Europoslanci počas vyjednávaní so zástupcami Rady EÚ žiadali väčšie zapojenie spotrebiteľských organizácií do úsilia o zlepšenie vymožiteľnosti práv klientov v online prostredí.
Autor TASR
Štrasburg 14. novembra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) schválili v utorok pravidlá platné pre celú EÚ, ktoré by mali zvýšiť ochranu spotrebiteľov pri internetových nákupoch a rýchlejšie odhaliť nepoctivých predajcov. Nová legislatíva odstráni nedostatky aktuálnych predpisov a možnosť ich zneužívania, ktorá existovala aj v dôsledku odlišných prístupov k ich presadzovaniu v jednotlivých krajinách Únie.
"Nové pravidlá posilnia a zlepšia spoluprácu všetkých aktérov v oblasti ochrany spotrebiteľských práv tak, aby mohli ľahšie monitorovať ich dodržiavanie a reagovať na cezhraničné porušovanie predpisov. Vnútroštátne orgány, Európska komisia a spotrebiteľské organizácie vytvoria účinný mechanizmus boja proti nepoctivým obchodníkom v online prostredí aj mimo neho a posilnia práva spotrebiteľov na jednotnom trhu," opísala situáciu česká poslankyňa a spravodajkyňa nariadenia Olga Sehnalová.
Novelizované nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa rozšíri právomoci vnútroštátnych orgánov tak, aby mohli ľahšie odhaliť a zastaviť porušovanie právnych predpisov Únie na ochranu spotrebiteľov v online prostredí.
Vnútroštátne orgány v oblasti vyšetrovania a uplatňovania právnych predpisov EÚ budú mať právo požadovať od registrátorov domén a bánk poskytnutie informácií potrebných na identifikáciu nepoctivých obchodníkov; vykonávať testovacie nákupy tovarov alebo služieb aj v utajení; zobraziť varovania pre spotrebiteľov pri prístupe k online rozhraniu, či už ide o webovú stránku, alebo aplikáciu; uložiť sankcie vrátane pokút či opakovaných peňažných sankcií a tiež zatlačiť na obchodníkov v snahe získať od nich záväzok poskytnutia primeranej nápravy spotrebiteľom, ktorí boli ich konaním poškodení, a zároveň informovať spotrebiteľov o možnostiach, ako sa domôcť odškodnenia.
EÚ bude koordinovať postup vnútroštátnych orgánov v prípadoch, keď porušenie právnych predpisov Únie spôsobilo, spôsobuje alebo môže spôsobiť ujmu na kolektívnych záujmoch spotrebiteľov v aspoň dvoch tretinách členských štátov s minimálne dvoma tretinami obyvateľstva Únie.
Europoslanci počas vyjednávaní so zástupcami Rady EÚ žiadali väčšie zapojenie spotrebiteľských organizácií do úsilia o zlepšenie vymožiteľnosti práv klientov v online prostredí. Spotrebiteľské organizácie by mali v budúcnosti hrať aktívnejšiu úlohu pri nahlasovaní podozrení z porušovania právnych predpisov, ako aj pri ich vyšetrovaní, pokiaľ ich príslušné orgány požiadajú o konzultáciu.
"Nové pravidlá posilnia a zlepšia spoluprácu všetkých aktérov v oblasti ochrany spotrebiteľských práv tak, aby mohli ľahšie monitorovať ich dodržiavanie a reagovať na cezhraničné porušovanie predpisov. Vnútroštátne orgány, Európska komisia a spotrebiteľské organizácie vytvoria účinný mechanizmus boja proti nepoctivým obchodníkom v online prostredí aj mimo neho a posilnia práva spotrebiteľov na jednotnom trhu," opísala situáciu česká poslankyňa a spravodajkyňa nariadenia Olga Sehnalová.
Novelizované nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa rozšíri právomoci vnútroštátnych orgánov tak, aby mohli ľahšie odhaliť a zastaviť porušovanie právnych predpisov Únie na ochranu spotrebiteľov v online prostredí.
Vnútroštátne orgány v oblasti vyšetrovania a uplatňovania právnych predpisov EÚ budú mať právo požadovať od registrátorov domén a bánk poskytnutie informácií potrebných na identifikáciu nepoctivých obchodníkov; vykonávať testovacie nákupy tovarov alebo služieb aj v utajení; zobraziť varovania pre spotrebiteľov pri prístupe k online rozhraniu, či už ide o webovú stránku, alebo aplikáciu; uložiť sankcie vrátane pokút či opakovaných peňažných sankcií a tiež zatlačiť na obchodníkov v snahe získať od nich záväzok poskytnutia primeranej nápravy spotrebiteľom, ktorí boli ich konaním poškodení, a zároveň informovať spotrebiteľov o možnostiach, ako sa domôcť odškodnenia.
EÚ bude koordinovať postup vnútroštátnych orgánov v prípadoch, keď porušenie právnych predpisov Únie spôsobilo, spôsobuje alebo môže spôsobiť ujmu na kolektívnych záujmoch spotrebiteľov v aspoň dvoch tretinách členských štátov s minimálne dvoma tretinami obyvateľstva Únie.
Europoslanci počas vyjednávaní so zástupcami Rady EÚ žiadali väčšie zapojenie spotrebiteľských organizácií do úsilia o zlepšenie vymožiteľnosti práv klientov v online prostredí. Spotrebiteľské organizácie by mali v budúcnosti hrať aktívnejšiu úlohu pri nahlasovaní podozrení z porušovania právnych predpisov, ako aj pri ich vyšetrovaní, pokiaľ ich príslušné orgány požiadajú o konzultáciu.