V budúcnosti bude mať Európska komisia právomoc vykonávať kontroly automobilov, iniciovať stiahnutie automobilov z obehu v rámci celej EÚ a v prípade porušenia právnych predpisov ukladať pokuty.
Autor TASR
Brusel 7. decembra (TASR) - Významne zvýšiť kvalitu a nezávislosť typového schvaľovania a testovania vozidiel, sprísniť kontroly automobilov, ktoré sú už na trhu EÚ a posilniť celkový systém európskeho dohľadu je cieľom predbežnej politickej dohody, ktorú vo štvrtok dosiahli Európsky parlament, Rada a Európska komisia (EK).
Ide o dohodu na návrhu eurokomisie z januára 2016, podľa ktorého má byť úplné prepracovaný rámec pre "typové schvaľovanie" v EÚ, teda pravidlá osvedčovania, že vozidlo spĺňa všetky požiadavky na uvedenie na trh a na prísnu kontrolu trvalého dodržiavania právnych predpisov EÚ zo strany výrobcov.
Podpredseda EK pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen zdôraznil, že vďaka prísnejším pravidlám a ich dôslednejšej kontrole bude mať automobilový priemysel príležitosť znovu získať dôveru spotrebiteľov. Je to podľa neho ďalší míľnik v rámci úsilia EÚ posilniť celosvetové vedúce postavenie automobilového priemyslu v oblasti ekologických a bezpečných vozidiel.
Podľa slov eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elžbiety Bieńkowskej aféra Dieselgate odhalila nedostatky regulačného rámca EÚ a systému dohľadu nad trhom. "Vieme, že niektorí výrobcovia automobilov podvádzali a mnohí ďalší zneužívali právne medzery. Chceme s týmito praktikami skoncovať, a preto meníme celý systém," zdôraznila v správe pre médiá.
Pripomenula, že po rokovaniach, ktoré trvali skoro dva roky, sa podarilo presadiť kľúčové prvky návrhu, ktorými sú okrem iného skutočné právomoci EÚ v oblasti dohľadu a presadzovania pravidiel.
V budúcnosti bude mať EK právomoc vykonávať kontroly automobilov, iniciovať stiahnutie automobilov z obehu v rámci celej EÚ a v prípade porušenia právnych predpisov ukladať pokuty do výšky 30.000 eur za jeden automobil.
V novom nariadení sa zachováva zákaz rušiacich zariadení, na ktorý vnútroštátne orgány majú aj naďalej povinnosť dozerať a presadzovať ho, pričom ide ešte ďalej. V budúcnosti budú výrobcovia musieť poskytnúť prístup k softvérovým protokolom vozidla. Toto opatrenie ide ruka v ruke s balíkom týkajúcim sa skutočných emisií, vďaka ktorému bude ťažké obchádzať emisné požiadavky a ktorý zahŕňa povinnosť výrobcov zverejňovať svoje stratégie znižovania emisií, tak ako je to v prípade USA.
Predbežnú politickú dohodu musia teraz formálne schváliť Európsky parlament a Rada. Nariadenie bude potom priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch a bude povinné od 1. septembra 2020.
Ide o dohodu na návrhu eurokomisie z januára 2016, podľa ktorého má byť úplné prepracovaný rámec pre "typové schvaľovanie" v EÚ, teda pravidlá osvedčovania, že vozidlo spĺňa všetky požiadavky na uvedenie na trh a na prísnu kontrolu trvalého dodržiavania právnych predpisov EÚ zo strany výrobcov.
Podpredseda EK pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen zdôraznil, že vďaka prísnejším pravidlám a ich dôslednejšej kontrole bude mať automobilový priemysel príležitosť znovu získať dôveru spotrebiteľov. Je to podľa neho ďalší míľnik v rámci úsilia EÚ posilniť celosvetové vedúce postavenie automobilového priemyslu v oblasti ekologických a bezpečných vozidiel.
Podľa slov eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Elžbiety Bieńkowskej aféra Dieselgate odhalila nedostatky regulačného rámca EÚ a systému dohľadu nad trhom. "Vieme, že niektorí výrobcovia automobilov podvádzali a mnohí ďalší zneužívali právne medzery. Chceme s týmito praktikami skoncovať, a preto meníme celý systém," zdôraznila v správe pre médiá.
Pripomenula, že po rokovaniach, ktoré trvali skoro dva roky, sa podarilo presadiť kľúčové prvky návrhu, ktorými sú okrem iného skutočné právomoci EÚ v oblasti dohľadu a presadzovania pravidiel.
V budúcnosti bude mať EK právomoc vykonávať kontroly automobilov, iniciovať stiahnutie automobilov z obehu v rámci celej EÚ a v prípade porušenia právnych predpisov ukladať pokuty do výšky 30.000 eur za jeden automobil.
V novom nariadení sa zachováva zákaz rušiacich zariadení, na ktorý vnútroštátne orgány majú aj naďalej povinnosť dozerať a presadzovať ho, pričom ide ešte ďalej. V budúcnosti budú výrobcovia musieť poskytnúť prístup k softvérovým protokolom vozidla. Toto opatrenie ide ruka v ruke s balíkom týkajúcim sa skutočných emisií, vďaka ktorému bude ťažké obchádzať emisné požiadavky a ktorý zahŕňa povinnosť výrobcov zverejňovať svoje stratégie znižovania emisií, tak ako je to v prípade USA.
Predbežnú politickú dohodu musia teraz formálne schváliť Európsky parlament a Rada. Nariadenie bude potom priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch a bude povinné od 1. septembra 2020.