti štátnej pomoci," uviedla EK.
Prešetrovanie by malo posúdiť, či by rozhodnutie Slovenskej pošty uzavrieť dohodu so spoločnosťou SWAN, mohlo byť pripísateľné Slovensku. Komisia sa snaží najmä objasniť, či bola dohoda uzavretá za podmienok, ktoré by za bežných trhových podmienok akceptoval súkromný subjekt, a či bol proces výberu spoločnosti SWAN transparentný a nediskriminačný, a či boli použité kritériá objektívne.
"Sme presvedčení o tom, že rozhodnutie Európskej komisie napokon ukáže, že nešlo o žiadnu nepovolenú štátnu pomoc, ale sú to len klamstvá, ktoré od istého času šíria niektorí naši konkurenti," reagoval na začatie prešetrovania hovorca spoločnosti SWAN Pavel Ďurík.
Keď Slovenská pošta oslovila operátorov s ponukou na spoluprácu, mnohí na ňu podľa Ďuríka vôbec nereagovali. "Keď si napokon vybrala nás, pretože sme prišli s kombináciou jednoduchej produktovej propozície s výhodnými cenami, čelili sme množstvu posmeškov," dodal. Až neskôr podľa neho konkurencii došlo, že podcenila tento predajný kanál, a pokúsila sa SWAN z neho vytlačiť.