Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová v tejto súvislosti upozornila, že táto dohoda znamená, že dvojakým štandardom na vnútornom trhu EÚ odzvonilo.
Autor TASR
Brusel 2. apríla (TASR) - Európska komisia (EK) privítala utorňajšiu predbežnú dohodu medzi vyjednávačmi Európskeho parlamentu (EP) a Radou EÚ o prísnejších pravidlách na ochranu spotrebiteľov, ktoré sa dajú lepšie presadzovať.
Podľa EK medzi najvýznamnejšie zlepšenia z pohľadu spotrebiteľov patria väčšia transparentnosť pri nakupovaní cez internet, účinnejšie sankcie a jasné pravidlá pre riešenie problému dvojakej kvality výrobkov v EÚ. V praxi nová dohoda zaistí, že spotrebitelia budú vedieť čo a od koho kupujú. Tieto pravidlá navrhla eurokomisia vlani v apríli ako súčasť balíka s názvom Nová dohoda pre spotrebiteľov.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová v tejto súvislosti upozornila, že táto dohoda znamená, že dvojakým štandardom na vnútornom trhu EÚ odzvonilo. "Spotrebitelia by už nemali byť zavádzaní tým, že sa dva odlišné výrobky prezentujú ako identické. Obchodníci, ktorí budú naďalej podvádzať, budú čeliť vysokým sankciám," upozornila Jourová.
Prijaté opatrenia prinesú spotrebiteľom výhody v podobe účinných sankcií za porušenie právnych predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Za rozsiahle porušenia právnych predpisov, ktoré sa budú týkať spotrebiteľov vo viacerých členských štátoch EÚ, sa bude môcť v každom dotknutom členskom štáte uložiť maximálna pokuta vo výške 4 % ročného obratu obchodníka. Opatrenia riešia aj otázku dvojakej kvality spotrebného tovaru s poukázaním na klamlivé praktiky a zavádzajú posilnené spotrebiteľské práva na internete. V praxi to znamená, že spotrebitelia budú musieť byť pri nakupovaní v internetovom obchode jasne informovaní o tom, či nakupujú výrobky alebo služby od obchodníka alebo od súkromnej osoby, aby vedeli, ako sú chránení v prípade problémov. Pri vyhľadávaní na internete budú spotrebitelia vždy vedieť, či za zobrazený výsledok vyhľadávania platí predávajúci.
Predbežnú dohodu ešte musí oficiálne prijať Európsky parlament v plenárnom hlasovaní a odobriť ju musia aj ministri členských krajín (Rada EÚ).
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Podľa EK medzi najvýznamnejšie zlepšenia z pohľadu spotrebiteľov patria väčšia transparentnosť pri nakupovaní cez internet, účinnejšie sankcie a jasné pravidlá pre riešenie problému dvojakej kvality výrobkov v EÚ. V praxi nová dohoda zaistí, že spotrebitelia budú vedieť čo a od koho kupujú. Tieto pravidlá navrhla eurokomisia vlani v apríli ako súčasť balíka s názvom Nová dohoda pre spotrebiteľov.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová v tejto súvislosti upozornila, že táto dohoda znamená, že dvojakým štandardom na vnútornom trhu EÚ odzvonilo. "Spotrebitelia by už nemali byť zavádzaní tým, že sa dva odlišné výrobky prezentujú ako identické. Obchodníci, ktorí budú naďalej podvádzať, budú čeliť vysokým sankciám," upozornila Jourová.
Prijaté opatrenia prinesú spotrebiteľom výhody v podobe účinných sankcií za porušenie právnych predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Za rozsiahle porušenia právnych predpisov, ktoré sa budú týkať spotrebiteľov vo viacerých členských štátoch EÚ, sa bude môcť v každom dotknutom členskom štáte uložiť maximálna pokuta vo výške 4 % ročného obratu obchodníka. Opatrenia riešia aj otázku dvojakej kvality spotrebného tovaru s poukázaním na klamlivé praktiky a zavádzajú posilnené spotrebiteľské práva na internete. V praxi to znamená, že spotrebitelia budú musieť byť pri nakupovaní v internetovom obchode jasne informovaní o tom, či nakupujú výrobky alebo služby od obchodníka alebo od súkromnej osoby, aby vedeli, ako sú chránení v prípade problémov. Pri vyhľadávaní na internete budú spotrebitelia vždy vedieť, či za zobrazený výsledok vyhľadávania platí predávajúci.
Predbežnú dohodu ešte musí oficiálne prijať Európsky parlament v plenárnom hlasovaní a odobriť ju musia aj ministri členských krajín (Rada EÚ).
(spravodajca TASR Jaromír Novak)