Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. november 2024Meniny má Alžbeta
< sekcia Ekonomika

Litovské železnice dostali pokutu vyše 27.873. 000 eur

Eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová počas tlačovej konferencie v sídle EÚ v Bruseli 22. apríla 2015. Foto: TASR/AP

Eurokomisárka Margrethe Vestagerová uviedla, že Litovské železnice využili svoju kontrolu nad národnou železničnou infraštruktúrou s cieľom penalizovať konkurentov v sektore železničnej dopravy.

Brusel 2. októbra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes oznámila, že udelila pokutu Litovským železniciam vo výške 27.873.000 eur kvôli bráneniu férovej hospodárskej súťaži na trhu železničnej nákladnej dopravy, čo je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ. K udalosti došlo odstránením úseku železničnej trate medzi Litvou a Lotyšskom.

Komisia pripomenula, že v roku 2008 spoločnosť AB Orlen Lietuva ("Orlen"), ktorá je významným komerčným klientom Litovských železníc, zvažovala presmerovanie svojej nákladnej dopravy z Litvy do Lotyšska prostredníctvom služieb iného železničného operátora.

V októbri 2008 Litovské železnice však demontovali 19 km dlhú časť trate spájujúcej Litvu s Lotyšskom v blízkosti rafinérie Orlen. Odstránenie tohto úseku trate znamenalo, že firma Orlen by potrebovala oveľa dlhšiu cestu na dosiahnutie svojich cieľov v Lotyšsku. Odvtedy sa demontovaná železničná trať neobnovila.

Európsky trh železničnej nákladnej dopravy je úplne liberalizovaný od roku 2007.

Vyšetrovanie EK preukázalo, že opatrenie, ku ktorému prikročili Litovské železnice, bráni hospodárskej súťaži na trhu železničnej nákladnej dopravy. Tým, že štátna vlaková spoločnosť znemožnila svojmu veľkému zákazníkovi využívať služby iného prevádzkovateľa železničnej dopravy, došlo k porušeniu legislatívy EÚ.

Litovské železnice nedokázali podať žiadne objektívne zdôvodnenie pre odstránenie problematického úseku trate. Komisia skonštatovala, že takéto správanie je v rozpore s článkom 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), ktorý zakazuje zneužívanie dominantného postavenia na trhu.

Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová v tejto súvislosti uviedla, že Litovské železnice využili svoju kontrolu nad národnou železničnou infraštruktúrou s cieľom penalizovať konkurentov v sektore železničnej dopravy

"Európska únia potrebuje dobre fungujúci trh železničnej nákladnej dopravy. Je neprijateľné a bezprecedentné, aby vlaková spoločnosť rozoberala verejnú železničnú infraštruktúru, len aby sa ochránila pred konkurenciou," upozornila Vestagerová.

Litovské železnice sú štátnou železničnou spoločnosťou Litvy, ktorá je zodpovedná za železničnú infraštruktúru ako aj za železničnú dopravu. Spoločnosť AB Orlen Lietuva je dcérskou spoločnosťou poľskej ropnej spoločnosti PKN Orlen.