Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Európania plánujú v tomto roku viac míňať ako vlani

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

V tomto roku plánujú obyvatelia Európy najviac míňať na cestovanie a voľnočasové aktivity.

Bratislava 10. apríla (TASR) – Väčšina Európanov očakáva, že sa ich ekonomická situácia v tomto roku zlepší. Preto sú odhodlaní aj viac míňať. Ako totiž ukázala najnovšia štúdia Barometer Cetelem 2014, Európania sú prvý raz od roku 2008 výrazne optimistickejší a až 40 % z nich má v úmysle svoju spotrebu v tomto roku zvýšiť. Vlani pritom plánovalo viac míňať len 33 % obyvateľov.

V tomto roku plánujú obyvatelia Európy najviac míňať na cestovanie a voľnočasové aktivity. Záujem ľudí rastie aj o nákupy smartfónov a tabletov. V priemere 16 % Európanov si hodlá v priebehu tohto roka kúpiť ojazdené vozidlo a 11 % obyvateľov si plánuje kúpiť nové. Slováci chcú nakupovať najmä elektrospotrebiče.

Spotrebitelia sú pritom odhodlaní nakupovať aj v kamenných obchodoch i prostredníctvom internetu. Zo štúdie vyplýva, že až 70 % posledných nákupov urobili Európania priamo v obchodoch, 43 % obyvateľov chodí nakupovať len tam a 37 % spotrebiteľov mieni čoraz viac nakupovať cez internet. "Dnes, aj keď rastie záujem o kúpu cez internet, musíme konštatovať, že o nakupovanie v obchodoch je stále záujem a navyše si ich spotrebitelia čoraz viac žiadajú," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave manažér štúdie Flavien Neuvy.

Internetové obchody sa však nemusia obávať, že stratia svojich zákazníkov. Počet majiteľov počítačov totiž neustále rastie a v súčasnosti podľa štúdie dosahuje 68 %. "Smartfón si už kúpilo 42 % európskych spotrebiteľov. Tablety, ktorých predaje sa zvýšili o dvojciferné čísla, zatiaľ používa v priemere 19 % obyvateľstva,“ doplnil Neuvy.

Ako ukázali výsledky štúdie, internet je pre spotrebiteľov aj bohatým zdrojom informácií. Až 70 % Európanov si totiž vopred hľadá informácie o tovaroch a zľavách na internete a s týmito poznatkami potom idú na nákup do obchodu. Takmer polovica používa aj porovnávač cien. Ako uviedol Neuvy, spomedzi internetových obchodov sa vynímajú najmä tie, ktoré ponúkajú dobré značky. Oceňuje ich až 62 % spotrebiteľov z Európy.

Podľa výsledkov prieskumu ak si chcú predajne získať nových zákazníkov a udržať starých, musia ukázať svoje silné stránky, teda to, čím sa odlišujú od iných. "Tri štvrtiny európskych spotrebiteľov by si želali pri nákupe pozornosť a radu odborníka. Dve tretiny zase názor na kvalitu jednotlivých výrobkov. Očakávajú, že v obchode bude dôležitým článkom predajca," uviedol Neuvy.

Cetelem Slovensko je úverová spoločnosť, ktorá na Slovensku pôsobí od roku 2000. Poskytuje nákup na splátky, kreditné karty a osobné pôžičky, a to prostredníctvom obchodných partnerov a internetu. Je členom bankovej skupiny BNP Paribas, má viac ako 29.000 zamestnancov a pôsobí v 30 krajinách na štyroch kontinentoch.