Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

V Európe sa zlepšila morálka v platení faktúr

Ilustračné foto Foto: TASR - archív

Platobná morálka sa na Slovensku zlepšila, stále je však pod európskym priemerom.

Bratislava 28. septembra (TASR) - Zákazníci v Európe sú čoraz viac disciplinovaní v platení faktúr. Slováci sa však stále nachádzajú pod priemerom a skončili na úrovni Ruska a Grécka. Platobná morálka sa pritom zlepšila v B2B segmente, teda medzi firmami navzájom. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu platobných zvyklostí firiem a spotrebiteľov spoločnosti EOS.

Platobná morálka sa na Slovensku zlepšila, stále je však pod európskym priemerom. "Zákazníci platia načas len v 74 % prípadov, vlani to bolo 71 %. Slovensko je tak na úrovni krajín ako Rusko či Grécko. Lepšie sú na tom v Maďarsku a v Poľsku, kde je platobná disciplinovanosť na úrovni 77 % až 78 %," skonštatovala spoločnosť.

Slováci si ale zlepšili renomé v podiele nevymožiteľných pohľadávok. Ten v porovnaní s rokom 2014 klesol o polovicu, teda zo 6 % na 3 %.

V rámci Európy sa ukázalo, že západné krajiny ako Veľká Británia či Francúzsko majú lepšiu platobnú disciplínu ako krajiny východnej Európy. Zatiaľ čo vlani bola každá štvrtá faktúra v západnej Európe zaplatená neskoro alebo vôbec, v tomto roku je to len každá piata. V tomto smere si polepšila aj východná Európa, a to o tri percentuálne body. "Za rok 2015 má Západ 81-% podiel prijatých platieb v stanovenej lehote a Východ len 75-%," uviedla spoločnosť v prieskume.

Ako skonštatoval konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Michal Šoltes, Európa sa zotavuje z turbulentných časov, ktoré zažívala jej ekonomika a je teraz na vzostupe. "Nízke úrokové sadzby pomáhajú firmám dosiahnuť väčšiu likviditu, čoho dôsledkom je fakt, že sú schopnejšie splácať svoje dlhy," tvrdí Šoltes. Pripomenul tiež, že svoj podiel na tom má aj prijatie európskej smernice na boj proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách, ktorá priniesla pozitívny vplyv na platobnú morálku v mnohých európskych krajinách. Jedno z jej ustanovení totiž hovorí, že spoločnosti môžu vo všeobecnosti udeliť svojim zákazníkom maximálnu dobu splatnosti 60 dní.

Podľa najnovších výsledkov prieskumu firmy v celej Európe znižujú termíny splatnosti faktúr. V porovnaní s rokom 2014 tento údaj klesol o štyri dni na úroveň 38. Najväčším skokanom v tejto oblasti je Španielsko, ktorému sa za posledný rok podarilo znížiť priemernú dobu splatnosti vystavovaných faktúr až o 19 dní, teda z priemerných 64 dní v roku 2014 na súčasnú úroveň 45 dní. Čo sa týka Slovenska, to si polepšilo len mierne, a to z vlaňajších 41 dní na súčasných 40.

Štúdia EOS vznikla v spolupráci s nezávislým inštitútom na výskum trhu TNS Infratest, pričom bola zostavená na základe odpovedí 2800 respondentov na rozhodovacích pozíciách z 13 európskych krajín. Oslovených bolo 200 spoločností v jednotlivých krajinách ako Veľká Británia, Španielsko, Francúzsko, Rakúsko, Grécko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Poľsko a Belgicko, ale aj 400 spoločností z Nemecka. Odpovedali na otázky týkajúce sa ich platobných zvyklostí, ekonomického vývoja v daných krajinách a otázky ohľadom rizika a riadenia pohľadávok.