Slovenská asociácia pre elektromobilitu víta opatrenia pre mobilitu, ktoré predstavila Európska komisia.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 13. novembra (TASR) – Slovenská asociácia pre elektromobilitu (Slovak Electric Vehicle Association) víta dlhodobé smerovanie EÚ v znižovaní emisií v doprave. Uviedol to Peter Ševce, riaditeľ SEVA, v reakcii na balík navrhovaných opatrení pre mobilitu, ktorý Európska komisia (EK) predstavila 8. novembra.
Predstavený mobilitný balíček je podľa neho komplexným riešením, kompromisným medzi veľmi rôznorodými aktérmi na poli dopravy, energetiky, životného prostredia a ochrany spotrebiteľov. "SEVA verí, že v priebehu ďalších diskusií o balíčku budú navrhované opatrenia ešte viac konkretizované a aktéri budú hľadať potenciál na ešte vyššie ambície smerom k čistej a efektívnej doprave v Európe. Masové zavádzanie elektromobilov je kľúčové," podčiarkol.
"Napriek tomu, že balíček neobsahuje priamo vzdanie sa technologickej neutrality a nenavrhuje záväzné ciele pre podiel predaja elektrických áut, predstavené povinné limity na produkciu CO2 emisií u nových vozidiel v rokoch 2025 a 2030 sú z technologického hľadiska dosiahnuteľné len masívnym zavádzaním elektrických áut," poznamenal.
Návrh EK podľa SEVA dáva automobilkám stále možnosť využiť viaceré technológie na naplnenie cieľov, v realite však ide len o otázku, či sa automobilky rozhodnú presadzovať viac čisté elektrické autá, alebo ich plug-in hybridné alternatívy. Očakávaný cieľ EK je podiel 30 % čistých áut na predaji nových vozidiel už v roku 2030.
Technológia elektrických vozidiel, vývoj batérií, rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ale aj spoločenské povedomie za posledné roky veľmi pokročili a vytvorili predpoklady pre ich masívne zavádzanie v najbližších rokoch bez poklesu kvality mobility pre zákazníkov.
EK predstavila podľa SEVA aj niekoľko návrhov, akým spôsobom podporiť zavádzanie áut na alternatívne pohony do praxe. Jedným z nich je napríklad proces verejného obstarávania a jeho úprava tak, aby verejné inštitúcie mohli ísť príkladom a obstarávali a viac využívali napríklad elektrické autá. Taktiež EK vyčlenila 800 miliónov eur na podporu rozvoja infraštruktúry, aj keď o umiestnení staníc je ešte potrebné rokovať. Na rozvoj vývoja a výroby batérií, u ktorých Európa zaostáva za USA a juhovýchodnou Áziou, je vyčlenených 200 miliónov eur.
Komisia podľa SEVA zároveň dáva jednotlivým krajinám široký priestor, aby si samy definovali nástroje, ktorými podporia oveľa silnejší prechod na nízkoemisnú dopravu. Veľmi dôležitá bude následná diskusia medzi členskými krajinami a v Európskom parlamente o konečnej podobe mobilitného balíčka.
"V tomto kontexte SEVA podporuje otvorenú diskusiu o ambicióznom poňatí elektromobility na Slovensku. Táto predstavuje veľmi silný globálny trend, ktorý môže Slovensko využiť vo svoj prospech. Vzhľadom na silu automobilového (35-% podiel na priemyselnom exporte SR) a energetického priemyslu, vysoký bezemisný podiel výroby elektrickej energie (skoro 80 % elektrickej energie je vyrobenej v bezemisných zdrojoch) a inovačný potenciál je pre Slovensko kľúčové zaujať v oblasti vedúcu a aktívnu úlohu. To by sa malo prejaviť už počas diskusie k návrhom EK," dodal Ševce.
Predstavený mobilitný balíček je podľa neho komplexným riešením, kompromisným medzi veľmi rôznorodými aktérmi na poli dopravy, energetiky, životného prostredia a ochrany spotrebiteľov. "SEVA verí, že v priebehu ďalších diskusií o balíčku budú navrhované opatrenia ešte viac konkretizované a aktéri budú hľadať potenciál na ešte vyššie ambície smerom k čistej a efektívnej doprave v Európe. Masové zavádzanie elektromobilov je kľúčové," podčiarkol.
"Napriek tomu, že balíček neobsahuje priamo vzdanie sa technologickej neutrality a nenavrhuje záväzné ciele pre podiel predaja elektrických áut, predstavené povinné limity na produkciu CO2 emisií u nových vozidiel v rokoch 2025 a 2030 sú z technologického hľadiska dosiahnuteľné len masívnym zavádzaním elektrických áut," poznamenal.
Návrh EK podľa SEVA dáva automobilkám stále možnosť využiť viaceré technológie na naplnenie cieľov, v realite však ide len o otázku, či sa automobilky rozhodnú presadzovať viac čisté elektrické autá, alebo ich plug-in hybridné alternatívy. Očakávaný cieľ EK je podiel 30 % čistých áut na predaji nových vozidiel už v roku 2030.
Technológia elektrických vozidiel, vývoj batérií, rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ale aj spoločenské povedomie za posledné roky veľmi pokročili a vytvorili predpoklady pre ich masívne zavádzanie v najbližších rokoch bez poklesu kvality mobility pre zákazníkov.
EK predstavila podľa SEVA aj niekoľko návrhov, akým spôsobom podporiť zavádzanie áut na alternatívne pohony do praxe. Jedným z nich je napríklad proces verejného obstarávania a jeho úprava tak, aby verejné inštitúcie mohli ísť príkladom a obstarávali a viac využívali napríklad elektrické autá. Taktiež EK vyčlenila 800 miliónov eur na podporu rozvoja infraštruktúry, aj keď o umiestnení staníc je ešte potrebné rokovať. Na rozvoj vývoja a výroby batérií, u ktorých Európa zaostáva za USA a juhovýchodnou Áziou, je vyčlenených 200 miliónov eur.
Komisia podľa SEVA zároveň dáva jednotlivým krajinám široký priestor, aby si samy definovali nástroje, ktorými podporia oveľa silnejší prechod na nízkoemisnú dopravu. Veľmi dôležitá bude následná diskusia medzi členskými krajinami a v Európskom parlamente o konečnej podobe mobilitného balíčka.
"V tomto kontexte SEVA podporuje otvorenú diskusiu o ambicióznom poňatí elektromobility na Slovensku. Táto predstavuje veľmi silný globálny trend, ktorý môže Slovensko využiť vo svoj prospech. Vzhľadom na silu automobilového (35-% podiel na priemyselnom exporte SR) a energetického priemyslu, vysoký bezemisný podiel výroby elektrickej energie (skoro 80 % elektrickej energie je vyrobenej v bezemisných zdrojoch) a inovačný potenciál je pre Slovensko kľúčové zaujať v oblasti vedúcu a aktívnu úlohu. To by sa malo prejaviť už počas diskusie k návrhom EK," dodal Ševce.