Peking varoval, že môže zasiahnuť poľnohospodársky tovar, letecký priemysel a benzínové autá z EÚ s veľkými motormi.
Autor TASR
Brusel 26. júna (TASR) - Európska únia (EÚ) upravila colné sadzby na dovoz elektrických vozidiel z Číny. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg, ktorá sa odvoláva na zdroj oboznámený s touto záležitosťou.
Podľa zdroja, ktorý nechcel byť menovaný, EÚ po získaní ďalších informácií od dotknutých spoločností mierne znížila navrhované clá na elektrické vozidlá dovážané z Číny. Nové predbežné sadzby sa pridajú k už existujúcemu clu vo výške 10 %.
Tí výrobcovia elektrických vozidiel z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie (EK), ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému clu vo výške 20,8 % namiesto pôvodne navrhovaných 21 %. Všetci ostatní výrobcovia, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, budú čeliť clám vo výške 37,6 % (pôvodne 38,1 %).
Dočasné clá sa majú zaviesť 4. júla. Dôvodom sú štedré dotácie pre výrobcov elektrických áut v Číne. Vyšetrovanie EK pritom ešte pokračuje a konečné clá začnú platiť od novembra. Spoločnosť Tesla môže dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu v tejto konečnej fáze na základe žiadosti o výber vzorky.
Čína pohrozila odvetou za clá na elektromobily a už začala cielené antidampingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa z EÚ. Závery čínskeho vyšetrovania v prípade liehovín zas budú známe v najbližších mesiacoch. Peking varoval, že môže zasiahnuť poľnohospodársky tovar, letecký priemysel a benzínové autá z EÚ s veľkými motormi.
Viaceré automobilky a členské štáty vrátane Nemecka preto tlačia na EÚ a Čínu, aby spolu rokovali.
Medzi oboma stranami v súčasnosti prebiehajú konzultácie o ďalšom postupe, ale pre EÚ musí byť každé riešenie založené na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie a musí odstrániť základný problém, ktorým sú čínske dotácie.
Peking sa snaží premeniť diskusie na výmenný obchod a pokúša sa rozdeliť členské štáty bilaterálnym tlakom, uviedla agentúra Bloomberg.
Dočasné clá sa zavádzajú na základe záruky a budú sa vyberať len vtedy, ak budú uložené konečné clá, uviedla EÚ vo vyhlásení minulý mesiac.
Podľa zdroja, ktorý nechcel byť menovaný, EÚ po získaní ďalších informácií od dotknutých spoločností mierne znížila navrhované clá na elektrické vozidlá dovážané z Číny. Nové predbežné sadzby sa pridajú k už existujúcemu clu vo výške 10 %.
Tí výrobcovia elektrických vozidiel z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní Európskej komisie (EK), ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému clu vo výške 20,8 % namiesto pôvodne navrhovaných 21 %. Všetci ostatní výrobcovia, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, budú čeliť clám vo výške 37,6 % (pôvodne 38,1 %).
Dočasné clá sa majú zaviesť 4. júla. Dôvodom sú štedré dotácie pre výrobcov elektrických áut v Číne. Vyšetrovanie EK pritom ešte pokračuje a konečné clá začnú platiť od novembra. Spoločnosť Tesla môže dostať individuálne vypočítanú colnú sadzbu v tejto konečnej fáze na základe žiadosti o výber vzorky.
Čína pohrozila odvetou za clá na elektromobily a už začala cielené antidampingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa z EÚ. Závery čínskeho vyšetrovania v prípade liehovín zas budú známe v najbližších mesiacoch. Peking varoval, že môže zasiahnuť poľnohospodársky tovar, letecký priemysel a benzínové autá z EÚ s veľkými motormi.
Viaceré automobilky a členské štáty vrátane Nemecka preto tlačia na EÚ a Čínu, aby spolu rokovali.
Medzi oboma stranami v súčasnosti prebiehajú konzultácie o ďalšom postupe, ale pre EÚ musí byť každé riešenie založené na pravidlách Svetovej obchodnej organizácie a musí odstrániť základný problém, ktorým sú čínske dotácie.
Peking sa snaží premeniť diskusie na výmenný obchod a pokúša sa rozdeliť členské štáty bilaterálnym tlakom, uviedla agentúra Bloomberg.
Dočasné clá sa zavádzajú na základe záruky a budú sa vyberať len vtedy, ak budú uložené konečné clá, uviedla EÚ vo vyhlásení minulý mesiac.