Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Ekonomika

EÚ vyšetruje Google za zneužívanie dominantného postavenia

Google Foto: TASR/AP

Článkom 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie sa zakazuje zneužívanie dominantného postavenia, ktoré môže ovplyvniť obchod a vylúčiť alebo obmedziť hospodársku súťaž.

Brusel 14. júla (TASR) - Európska komisia (EK) dnes zaslala spoločnosti Google dve oznámenia so svojimi námietkami. Exekutíva EÚ v doplňujúcom oznámení námietok potvrdila svoj predbežný záver, že spoločnosť Google zneužíva dominantné postavenie tým, že systematicky zvýhodňuje vlastnú službu pre porovnávanie cien na svojich stránkach s výsledkami vyhľadávania.

Komisia informovala Google o svojom predbežnom stanovisku, že spoločnosť zneužíva dominantné postavenie tým, že umelo obmedzuje schopnosť webových stránok tretích strán zobrazovať reklamu vo vyhľadávaní pochádzajúcu od konkurentov Google.

Eurokomisárka pre politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová upozornila, že hoci firma Google vyvinula mnoho inovatívnych produktov, ktoré zmenili naše životy, nemá právo upierať ostatným spoločnostiam možnosť konkurovať a prinášať inovácie.

"Posilnil sa náš argument, že Google nenáležite zvýhodňuje vlastnú službu pre porovnávanie cien na svojich stránkach so všeobecnými výsledkami vyhľadávania. Znamená to, že spotrebitelia nemusia v odpovedi na výrazy vyhľadávania vidieť najrelevantnejšie výsledky," opísala situáciu komisárka. Dodala, že EK má obavy, že Google bráni hospodárskej súťaži obmedzovaním schopnosti umiestňovať reklamu vo vyhľadávaní na webové stránky tretích strán, čím sa znižuje spotrebiteľský výber a brzdia inovácie.

Podľa Vestagerovej spoločnosť Google má možnosť reagovať na obavy komisie, pričom Brusel zváži argumenty firmy skôr, ako sa rozhodne ako ďalej postupovať. "Ak však naše vyšetrovanie dokáže, že spoločnosť Google porušila antitrustové pravidlá EÚ, našou povinnosťou bude konať tak, aby sme chránili európskych spotrebiteľov a spravodlivú hospodársku súťaž na európskych trhoch," upozornila komisárka.

Na archívnej snímke eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová počas tlačovej konferencie v sídle EÚ v Bruseli 22. apríla 2015.
Foto: TASR/AP


Doplňujúce oznámenie námietok v súvislosti s porovnávaním cien nadväzuje na oznámenie námietok vydané pre ten istý prípad v apríli 2015. Obe oznámenia námietok sú určené spoločnosti Google a jej materskej spoločnosti Alphabet.

Komisia uvádza široké spektrum dodatočných dôkazov a údajov, ktoré potvrdzujú jej predbežný záver, že spoločnosť Google zneužíva dominantné postavenie tým, že systematicky zvýhodňuje vlastnú službu pre porovnávanie cien vo svojich výsledkoch všeobecného vyhľadávania.

Komisia podrobne preskúmala argument spoločnosti Google, že služby pre porovnávanie cien by nemali byť posudzované izolovane, ale spolu so službami, ktoré poskytujú obchodné platformy ako Amazon alebo eBay. Komisia však tvrdí, že služby pre porovnávanie cien a obchodné platformy patria do samostatných trhov.

V dnešnom doplňujúcom oznámení námietok sa v každom prípade konštatuje, že napriek tomu, že obchodné platformy sú súčasťou trhu, ktorý je ovplyvnený praktikami spoločnosti Google, služby pre porovnávanie cien tvoria značnú časť tohto trhu. Konanie Google tak oslabilo alebo odsunulo na okraj jej najbližších konkurentov.

Spoločnosti Google a Alphabet majú 8 týždňov na to, aby odpovedali na doplňujúce oznámenie námietok.

Komisia zároveň do Googlu zaslala oznámenie námietok týkajúce sa obmedzení, ktoré spoločnosť zaviedla v súvislosti so schopnosťou určitých webových stránok tretích strán zobrazovať reklamu vo vyhľadávaní pochádzajúcu od konkurentov Google (pomocou platformy AdSense for Search). To podľa EK znamená, že Google si chráni dominantné postavenie v oblasti online reklamy vo vyhľadávaní a bráni existujúcim a potenciálnym konkurentom, vrátane iných poskytovateľov internetového vyhľadávania a online reklamných platforiem, vstúpiť do tejto obchodnej oblasti.

Komisia zastáva názor, že Google má dominantné postavenie na trhu sprostredkovania reklamy vo vyhľadávaní v Európskom hospodárskom priestore (EHP), s podielom na trhu okolo 80 % za posledných 10 rokov. Veľký podiel príjmov spoločnosti Google zo sprostredkovania reklamy vo vyhľadávaní pochádza z jej dohôd s obmedzeným počtom významných tretích strán, nazývaných "priami partneri". Brusel vyjadril obavy, že uvedené dohody spoločnosti Google s priamymi partnermi sú v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ.

V kontexte antitrustových konaní sa spoločnosť Google rozhodla zmeniť podmienky AdSense zmlúv s priamymi partnermi, ktorí tak získajú väčšiu slobodu zobrazovania konkurenčnej reklamy vo vyhľadávaní. Komisia oznámila, že bude dôsledne monitorovať tieto zmeny praktík Google s cieľom posúdiť ich vplyv na trh.

Článkom 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie sa zakazuje zneužívanie dominantného postavenia, ktoré môže ovplyvniť obchod a vylúčiť alebo obmedziť hospodársku súťaž.