Nové pravidlá sa budú vzťahovať na všetkých prevádzkovateľov dronov - profesionálnych používateľov aj amatérov.
Autor TASR
Brusel 24. mája (TASR) - Európska komisia (EK) v piatok prijala pravidlá platné pre celú EÚ, ktoré majú zabezpečiť bezpečnú prevádzku zvyšujúceho sa počtu dronov v Európe. Ich cieľom je zaistiť, že používanie bezpilotných lietajúcich strojov bude bezpečné pre ľudí na zemi i vo vzduchu.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na všetkých prevádzkovateľov dronov - profesionálnych používateľov aj amatérov.
Komisia pripomenula, že po predošlom prijatí technických požiadaviek pre bezpilotné lietadlá ide o ďalší kľúčový krok v rámci jej stratégie v oblasti letectva pre Európu. Hlavnými cieľmi tejto stratégie sú zachovanie najvyššej úrovne bezpečnosti a podpora konkurencieschopnosť leteckého priemyslu EÚ.
Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová v tejto súvislosti skonštatovala, že EÚ bude mať najpokročilejšie pravidlá pre používanie dronov na celom svete, ktoré pripravia pôdu pre ich bezpečnú a ekologickú prevádzku a poskytnú tiež potrebnú právnu jasnosť pre podnikateľský sektor a pre inovátorov v celej Európe.
Nové únijné pravidlá nahradia existujúce vnútroštátne predpisy v členských štátoch EÚ. Prostredníctvom registrácie prevádzkovateľov dronov, možnosti ich identifikovať na diaľku a vymedzenia zemepisných zón budú mať všetky vnútroštátne orgány potrebné prostriedky na zabránenie zneužitia alebo nezákonným činností dronov.
Od roku 2020 musia byť všetci prevádzkovatelia dronov zaregistrovaní u vnútroštátnych orgánov. V zásade nové pravidlá platia pre všetky bezpilotné lietadlá bez ohľadu na ich veľkosť a hmotnosť. Väčšina dronov však bude patriť k sériovo vyrábaných modelom pre trh, ktoré musia spĺňať len minimálny súbor požiadaviek, ako je registrácia a elektronická identifikácia.
Prevádzkovatelia dronov s hmotnosťou nižšou ako 25 kilogramov budú môcť za určitých podmienok prevádzkovať svoje stroje bez predchádzajúceho povolenia. Ak dodržia podmienky, že ich dron neprekročí výšku 120 metrov, bude sa pohybovať ďaleko od ľudí a obsluha bude mať so strojom neustály vizuálny kontakt.
Členské štáty EÚ budú mať právo zadefinovať takzvané "bezletové zóny", do ktorých zásluhou satelitných geolokalizačných aplikácií dron nebude môcť vstúpiť. Bezletové zóny sú napríklad letiská, menšie poľné letiská či mestské centrá.
Európska komisia spolu s Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) čoskoro zverejnia usmernenia a takzvané "štandardné scenáre" pre používanie dronov, ktoré pomôžu ich operátorom pri dodržiavaní novoprijatých pravidiel.
Komisia spresnila, že rozvíja aj inštitucionálny, regulačný a architektonický rámec na poskytovanie služieb v oblasti kozmického priestoru, ktorý má za cieľ umožniť komplexné operácie s dronmi s vysokým stupňom automatizácie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na všetkých prevádzkovateľov dronov - profesionálnych používateľov aj amatérov.
Komisia pripomenula, že po predošlom prijatí technických požiadaviek pre bezpilotné lietadlá ide o ďalší kľúčový krok v rámci jej stratégie v oblasti letectva pre Európu. Hlavnými cieľmi tejto stratégie sú zachovanie najvyššej úrovne bezpečnosti a podpora konkurencieschopnosť leteckého priemyslu EÚ.
Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová v tejto súvislosti skonštatovala, že EÚ bude mať najpokročilejšie pravidlá pre používanie dronov na celom svete, ktoré pripravia pôdu pre ich bezpečnú a ekologickú prevádzku a poskytnú tiež potrebnú právnu jasnosť pre podnikateľský sektor a pre inovátorov v celej Európe.
Nové únijné pravidlá nahradia existujúce vnútroštátne predpisy v členských štátoch EÚ. Prostredníctvom registrácie prevádzkovateľov dronov, možnosti ich identifikovať na diaľku a vymedzenia zemepisných zón budú mať všetky vnútroštátne orgány potrebné prostriedky na zabránenie zneužitia alebo nezákonným činností dronov.
Od roku 2020 musia byť všetci prevádzkovatelia dronov zaregistrovaní u vnútroštátnych orgánov. V zásade nové pravidlá platia pre všetky bezpilotné lietadlá bez ohľadu na ich veľkosť a hmotnosť. Väčšina dronov však bude patriť k sériovo vyrábaných modelom pre trh, ktoré musia spĺňať len minimálny súbor požiadaviek, ako je registrácia a elektronická identifikácia.
Prevádzkovatelia dronov s hmotnosťou nižšou ako 25 kilogramov budú môcť za určitých podmienok prevádzkovať svoje stroje bez predchádzajúceho povolenia. Ak dodržia podmienky, že ich dron neprekročí výšku 120 metrov, bude sa pohybovať ďaleko od ľudí a obsluha bude mať so strojom neustály vizuálny kontakt.
Členské štáty EÚ budú mať právo zadefinovať takzvané "bezletové zóny", do ktorých zásluhou satelitných geolokalizačných aplikácií dron nebude môcť vstúpiť. Bezletové zóny sú napríklad letiská, menšie poľné letiská či mestské centrá.
Európska komisia spolu s Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) čoskoro zverejnia usmernenia a takzvané "štandardné scenáre" pre používanie dronov, ktoré pomôžu ich operátorom pri dodržiavaní novoprijatých pravidiel.
Komisia spresnila, že rozvíja aj inštitucionálny, regulačný a architektonický rámec na poskytovanie služieb v oblasti kozmického priestoru, ktorý má za cieľ umožniť komplexné operácie s dronmi s vysokým stupňom automatizácie.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)