Podľa CEPTA pri úspore 1 liter nafty na 100 km ušetrí za rok stredná dopravná firma s 50 kamiónmi približne 70.000 eur aj viac.
Autor TASR
Zvolen 29. júla (TASR) - Úspory až niekoľko litrov pohonných látok na 100 kilometrov jazdy mali šoféri demonštračných jázd ekošoférovania, ktoré sa uskutočnili v uplynulých dňoch v okolí Zvolena.
Jazdilo sa pri tom na autobuse, kamióne, vane i osobnom aute. TASR o tom informovalo Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy (CEPTA), ktoré bolo organizátorom akcie.
Na autobuse sa podarilo dosiahnuť úspory 3,3 l nafty na 100 km, čo je úspora 16,3 %, na kamióne 2,2 l/100 km (-9,5 %). Na osobnom aute to bolo 0,5 l/100 km (-12,5 %). Pri viac ako polovici jázd sa popri úspore pohonných látok ušetril aj čas, zvýšila priemerná rýchlosť, inak boli časové rozdiely minimálne.
Podľa CEPTA pri úspore 1 liter nafty na 100 km ušetrí za rok stredná dopravná firma s 50 kamiónmi približne 70.000 eur aj viac. Z výsledkov je teda zrejmé, že úspora môže byť podstatne vyššia.
„Napriek tomu, že vývoj motorových vozidiel napreduje míľovými krokmi, vodič zostáva nenahraditeľným prvkom v obsluhe vozidla a práve preto sa musí neustále vzdelávať, aby držal krok s technickým vývojom. Moderné auto dokáže mnoho vecí riešiť za vodiča, ale nevidí. Preto skúsený a trénovaný vodič vždy dokáže dosiahnuť lepšiu spotrebu ako drahé elektronické systémy a investície do tréningu sa firme niekoľkonásobne vrátia," hovorí expert a inštruktor v oblasti úspornej jazdy ECO Drive2 Jiří Cumpelík.
Vedecký tím z Technickej univerzity v Liberci a Českého vysokého učenia technického v Prahe meral vďaka projektu MEDETOX3 počas demonštračných jázd na jednotlivých vozidlách aj výfukové emisie. Konkrétne sa merali prachové častice – ich počet a frakcie, vrátane ultra jemných častíc. Spracované výsledky meraní emisií budú známe do septembra 2014.
„V rámci projektu by sme chceli na jeseň pokračovať seminárom o ekošoférovaní a úspornej jazde, workshopom pre autoškoly, tréningom inštruktorov a do konca roka 2014 by sme mali mať uzavretú aj európsku certifikačnú schému pre ekošoférovanie,“ dodáva Daniel Lešinský, koordinátor projektu a predseda CEPTA.
Jazdilo sa pri tom na autobuse, kamióne, vane i osobnom aute. TASR o tom informovalo Centrum pre trvaloudržateľné alternatívy (CEPTA), ktoré bolo organizátorom akcie.
Na autobuse sa podarilo dosiahnuť úspory 3,3 l nafty na 100 km, čo je úspora 16,3 %, na kamióne 2,2 l/100 km (-9,5 %). Na osobnom aute to bolo 0,5 l/100 km (-12,5 %). Pri viac ako polovici jázd sa popri úspore pohonných látok ušetril aj čas, zvýšila priemerná rýchlosť, inak boli časové rozdiely minimálne.
Podľa CEPTA pri úspore 1 liter nafty na 100 km ušetrí za rok stredná dopravná firma s 50 kamiónmi približne 70.000 eur aj viac. Z výsledkov je teda zrejmé, že úspora môže byť podstatne vyššia.
„Napriek tomu, že vývoj motorových vozidiel napreduje míľovými krokmi, vodič zostáva nenahraditeľným prvkom v obsluhe vozidla a práve preto sa musí neustále vzdelávať, aby držal krok s technickým vývojom. Moderné auto dokáže mnoho vecí riešiť za vodiča, ale nevidí. Preto skúsený a trénovaný vodič vždy dokáže dosiahnuť lepšiu spotrebu ako drahé elektronické systémy a investície do tréningu sa firme niekoľkonásobne vrátia," hovorí expert a inštruktor v oblasti úspornej jazdy ECO Drive2 Jiří Cumpelík.
Vedecký tím z Technickej univerzity v Liberci a Českého vysokého učenia technického v Prahe meral vďaka projektu MEDETOX3 počas demonštračných jázd na jednotlivých vozidlách aj výfukové emisie. Konkrétne sa merali prachové častice – ich počet a frakcie, vrátane ultra jemných častíc. Spracované výsledky meraní emisií budú známe do septembra 2014.
„V rámci projektu by sme chceli na jeseň pokračovať seminárom o ekošoférovaní a úspornej jazde, workshopom pre autoškoly, tréningom inštruktorov a do konca roka 2014 by sme mali mať uzavretú aj európsku certifikačnú schému pre ekošoférovanie,“ dodáva Daniel Lešinský, koordinátor projektu a predseda CEPTA.