Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. november 2024Meniny má Ondrej a Andrej
< sekcia Ekonomika

EÚ v roku 2019 vyčlení 191,6 miliónov eur na propagáciu agrovýrobkov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Podpora má byť zameraná predovšetkým na trhy mimo EÚ s najvyšším potenciálom rastu.

Brusel 14. novembra (TASR) - Európska komisia (EK) v stredu prijala pracovný program propagačnej politiky na rok 2019, ktorý ráta s vyčlenením 191,6 miliónov eur pre programy na podporu agropotravinárskych produktov pôvodom z Európskej únie. Podpora má byť zameraná predovšetkým na trhy mimo EÚ s najvyšším potenciálom rastu.

Komisia v tejto súvislosti spresnila, že v porovnaní s rokom 2018 pôjde na tento cieľ o 12,5 milióna eur viac. V konkrétnej rovine 89 miliónov eur bude vyčlenených na kampane zamerané na rýchlo rastúce ekonomiky v krajinách ako je Kanada, Čína, Kolumbia, Japonsko, Kórea, Mexiko a Spojené štáty. Časť z uvedenej sumy bude vyčlenená na propagáciu konkrétnych výrobkov, ako sú napríklad stolové olivy.

Eurokomisár pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Phil Hogan v správe pre médiá pripomenul, že EÚ je svetovým špičkovým výrobcom kvalitných jedál a nápojov.

"S radosťou konštatujem, že s ešte väčším dôrazom na propagáciu v roku 2019 budeme zvyšovať povedomie o tejto skutočnosti v rámci EÚ, a tiež v tretích krajinách s vysokým potenciálom ekonomického rastu. Konáme tak v prospech našich poľnohospodárov a výrobcov agropotravinárskych výrobkov," uviedol Hogan.

Podľa jeho slov rastúci počet obchodných dohôd EÚ s rôznymi krajinami sveta znamená tiež viac príležitostí pre európskych výrobcov, pričom eurokomisia ich naplno podporuje v oblasti propagácie a vývozu ich výrobkov.

Čo sa týka propagačných kampaní dovnútra EÚ, tie sa zameriavajú na rôzne systémy označenia kvality, vrátane chráneného označenia pôvodu (CHOP), chránených zemepisných označení (CHZO) a zaručených tradičných špecialít, ako aj na čisto biologické výrobky.

Časť z financií určených na tieto kampane bude zameraná na určité špecifické odvetvia, ako je napríklad ryža vyrábaná spôsobom trvalej udržateľnosti či ovocie a zelenina. Zámer podporovať propagáciu ovocia a zeleniny bol prijatý s cieľom dôraznejšie podporiť zdravé stravovanie spotrebiteľov v EÚ.

Komisia upozornila, že výzvy na predkladanie návrhov na financovanie konkrétnych kampaní budú zverejnené v januári 2019 a budú otvorené pre obchodné organizácie, združenia výrobcov či agropotravinárske skupiny zodpovedné za propagačné činnosti.

Spravodajca TASR Jaromír Novak