Výzvy na predkladanie návrhov v súvislosti s kampaňami na rok 2024 budú vyhlásené na obdobie od 18. januára do 14. mája 2024. Spravuje ich Európska výkonná agentúra pre výskum (REA).
Autor TASR
Brusel 17. novembra (TASR) - Európska komisia (EK) v piatok oznámila, že v roku 2024 vyčlení celkom 185,9 milióna eur na financovanie propagácie udržateľných a vysokokvalitných agropotravinových výrobkov EÚ v Európskej únii a vo svete. Program propagačnej politiky eurokomisie na rok 2024 má za cieľ vytvoriť nové trhové príležitosti a zohľadniť politické priority, analýzu predpokladaného vývozu na existujúce a rozvíjajúce sa trhy, ako aj príspevky zainteresovaných strán.
Kampane na propagáciu agrovýrobkov EÚ by mali poľnohospodárom v Únii, ale aj širšiemu európskemu potravinárskemu priemyslu otvoriť nové trhové príležitosti a pomôcť im zaistiť ich existujúce podnikanie. Okrem zvyšovania výroby a spotreby agrovýrobkov propagačná politika podporuje aj udržateľnú obnovu agropotravinárskeho odvetvia EÚ v náročnom hospodárskom kontexte.
Sumy, ktoré sú k dispozícii na kampane vybrané v roku 2024, sú rozdelené medzi propagáciu na vnútornom trhu EÚ (81,3 milióna eur) a propagáciu v tretích krajinách (85,1 milióna eur).
Mimo EÚ sa za hlavné ciele v oblasti propagácie považujú krajiny a regióny s vysokým potenciálom rastu. Patria medzi ne Čína, Japonsko, Južná Kórea, Singapur a Severná Amerika. Jedným z hlavných vývozných trhov pre agropotravinové výrobky EÚ zostáva Spojené kráľovstvo, kam smeruje 20 % vývozu členských krajín.
Eurokomisia spolufinancuje až 80 % vybraných projektov predložených súkromnými subjektmi a uskutočňuje aj vlastné komunikačné kampane v tretích krajinách. Takéto činnosti môžu zahŕňať účasť na agropotravinárskych veľtrhoch, organizovanie obchodných delegácií do tretích krajín a vypracovanie príručiek o vstupe na trh pre vývozcov.
Na udržateľne vyrábané agropotravinárske výrobky sa osobitne vyčlení 62 miliónov eur vrátane 42 miliónov eur na produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby. Jedným z očakávaných výsledkov je dosiahnutie lepšieho uznania loga ekologickej poľnohospodárskej výroby EÚ európskymi spotrebiteľmi a zvýšenie spotreby produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby v súlade s akčným plánom EÚ pre ekologickú poľnohospodársku výrobu.
Ďalším cieľom je zvýšiť informovanosť o systémoch kvality EÚ a výrobkoch, ktorých názvy sú registrované ako chránené označenie pôvodu (CHOP), chránené zemepisné označenie (CHZO) a zaručená tradičná špecialita (ZTŠ). V súčasnosti je chránených vyše 3500 názvov agropotravinárskych výrobkov a nápojov.
Podpora konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny zostáva aj naďalej základným kameňom propagačnej politiky EÚ. V pracovnom programe na rok 2024 sa na propagáciu čerstvého ovocia a zeleniny vyčlení viac ako 18 miliónov eur.
Výzvy na predkladanie návrhov v súvislosti s kampaňami na rok 2024 budú vyhlásené na obdobie od 18. januára do 14. mája 2024. Spravuje ich Európska výkonná agentúra pre výskum (REA).
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Kampane na propagáciu agrovýrobkov EÚ by mali poľnohospodárom v Únii, ale aj širšiemu európskemu potravinárskemu priemyslu otvoriť nové trhové príležitosti a pomôcť im zaistiť ich existujúce podnikanie. Okrem zvyšovania výroby a spotreby agrovýrobkov propagačná politika podporuje aj udržateľnú obnovu agropotravinárskeho odvetvia EÚ v náročnom hospodárskom kontexte.
Sumy, ktoré sú k dispozícii na kampane vybrané v roku 2024, sú rozdelené medzi propagáciu na vnútornom trhu EÚ (81,3 milióna eur) a propagáciu v tretích krajinách (85,1 milióna eur).
Mimo EÚ sa za hlavné ciele v oblasti propagácie považujú krajiny a regióny s vysokým potenciálom rastu. Patria medzi ne Čína, Japonsko, Južná Kórea, Singapur a Severná Amerika. Jedným z hlavných vývozných trhov pre agropotravinové výrobky EÚ zostáva Spojené kráľovstvo, kam smeruje 20 % vývozu členských krajín.
Eurokomisia spolufinancuje až 80 % vybraných projektov predložených súkromnými subjektmi a uskutočňuje aj vlastné komunikačné kampane v tretích krajinách. Takéto činnosti môžu zahŕňať účasť na agropotravinárskych veľtrhoch, organizovanie obchodných delegácií do tretích krajín a vypracovanie príručiek o vstupe na trh pre vývozcov.
Na udržateľne vyrábané agropotravinárske výrobky sa osobitne vyčlení 62 miliónov eur vrátane 42 miliónov eur na produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby. Jedným z očakávaných výsledkov je dosiahnutie lepšieho uznania loga ekologickej poľnohospodárskej výroby EÚ európskymi spotrebiteľmi a zvýšenie spotreby produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby v súlade s akčným plánom EÚ pre ekologickú poľnohospodársku výrobu.
Ďalším cieľom je zvýšiť informovanosť o systémoch kvality EÚ a výrobkoch, ktorých názvy sú registrované ako chránené označenie pôvodu (CHOP), chránené zemepisné označenie (CHZO) a zaručená tradičná špecialita (ZTŠ). V súčasnosti je chránených vyše 3500 názvov agropotravinárskych výrobkov a nápojov.
Podpora konzumácie čerstvého ovocia a zeleniny zostáva aj naďalej základným kameňom propagačnej politiky EÚ. V pracovnom programe na rok 2024 sa na propagáciu čerstvého ovocia a zeleniny vyčlení viac ako 18 miliónov eur.
Výzvy na predkladanie návrhov v súvislosti s kampaňami na rok 2024 budú vyhlásené na obdobie od 18. januára do 14. mája 2024. Spravuje ich Európska výkonná agentúra pre výskum (REA).
(spravodajca TASR Jaromír Novak)