Schválená dohoda nenúti členské štáty EÚ, aby spoplatňovali vozidlá používajúce ich cesty. Ak sa tak však rozhodnú urobiť, budú musieť dodržiavať pravidlá EÚ.
Autor TASR
,aktualizované Brusel/Štrasburg 17. februára (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) vo štvrtok definitívne odhlasovali dohodu s vyjednávačmi Rady EÚ z júna 2021, ktorá sa týka pravidiel spoplatňovania ciest transeurópskej cestnej siete pre kamióny, autobusy či autokary.
Nové pravidlá sú založené na princípe "znečisťovateľ platí" a "používateľ platí" a povedú k zrušeniu časovo ohraničených poplatkov pre ťažké úžitkové vozidlá v štátoch EÚ, ktoré stále využívajú tento typ spoplatnenia, a ich nahradeniu poplatkami na základe skutočne prejdenej vzdialenosti. EP v správe pre médiá upozornil, že vďaka tomu budú lepšie fungovať zásady "znečisťovateľ platí".
Schválená dohoda nenúti členské štáty EÚ, aby spoplatňovali vozidlá používajúce ich cesty. Ak sa tak však rozhodnú urobiť, budú musieť dodržiavať pravidlá EÚ.
Poslanci EP zabezpečili, že členské štáty do ôsmich rokov od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel postupne vyradia z používania časovo ohraničené diaľničné známky pre ťažké úžitkové vozidlá (nákladné autá, nákladné autá a autobusy) v rámci základnej siete TEN-T a nahradia ich mýtnymi poplatkami, čiže spoplatnením vzdialenosti.
Členské štáty si však budú môcť ponechať diaľničné známky pre konkrétne časti tejto siete, ak dokážu, že nový spôsob spoplatňovania by bol neúmerný k očakávaným príjmom.
V záujme podporiť širšie používanie vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu krajiny EÚ budú musieť od roku 2026 stanoviť rôzne sadzby cestných poplatkov na základe emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy a na základe environmentálnych vlastností pre dodávky a mikrobusy. Tiež budú musieť výrazne znížiť poplatky za vozidlá s nulovými alebo nízkymi emisiami.
Podľa nových pravidiel budú diaľničné známky platné na kratšie obdobia (jeden deň, týždeň alebo desať dní) a budú mať cenové stropy, ktoré možno uvaliť na osobné autá, aby sa zabezpečilo spravodlivé zaobchádzanie voči príležitostným vodičom z iných krajín EÚ.
Tie krajiny EÚ, ktoré chcú spoplatňovať aj ľahšie vozidlá, ako sú dodávky, mikrobusy a osobné autá, si budú môcť aj naďalej vybrať medzi mýtnym systémom alebo systémom diaľničných známok.
Europoslanci do dohody presadili, že tri roky po nadobudnutí účinnosti pravidiel budú členské štáty podávať správy o mýte a vyberaných poplatkoch na ich území vrátane informácií o tom, ako tieto príjmy využívajú.
Poslanci EP chcú, aby príjmy z týchto poplatkov prispeli k udržateľnej doprave, infraštruktúre a mobilite.
Poslanci Európskeho parlamentu (EP) vo štvrtok odhlasovali politickú dohodu, ktorá zavádza nové pravidlá spoplatňovania ciest transeurópskej cestnej siete (TEN-T) pre kamióny, autobusy či autokary podľa princípu "znečisťovateľ platí" a "používateľ platí". K novým pravidlám sa pre TASR vyjadrili viacerí slovenskí europoslanci.
Ivan Štefanec (KDH) skonštatoval, že cieľom revízie smernice známej ako "Eurovignette" je efektívne nastavenie výberu poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, keď cieľom má byť aj rýchlejšia cesta k čistej a efektívnej doprave.
"Výsledný návrh však osobne nepovažujem za dostatočne ambiciózny voči tomu pôvodnému. Obsahuje príliš veľké množstvo výnimiek, napríklad už len tým, že poplatky by sa mali vyberať len cez mýtny systém, a tak krajiny s časovými známkami budú zvýhodnené," upozorni. Rovnako problematicky vníma aj povinné zavedenie jednodňovej diaľničnej známky, ktoré bude náročné na systém kontroly a môže viesť k zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu.
Peter Pollák (OĽANO) uviedol, že používateľské poplatky pre ťažké úžitkové vozidlá budú vymeriavané na základe prejdenej vzdialenosti a nie na základe času, ako to bolo doteraz, a dodal, že diferencované budú aj na základe znečisťovania ovzdušia emisiami CO2, čo je v zhode s Európskou zelenou dohodou a klimatickými cieľmi, ktoré sme Európska únia stanovila. "Týmto nariadením sa dostávame o krok bližšie k zabezpečeniu ekologickej dopravy," dodal.
Michal Wiezik (PS) rovnako skonštatoval, že nové pravidlá by mali priniesť spravodlivejšie spoplatnenie používania ciest formou mýta v rámci medzinárodných dopravných sietí EÚ. Spresnil, že členské štáty budú mať možnosť uplatňovať popri mýte aj časové známky, ak to bude potrebné a majú aj možnosť oslobodiť od poplatkov vybrané typy dopravných prostriedkov, ako sú autobusy. "Výška poplatkov by sa mala odvíjať od množstva produkovaných emisií a prejdených kilometrov, v duchu pravidla používateľ a znečisťovateľ platí. Ide o nastavenie systému, ktoré zohľadňuje využívanosť cestnej infraštruktúry," vysvetlil. Za dobrý krok považuje povinnosť členských štátov EÚ zaviesť jednodňovú diaľničnú známku pre osobné vozidlá.
Monika Beňová (Smer-SD) dohodu vníma ako snahu odstrániť diskrimináciu pri používaní cestnej infraštruktúry v štátoch EÚ. To, že poplatky budú závislé nie od času, ale od prejdenej vzdialenosti, podľa jej slov prestane znevýhodňovať príležitostných užívateľov. Zohľadňované majú byť aj ekologické vlastnosti vozidiel, a teda ich vplyv na znečisťovanie ovzdušia. "Tu však treba opatrne a precízne zohľadňovať možnosti autodopravcov týkajúce sa obnovy ich vozového parku. Často likvidačné je pre nich už súčasné zvýšenie cien pohonných látok, pred ktorým vláda na Slovensku zbabelo zaviera oči, a nie ešte ďalší nepriamy tlak na nákup nových ekologickejších vozidiel," upozornila poslankyňa.
Eugen Jurzyca (SaS) sa vyjadril, že spoplatňovanie so zohľadnením počtu najazdených kilometrov je bližšie k zásade "znečisťovateľ platí" než paušálne spoplatnenie používania cesty. "Môže to byť aj efektívnejšie. Predkladateľ návrhu to však dostatočne neodôvodnil. Rovnako ako dostatočne nevysvetlil, prečo zhruba tretina členských štátov používa diaľničné známky," zhodnotil.
Nové pravidlá sú založené na princípe "znečisťovateľ platí" a "používateľ platí" a povedú k zrušeniu časovo ohraničených poplatkov pre ťažké úžitkové vozidlá v štátoch EÚ, ktoré stále využívajú tento typ spoplatnenia, a ich nahradeniu poplatkami na základe skutočne prejdenej vzdialenosti. EP v správe pre médiá upozornil, že vďaka tomu budú lepšie fungovať zásady "znečisťovateľ platí".
Schválená dohoda nenúti členské štáty EÚ, aby spoplatňovali vozidlá používajúce ich cesty. Ak sa tak však rozhodnú urobiť, budú musieť dodržiavať pravidlá EÚ.
Poslanci EP zabezpečili, že členské štáty do ôsmich rokov od nadobudnutia účinnosti nových pravidiel postupne vyradia z používania časovo ohraničené diaľničné známky pre ťažké úžitkové vozidlá (nákladné autá, nákladné autá a autobusy) v rámci základnej siete TEN-T a nahradia ich mýtnymi poplatkami, čiže spoplatnením vzdialenosti.
Členské štáty si však budú môcť ponechať diaľničné známky pre konkrétne časti tejto siete, ak dokážu, že nový spôsob spoplatňovania by bol neúmerný k očakávaným príjmom.
V záujme podporiť širšie používanie vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu krajiny EÚ budú musieť od roku 2026 stanoviť rôzne sadzby cestných poplatkov na základe emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy a na základe environmentálnych vlastností pre dodávky a mikrobusy. Tiež budú musieť výrazne znížiť poplatky za vozidlá s nulovými alebo nízkymi emisiami.
Podľa nových pravidiel budú diaľničné známky platné na kratšie obdobia (jeden deň, týždeň alebo desať dní) a budú mať cenové stropy, ktoré možno uvaliť na osobné autá, aby sa zabezpečilo spravodlivé zaobchádzanie voči príležitostným vodičom z iných krajín EÚ.
Tie krajiny EÚ, ktoré chcú spoplatňovať aj ľahšie vozidlá, ako sú dodávky, mikrobusy a osobné autá, si budú môcť aj naďalej vybrať medzi mýtnym systémom alebo systémom diaľničných známok.
Europoslanci do dohody presadili, že tri roky po nadobudnutí účinnosti pravidiel budú členské štáty podávať správy o mýte a vyberaných poplatkoch na ich území vrátane informácií o tom, ako tieto príjmy využívajú.
Poslanci EP chcú, aby príjmy z týchto poplatkov prispeli k udržateľnej doprave, infraštruktúre a mobilite.
Slovenskí europoslanci vnímajú dohodu rôzne
Poslanci Európskeho parlamentu (EP) vo štvrtok odhlasovali politickú dohodu, ktorá zavádza nové pravidlá spoplatňovania ciest transeurópskej cestnej siete (TEN-T) pre kamióny, autobusy či autokary podľa princípu "znečisťovateľ platí" a "používateľ platí". K novým pravidlám sa pre TASR vyjadrili viacerí slovenskí europoslanci.
Ivan Štefanec (KDH) skonštatoval, že cieľom revízie smernice známej ako "Eurovignette" je efektívne nastavenie výberu poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, keď cieľom má byť aj rýchlejšia cesta k čistej a efektívnej doprave.
"Výsledný návrh však osobne nepovažujem za dostatočne ambiciózny voči tomu pôvodnému. Obsahuje príliš veľké množstvo výnimiek, napríklad už len tým, že poplatky by sa mali vyberať len cez mýtny systém, a tak krajiny s časovými známkami budú zvýhodnené," upozorni. Rovnako problematicky vníma aj povinné zavedenie jednodňovej diaľničnej známky, ktoré bude náročné na systém kontroly a môže viesť k zníženiu príjmov do štátneho rozpočtu.
Peter Pollák (OĽANO) uviedol, že používateľské poplatky pre ťažké úžitkové vozidlá budú vymeriavané na základe prejdenej vzdialenosti a nie na základe času, ako to bolo doteraz, a dodal, že diferencované budú aj na základe znečisťovania ovzdušia emisiami CO2, čo je v zhode s Európskou zelenou dohodou a klimatickými cieľmi, ktoré sme Európska únia stanovila. "Týmto nariadením sa dostávame o krok bližšie k zabezpečeniu ekologickej dopravy," dodal.
Michal Wiezik (PS) rovnako skonštatoval, že nové pravidlá by mali priniesť spravodlivejšie spoplatnenie používania ciest formou mýta v rámci medzinárodných dopravných sietí EÚ. Spresnil, že členské štáty budú mať možnosť uplatňovať popri mýte aj časové známky, ak to bude potrebné a majú aj možnosť oslobodiť od poplatkov vybrané typy dopravných prostriedkov, ako sú autobusy. "Výška poplatkov by sa mala odvíjať od množstva produkovaných emisií a prejdených kilometrov, v duchu pravidla používateľ a znečisťovateľ platí. Ide o nastavenie systému, ktoré zohľadňuje využívanosť cestnej infraštruktúry," vysvetlil. Za dobrý krok považuje povinnosť členských štátov EÚ zaviesť jednodňovú diaľničnú známku pre osobné vozidlá.
Monika Beňová (Smer-SD) dohodu vníma ako snahu odstrániť diskrimináciu pri používaní cestnej infraštruktúry v štátoch EÚ. To, že poplatky budú závislé nie od času, ale od prejdenej vzdialenosti, podľa jej slov prestane znevýhodňovať príležitostných užívateľov. Zohľadňované majú byť aj ekologické vlastnosti vozidiel, a teda ich vplyv na znečisťovanie ovzdušia. "Tu však treba opatrne a precízne zohľadňovať možnosti autodopravcov týkajúce sa obnovy ich vozového parku. Často likvidačné je pre nich už súčasné zvýšenie cien pohonných látok, pred ktorým vláda na Slovensku zbabelo zaviera oči, a nie ešte ďalší nepriamy tlak na nákup nových ekologickejších vozidiel," upozornila poslankyňa.
Eugen Jurzyca (SaS) sa vyjadril, že spoplatňovanie so zohľadnením počtu najazdených kilometrov je bližšie k zásade "znečisťovateľ platí" než paušálne spoplatnenie používania cesty. "Môže to byť aj efektívnejšie. Predkladateľ návrhu to však dostatočne neodôvodnil. Rovnako ako dostatočne nevysvetlil, prečo zhruba tretina členských štátov používa diaľničné známky," zhodnotil.