Usmernenia pomôžu vnútroštátnym orgánom členských krajín určiť, či výrobca potravín porušuje právne predpisy únie, keď predáva výrobky dvojakej kvality v rôznych krajinách.
Autor TASR
Brusel 26. septembra (TASR) - Európska komisia (EK) dnes vydala súbor usmernení k tomu, ako uplatňovať predpisy EÚ v oblasti potravín a ochrany spotrebiteľa v prípadoch dvojakej kvality výrobkov. Nová legislatíva na úrovni EÚ v tejto oblasti sa zatiaľ nechystá.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová v tejto súvislosti upozornila, že usmernenia pomôžu vnútroštátnym orgánom členských krajín určiť, či výrobca potravín porušuje právne predpisy EÚ, keď predáva výrobky dvojakej kvality v rôznych krajinách.
Komisia pripomenula slová jej šéfa Jeana-Clauda Junckera, ktorý počas prejavu o stave Únie upozornil, že nebude tolerovať, aby sa v niektorých častiach Európy občanom predávali potraviny nižšej kvality ako v iných krajinách, napriek tomu, že ich obal a označenie sú totožné.
"Prezentovanie dvoch rozličných výrobkov v obale s tým istým označením je neférové a zavádza spotrebiteľa. Ide o príklad cezhraničného problému, ktorý môžeme vyriešiť len spoločne na úrovni EÚ," skonštatovala Jourová. Spresnila, že členské štáty si s týmto problémom dlho nevedeli poradiť. "Som odhodlaná skoncovať s praktikami, ktoré právo EÚ zakazuje, a zabezpečiť, aby sa so všetkými spotrebiteľmi zaobchádzalo rovnako," vyhlásila.
Podpredseda EK Maroš Šefčovič pre TASR v tejto súvislosti uviedol, že občania vnímajú EÚ aj cez takéto otázky každodenného života. "Dvojaká kvalita potravín je nielen vážnym spotrebiteľským, ale aj politickým problémom, keďže občania niektorých krajín sa cítia byť občanmi druhej kategórie. Komisia dnes robí prvý krok k reálnej náprave. A Slovensko má na tom zásadný podiel, pretože na daný fenomén upozorňovalo a precíznou argumentáciou ho dostalo do pozornosti na najvyššej úrovni," opísal situáciu.
Usmernenia, ktoré Jourová pripravila, sa odvolávajú na dva predpisy: nariadenie o poskytovaní informácií o potravinách, ktoré stanovuje, že spotrebiteľom sa musia o konkrétnych potravinách poskytovať pravdivé a dostatočné informácie (na etikete sa musí uvádzať zoznam všetkých zložiek obsiahnutých vo výrobku) a smernica o nekalých obchodných praktikách, ktorá zakazuje nekalé praktiky, ako napríklad uvádzanie rovnako označených výrobkov na trh spôsobom, ktorý môže zavádzať spotrebiteľa.
Usmernenia EK ponúkajú podrobný návod pre vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa a potravinové správy, ktorý im pomôže určiť, či výrobcovia konajú v rozpore s týmito predpismi. Ak má prípad cezhraničný charakter, orgány na ochranu spotrebiteľa to môžu riešiť prostredníctvom siete spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Zodpovednosť za to, aby spoločnosti dodržiavali právne predpisy EÚ, majú vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa a potravinové správy. Komisia je však odhodlaná im pomáhať, týmito usmerneniami aj rôznymi inými aktivitami.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová v tejto súvislosti upozornila, že usmernenia pomôžu vnútroštátnym orgánom členských krajín určiť, či výrobca potravín porušuje právne predpisy EÚ, keď predáva výrobky dvojakej kvality v rôznych krajinách.
Komisia pripomenula slová jej šéfa Jeana-Clauda Junckera, ktorý počas prejavu o stave Únie upozornil, že nebude tolerovať, aby sa v niektorých častiach Európy občanom predávali potraviny nižšej kvality ako v iných krajinách, napriek tomu, že ich obal a označenie sú totožné.
"Prezentovanie dvoch rozličných výrobkov v obale s tým istým označením je neférové a zavádza spotrebiteľa. Ide o príklad cezhraničného problému, ktorý môžeme vyriešiť len spoločne na úrovni EÚ," skonštatovala Jourová. Spresnila, že členské štáty si s týmto problémom dlho nevedeli poradiť. "Som odhodlaná skoncovať s praktikami, ktoré právo EÚ zakazuje, a zabezpečiť, aby sa so všetkými spotrebiteľmi zaobchádzalo rovnako," vyhlásila.
Podpredseda EK Maroš Šefčovič pre TASR v tejto súvislosti uviedol, že občania vnímajú EÚ aj cez takéto otázky každodenného života. "Dvojaká kvalita potravín je nielen vážnym spotrebiteľským, ale aj politickým problémom, keďže občania niektorých krajín sa cítia byť občanmi druhej kategórie. Komisia dnes robí prvý krok k reálnej náprave. A Slovensko má na tom zásadný podiel, pretože na daný fenomén upozorňovalo a precíznou argumentáciou ho dostalo do pozornosti na najvyššej úrovni," opísal situáciu.
Usmernenia, ktoré Jourová pripravila, sa odvolávajú na dva predpisy: nariadenie o poskytovaní informácií o potravinách, ktoré stanovuje, že spotrebiteľom sa musia o konkrétnych potravinách poskytovať pravdivé a dostatočné informácie (na etikete sa musí uvádzať zoznam všetkých zložiek obsiahnutých vo výrobku) a smernica o nekalých obchodných praktikách, ktorá zakazuje nekalé praktiky, ako napríklad uvádzanie rovnako označených výrobkov na trh spôsobom, ktorý môže zavádzať spotrebiteľa.
Usmernenia EK ponúkajú podrobný návod pre vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa a potravinové správy, ktorý im pomôže určiť, či výrobcovia konajú v rozpore s týmito predpismi. Ak má prípad cezhraničný charakter, orgány na ochranu spotrebiteľa to môžu riešiť prostredníctvom siete spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Zodpovednosť za to, aby spoločnosti dodržiavali právne predpisy EÚ, majú vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa a potravinové správy. Komisia je však odhodlaná im pomáhať, týmito usmerneniami aj rôznymi inými aktivitami.