Na druhej strane slovenský dovoz stagnoval, predovšetkým ako výsledok poklesu domácej spotreby, najmä domácností.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 9. augusta (TASR) - Zahraničný obchod bude aj tento rok pilierom rastu slovenskej ekonomiky.
Celkovo za prvý polrok tohto roka vývoz rástol oproti rovnakému obdobiu vlani slušným tempom, a to o 3,2 %. Pri stagnujúcich či klesajúcich dovozoch našich hlavných obchodných partnerov Nemecka, ČR, Poľska a Rakúska, to znamená, že naši vývozcovia sú konkurencieschopní na týchto náročných trhoch a dokážu sa na nich presadiť a zvýšiť svoj trhový podiel, konštatuje Martin Barto, hlavný stratég Sberbank Slovensko.
Napríklad nemecký dovoz sa v prvých piatich mesiacoch tohto roku znížil o 2,6 %, no vývoz SR do Nemecka v tomto období stúpol o 0,7 %. Podobne slovenské podniky dokázali zvýšiť svoj podiel na českom, poľskom i rakúskom dovoze. I naďalej rýchlo rástol aj vývoz do Ruskej federácie, a to o 12 %.
Na druhej strane slovenský dovoz stagnoval, predovšetkým ako výsledok poklesu domácej spotreby, najmä domácností. Ešte nikdy nemalo Slovensko na konci 1. polroku tak vysoký obchodný prebytok – oproti minulému roku stúpol o viac než polovicu.
Znamená to, podľa Barta, že slovenské podniky sa aj v období krízy dokážu prispôsobiť a presadiť v tvrdej globálnej konkurencii napriek tomu, že nemáme vlastnú menu. Ukazuje sa, že prijatie eura nijako nepoškodilo slovenských vývozcov, naopak, dalo im ďalší impulz na zvyšovanie vlastnej schopnosti konkurovať.
TASR informovala Ľubomíra Chmelová zo Sberbank Slovensko.
Celkovo za prvý polrok tohto roka vývoz rástol oproti rovnakému obdobiu vlani slušným tempom, a to o 3,2 %. Pri stagnujúcich či klesajúcich dovozoch našich hlavných obchodných partnerov Nemecka, ČR, Poľska a Rakúska, to znamená, že naši vývozcovia sú konkurencieschopní na týchto náročných trhoch a dokážu sa na nich presadiť a zvýšiť svoj trhový podiel, konštatuje Martin Barto, hlavný stratég Sberbank Slovensko.
Napríklad nemecký dovoz sa v prvých piatich mesiacoch tohto roku znížil o 2,6 %, no vývoz SR do Nemecka v tomto období stúpol o 0,7 %. Podobne slovenské podniky dokázali zvýšiť svoj podiel na českom, poľskom i rakúskom dovoze. I naďalej rýchlo rástol aj vývoz do Ruskej federácie, a to o 12 %.
Na druhej strane slovenský dovoz stagnoval, predovšetkým ako výsledok poklesu domácej spotreby, najmä domácností. Ešte nikdy nemalo Slovensko na konci 1. polroku tak vysoký obchodný prebytok – oproti minulému roku stúpol o viac než polovicu.
Znamená to, podľa Barta, že slovenské podniky sa aj v období krízy dokážu prispôsobiť a presadiť v tvrdej globálnej konkurencii napriek tomu, že nemáme vlastnú menu. Ukazuje sa, že prijatie eura nijako nepoškodilo slovenských vývozcov, naopak, dalo im ďalší impulz na zvyšovanie vlastnej schopnosti konkurovať.
TASR informovala Ľubomíra Chmelová zo Sberbank Slovensko.