Problémom by však bolo, ak by dopyt po slovenských autách výrazne oslabil v hlavných krajinách, do ktorých Slovensko autá vyváža.
Autor TASR
Bratislava 5. októbra (TASR) – Predaje áut v Európe medziročne klesajú. Slovenských automobiliek by sa to však podľa analytikov nemalo zatiaľ výraznejšie dotknúť.
"Slovenský automobilový priemysel dokázal rásť aj v časoch poklesu európskeho trhu s novými autami, a to vďaka investíciám do rozšírenia produkčných kapacít, vhodnému modelovému mixu, aj vďaka silnejším exportom na trhy mimo Európskej únie," hovorí hlavný analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Problémom by však bolo, ak by dopyt po slovenských autách výrazne oslabil v hlavných krajinách, do ktorých Slovensko autá vyváža. Medzi tieto štáty patrí najmä Nemecko, Francúzsko, Čína a Veľká Británia. V tejto štvorici krajín vlani našla svoju cieľovú stanicu takmer polovica všetkých vyrobených automobilov na Slovensku. "Prípadné ochladenie zahraničného dopytu po slovenských autách by sa premietlo do zníženia exportu a teda aj výroby v slovenských automobilkách. Za takpovediac výhody nášho automobilového priemyslu ale môžeme považovať to, že automobilky sa z krízy v roku 2009 poučili," skonštatovala analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Podľa jej slov slovenské automobilky ťažia najmä z toho, že prispôsobili svoju výrobu meniacim sa podmienkam na trhu. "A to hneď v dvoch oblastiach. Prvou bolo zameranie sa na výrobu aj menších a lacnejších vozidiel, ktoré sa v časoch krízy ľahšie predávajú. Druhou oblasťou bola orientácia exportu aj na iné než európske trhy," dodáva Glasová.
Podľa posledných údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) predaj nových automobilov v Európskej únii za prvých osem mesiacov tohto roka medziročne klesol o 5,2 %, teda približne o 426.000 vozidiel. Dôvodom je najmä opatrnejšie správanie spotrebiteľov, ktorí v čase krízy šetria. "Nezamestnanosť dosahuje v Európe dlhoročné maximá a to sa podpisuje najmä pod spotrebu luxusnejších tovarov kde spadajú aj automobily. V najbližších mesiacoch sa situácia určite významnejšie nezmení, a preto ak si budú chcieť automobilky udržať úroveň svojej produkcie, budú musieť zamerať svoju pozornosť na iné ako európske trhy," dodáva analytik Tatra banky Boris Fojtík.
"Slovenský automobilový priemysel dokázal rásť aj v časoch poklesu európskeho trhu s novými autami, a to vďaka investíciám do rozšírenia produkčných kapacít, vhodnému modelovému mixu, aj vďaka silnejším exportom na trhy mimo Európskej únie," hovorí hlavný analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Problémom by však bolo, ak by dopyt po slovenských autách výrazne oslabil v hlavných krajinách, do ktorých Slovensko autá vyváža. Medzi tieto štáty patrí najmä Nemecko, Francúzsko, Čína a Veľká Británia. V tejto štvorici krajín vlani našla svoju cieľovú stanicu takmer polovica všetkých vyrobených automobilov na Slovensku. "Prípadné ochladenie zahraničného dopytu po slovenských autách by sa premietlo do zníženia exportu a teda aj výroby v slovenských automobilkách. Za takpovediac výhody nášho automobilového priemyslu ale môžeme považovať to, že automobilky sa z krízy v roku 2009 poučili," skonštatovala analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Podľa jej slov slovenské automobilky ťažia najmä z toho, že prispôsobili svoju výrobu meniacim sa podmienkam na trhu. "A to hneď v dvoch oblastiach. Prvou bolo zameranie sa na výrobu aj menších a lacnejších vozidiel, ktoré sa v časoch krízy ľahšie predávajú. Druhou oblasťou bola orientácia exportu aj na iné než európske trhy," dodáva Glasová.
Podľa posledných údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) predaj nových automobilov v Európskej únii za prvých osem mesiacov tohto roka medziročne klesol o 5,2 %, teda približne o 426.000 vozidiel. Dôvodom je najmä opatrnejšie správanie spotrebiteľov, ktorí v čase krízy šetria. "Nezamestnanosť dosahuje v Európe dlhoročné maximá a to sa podpisuje najmä pod spotrebu luxusnejších tovarov kde spadajú aj automobily. V najbližších mesiacoch sa situácia určite významnejšie nezmení, a preto ak si budú chcieť automobilky udržať úroveň svojej produkcie, budú musieť zamerať svoju pozornosť na iné ako európske trhy," dodáva analytik Tatra banky Boris Fojtík.