Podľa zistení EK opatrenie slovenskej vlády má "stimulačný účinok", keďže príjemca by bez verejnej podpory túto investíciu neuskutočnil.
Autor TASR
Brusel 9. februára (TASR) - Európska komisia (EK) v stredu na základe pravidiel EÚ o štátnej pomoci schválila slovenskú schému podpory vo výške 151 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) na výstavbu dvoch dielní ľahkej údržby osobných vlakov v Košiciach a Žiline.
Podľa správy EK ľahká údržba zahŕňa dennú/častú údržbu, ktorá si nevyžaduje vyradenie vozidla z prevádzky, ako je čistenie vozidiel, dopĺňanie vody alebo drobné opravy.
Eurokomisia posudzovala navrhnuté opatrenie podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci, najmä podľa článku 93 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), ktorý sa týka koordinácie dopravy. Exekutíva EU zistila, že opatrenie je potrebné a primerané na podporu presunu osobnej dopravy z cestnej na železničnú, čím sa podporí ochrana životného prostredia a prispeje k odľahčeniu cestnej infraštruktúry.
Podľa zistení EK opatrenie slovenskej vlády má "stimulačný účinok", keďže príjemca by bez verejnej podpory túto investíciu neuskutočnil.
Okrem toho v súlade s predchádzajúcou podporou výstavby troch dielní na ľahkú údržbu v Nových Zámkoch, Zvolene a Humennom, ktorú EK podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci schválila v roku 2017, Slovensko ponúklo záväzky, že táto pomoc nebude brániť rozvoju konkurencie na slovenskom trhu železničnej dopravy a konkurencia bude mať prístup k zariadeniam ľahkej údržby.
Po počiatočnej fáze výstavby sa vlastníctvo dielní prevedie na účelovú spoločnosť, ktorú zriadi Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Navyše, zatiaľ čo prevádzku dielní bude zo začiatku zabezpečovať ZSSK, v budúcnosti budú prevádzkovanie dielní preberať železničné dopravné podniky s najväčším objemom výkonov osobnej dopravy na základe zmlúv o službách vo verejnom záujme.
Okrem toho sa Slovensko zaviazalo zabezpečiť rovnaký a nediskriminačný prístup k workshopom. Tento záväzok sa bude vzťahovať na všetky železničné dopravné spoločnosti prevádzkujúce dielne ľahkej údržby.
Na základe zistených skutočností EK dospela k záveru, že opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ vrátane cieľov stanovených v Európskej zelenej dohode bez toho, aby sa neprimerane narušila hospodárska súťaž na jednotnom trhu EÚ.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Podľa správy EK ľahká údržba zahŕňa dennú/častú údržbu, ktorá si nevyžaduje vyradenie vozidla z prevádzky, ako je čistenie vozidiel, dopĺňanie vody alebo drobné opravy.
Eurokomisia posudzovala navrhnuté opatrenie podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci, najmä podľa článku 93 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), ktorý sa týka koordinácie dopravy. Exekutíva EU zistila, že opatrenie je potrebné a primerané na podporu presunu osobnej dopravy z cestnej na železničnú, čím sa podporí ochrana životného prostredia a prispeje k odľahčeniu cestnej infraštruktúry.
Podľa zistení EK opatrenie slovenskej vlády má "stimulačný účinok", keďže príjemca by bez verejnej podpory túto investíciu neuskutočnil.
Okrem toho v súlade s predchádzajúcou podporou výstavby troch dielní na ľahkú údržbu v Nových Zámkoch, Zvolene a Humennom, ktorú EK podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci schválila v roku 2017, Slovensko ponúklo záväzky, že táto pomoc nebude brániť rozvoju konkurencie na slovenskom trhu železničnej dopravy a konkurencia bude mať prístup k zariadeniam ľahkej údržby.
Po počiatočnej fáze výstavby sa vlastníctvo dielní prevedie na účelovú spoločnosť, ktorú zriadi Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Navyše, zatiaľ čo prevádzku dielní bude zo začiatku zabezpečovať ZSSK, v budúcnosti budú prevádzkovanie dielní preberať železničné dopravné podniky s najväčším objemom výkonov osobnej dopravy na základe zmlúv o službách vo verejnom záujme.
Okrem toho sa Slovensko zaviazalo zabezpečiť rovnaký a nediskriminačný prístup k workshopom. Tento záväzok sa bude vzťahovať na všetky železničné dopravné spoločnosti prevádzkujúce dielne ľahkej údržby.
Na základe zistených skutočností EK dospela k záveru, že opatrenie prispeje ku koordinácii dopravy a uľahčí presun nákladnej dopravy z cestnej na železničnú v súlade s cieľmi politiky EÚ vrátane cieľov stanovených v Európskej zelenej dohode bez toho, aby sa neprimerane narušila hospodárska súťaž na jednotnom trhu EÚ.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)