Poslanci schválili zloženie vyšetrovacieho výboru EP vo veci merania emisií v automobilovom priemysle, ktorý zasadne po prvýkrát vo februári.
Autor TASR
Brusel/Štrasburg 21. januára (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes vymenovali 45 členov vyšetrovacieho výboru, ktorý sa bude zaoberať porušovaním legislatívy EÚ v oblasti emisných testov zo strany automobilového priemyslu a prešetrí aj údajné zlyhania členských štátov a Európskej komisie (EK) pri presadzovaní pravidiel EÚ.
Výbor predloží priebežnú správu do šiestich mesiacov a záverečnú správu do 12 mesiacov od začiatku svojej činnosti.
Poslanci schválili zloženie vyšetrovacieho výboru EP vo veci merania emisií v automobilovom priemysle (EMIS), ktorý zasadne po prvýkrát vo februári. Na prvom zasadnutí zvolí aj svojho predsedu a podpredsedov.
Členom výboru sa ako jediný spomedzi 13 slovenských europoslancov stal Ivan Štefanec (KDH), Podľa jeho slov, aj veľké firmy musia dodržiavať dohodnuté pravidlá.
"Environmentálne štandardy sú v Európskej únii jedny z najprísnejších na svete. Ak je dopyt po ich zmene, EÚ je otvorená pre rokovania. Nie je však možné ísť cestou zavádzania spotrebiteľa," skonštatoval Štefanec.
Slovenský europoslanec pripomenul, že EÚ tvorí stále predvídateľné prostredie, v ktorom môže každá spoločnosť v pokoji podnikať a vyrábať. Aj preto si veľké firmy musia uvedomiť svoju zodpovednosť a dodržiavať dohodnuté pravidlá.
S odkazom na vyšetrovanie pred ktorým stojí výbor, ktorého je členom, uviedol, že jeho cieľom nie je zaťažovať automobilový priemysel novými normami, ale "hľadať prijateľné riešenie medzi ochranou životného prostredia, záujmom zákazníkov a právom na slobodné podnikanie a tvorbu zisku".
Výbor má vyšetriť údajné zlyhanie Európskej komisie pri posudzovaní skúšobných cyklov používaných na meranie emisií, ako aj zlyhanie komisie a tiež orgánov členských štátov pri prijímaní vhodných a účinných opatrení na dohľad a presadzovanie výslovného zákazu rušiacich zariadení. Ďalej sa výbor zameria na údajné zlyhanie EK pri včasnom zavedení testov odrážajúcich skutočné jazdné podmienky, tiež aj na údajné zlyhanie členských štátov pri stanovení účinných, primeraných a odrádzajúcich sankcií uplatniteľných voči výrobcom za porušovanie pravidiel.
Novovytvorený výbor EP má zhromaždiť a zanalyzovať informácie s cieľom zistiť, či Európska komisia a členské štáty EÚ mali dôkazy o používaní rušiacich mechanizmov ešte pred vypuknutím škandálu "dieselgate" z 18. septembra 2015.