Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Rozvoj internetových obchodov je výzvou pre ochranu spotrebiteľa

Ivan Štefanec, archívne foto Foto: TASR

Poslanec Európskeho parlamentu (EP) Ivan Štefanec (nezávislý/Európska ľudová strana) pripomenul dôležitosť Európskeho spotrebiteľského centra, ktorá už 10 rokov bráni záujmy spotrebiteľov.

Brusel 3. júna (TASR) - V utorok (2.6.) sa v Bruseli konalo slávnostné podujatie pri príležitosti desiateho výročia existencie Európskeho spotrebiteľského centra (ESC). Poslanec Európskeho parlamentu (EP) Ivan Štefanec (nezávislý/Európska ľudová strana) pripomenul dôležitosť tejto inštitúcie, ktorá už 10 rokov bráni záujmy spotrebiteľov.

Štefanec, ktorý sa na podujatí zúčastnil ako člen Výboru EP pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa pripomenul, že na ESC sa môže obrátiť každý občan Európskej únie, a tiež Nórska a Islandu, ktorý sa stretol s problémami pri reklamácii tovarov či služieb nakúpených v niektorej z členských krajín. Centrum sa venuje aj osvete a informovaniu o právach spotrebiteľa.

ESC počas svojho pôsobenia riešilo viac ako 300.000 sťažností a ich stránky navštívilo takmer 3,5 milióna ľudí.

Slovenská pobočka centra prijala v minulom roku spolu 205 podnetov z ktorých bolo 84 vyriešených kladne. Zároveň poskytla 400 informácií týkajúcich sa národnej legislatívy a legislatívy EÚ a zorganizovala 37 školení, z ktorých veľká časť prebehla na stredných školách.

"Európsky vnútorný trh sa vyznačuje vysokým stupňom ochrany práv spotrebiteľov a naším cieľom je, aby sa táto ochrana ešte viac zvyšovala a skvalitňovala. Európske spotrebiteľské centrá v tom hrajú nezastupiteľnú úlohu. Ako sa vyvíjajú technológie, mení sa aj povaha prípadov, pred ktorými stojíme. V súčasnosti výrazne narastá počet podnetov týkajúcich sa obchodovania na internete," zdôraznil Štefanec. A spresnil, že Európsky parlament a Európska komisia musia na tento trend účinne reagovať tak, aby zamedzili pôsobeniu rôznych podvodníkov.

Komplexným riešením je podľa neho zavedenie jednotného digitálneho trhu, ktorý zabezpečí väčšiu zodpovednosť predávajúceho voči spotrebiteľovi.

Sieť spotrebiteľských centier, ktorá má v krajinách EÚ a v Nórsku a na Islande 30 pobočiek, počas desať rokov svojej existencie zaznamenala vyše 650.000 kontaktov so spotrebiteľmi. Pobočky ESC bezplatne pomáhajú spotrebiteľom riešiť spory s podnikateľmi z iných krajín EÚ, Nórska a Islandu, pričom počet sťažností, ktorými sa zaoberajú, a tiež počet poskytnutých informácií z roka na rok rastie.

Podľa údajov ESC sa najčastejšie sťažnosti týkali leteckej dopravy a nákupov cez internet. Zaujímavosťou je, že vo viac ako v dvoch tretinách prípadov sa podarilo dosiahnuť medzi spornými stranami zmierlivé mimosúdne vyrovnanie, čím nedošlo k ďalšiemu zaťaženiu systému justície.