Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 30. október 2024Meniny má Šimon a Simona
< sekcia Ekonomika

EÚ uvalí clá na čínske elektromobily vo výške 25 %

Ilustračné foto. Foto: TASR – Milan Kapusta

Menej ako mesiac po tom, čo USA štvornásobne zvýšili clá na čínske elektromobily až na 100 %, sa očakáva, že Brusel stanoví svoje clá na dovoz vozidiel od čínskych výrobcov.

Brusel 12. júna (TASR) - Európska komisia sa chystá oznámiť výrobcom automobilov, že od budúceho mesiaca bude predbežne uplatňovať clá na dovážané čínske elektrické vozidlá až do výšky 25 %. Uviedol to v stredu renomovaný hospodársky denník Financial Times s odvolaním sa na ľudí oboznámených s touto záležitosťou. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Analytici predpovedali clá vo výške 10 % až 25 % na čínske elektromobily. Tento krok pravdepodobne vyvolá možnú odvetu zo strany Pekingu. Dôvodom zavedenia ciel v Európskej únii (EÚ) sú nadmerné dotácie pre výrobcov elektromobilov v Číne.

Menej ako mesiac po tom, čo USA štvornásobne zvýšili clá na čínske elektromobily až na 100 %, sa očakáva, že Brusel stanoví svoje clá na dovoz vozidiel od čínskych výrobcov, ako sú BYD a Geely, ako aj od západných výrobcov, ako je Tesla, ktorí vyvážajú autá z Číny do Európy.

BYD, Geely, SAIC a Tesla neodpovedali zatiaľ na žiadosť o komentár.

Európske automobilky čelia prílevu lacnejších elektromobilov od čínskych rivalov. Napriek tomu nepodporujú clá. Obávajú sa odplaty zo strany Pekingu. Okrem toho samy dovážajú vlastné vozidlá vyrobené v Číne.

Prípadná reakcia Pekingu by mohla viesť k obchodnej vojne, ktorá môže byť zničujúca pre Európu, keďže je závislá od čínskych dodávateľských reťazcov.

Peking opakovane kritizoval vyšetrovanie dotácií a vyzval na spoluprácu. Snažil sa lobovať v jednotlivých krajinách Európskej únie, ale neprezradil, aká bude jeho reakcia na clá.

Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien v stredu vyhlásil, že EÚ zavedením ciel na dovoz čínskych elektrických vozidiel podkope "vlastné záujmy", pričom zdôraznil, že Peking prijme potrebné opatrenia na ochranu svojich práv.

Hovorca na pravidelnom tlačovom brífingu varoval, že plánované kroky Bruselu "porušujú pravidlá medzinárodného obchodu a trhové princípy", a vyzval blok, aby upustil od antisubvenčného vyšetrovania čínskych výrobcov elektromobilov.


EÚ zvažuje dočasné vyrovnávacie clá pre čínske batériové elektromobily



Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že v rámci prebiehajúceho vyšetrovania dospela k záveru, že hodnotový reťazec elektrických vozidiel na batérie v Číne ťaží z nespravodlivých schém dotácií, čo ohrozuje záujmy výrobcov elektromobilov v EÚ.

Vyšetrovanie preskúmalo aj pravdepodobné dôsledky a vplyv čínskych opatrení na dovozcov, používateľov a spotrebiteľov elektromobilov v EÚ. V dôsledku toho sa EK obrátila na čínske orgány, aby preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom zlučiteľným s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

V tejto súvislosti EK vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré by uvalila na dovoz batériových elektromobilov (BEV) z Číny. Ak by rokovania s čínskou stranou neviedli k účinnému riešeniu, dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli od 4. júla formou záruky (vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte). Vyberali by sa iba vtedy, ak a keď sa uložia konečné clá.

Jednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 %; Geely: 20 %; SAIC: 38,1 %.

Tí výrobcovia BEV z Číny, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní EK, ale neboli zaradení do vzorky pre vyrovnávacie clá, by podliehali priemernému váženému clu vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by podliehali zostatkovému clu vo výške 38,1 %.

Komisia začala vyšetrovať dovoz batériových elektrických vozidiel vyrábaných v Číne v októbri 2023. Akékoľvek vyšetrovanie sa musí ukončiť najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia a dočasné vyrovnávacie clá môže EK zverejniť do deviatich mesiacov od začatia vyšetrovania (najneskôr do 4. júla). Konečné opatrenia sa majú uložiť do štyroch mesiacov po uložení dočasných ciel.

Informácie o zamýšľaných úrovniach dočasných ciel EK poskytuje všetkým zainteresovaným stranám vrátane výrobcom z Únie, dovozcom a vývozcom a ich zastupujúcim združeniam, čínskym vývozcom a výrobcom a ich zastupujúcim združeniam, ako aj členským štátom EÚ. Komisia tak koná v súlade s postupmi stanovenými v základnom antisubvenčnom nariadení EÚ.





(spravodajca TASR Jaromír Novak)