Schválenie troch veľkých projektov za taký krátky čas je podľa Denisy Žilákovej najlepším dôkazom vynikajúcej spolupráce slovenskej strany a zástupcov EK a ich poradného orgánu JASPERS.
Autor TASR
Bratislava 15. augusta (OTS) - Rozhovor s generálnou riaditeľkou Sekcie Operačného programu Doprava (OPD) Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, Denisou Žilákovou, o budovaní lepšej dopravnej siete pre Slovensko:
Slovensko sa môže za uplynulý rok pochváliť významným posunom v zazmluvnení eurofondov v rámci Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Mohli by ste nám bližšie predstaviť aktuálny stav?
Za posledný rok zaznamenal Operačný program Doprava (OPD) veľký pokrok. Na dopravné projekty bolo zazmluvnených takmer 600 miliónov eur, čo predstavuje nárast o takmer 16 %. Celkové zazmluvnenie je v súčasnosti na úrovni 71 %. Najväčší pokrok zaznamenala prioritná os číslo 4, ktorá je zameraná na integrované dopravné systémy v regiónoch Bratislavy a Košíc. Ešte začiatkom mája minulého roku bolo zazmluvnenie financií v tejto prioritnej osi len na úrovni 1 %. Dnes je zakontrahovaných 43 % financií za viac ako 217 miliónov eur. V priebehu roka bolo pripravené financovanie na nákup 29 nových vlakov, 30 električiek a 80 trolejbusov v Bratislave a rekonštrukciu Starého mosta v hlavnom meste. Podobne boli pripravené na financovanie aj projekty nákupu električiek a rekonštrukcie električkových tratí v Košiciach.
Aký pokrok na národnej úrovni ste zaznamenali v samotnom čerpaní peňazí z EÚ?
Od mája 2012 sa podarilo z Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja vyčerpať 391 miliónov eur (na úrovni platobnej jednotky). Veľmi intenzívne pracujeme na tom, aby sa čerpanie ešte zrýchlilo. Práve preto vo februári tohto roku Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejné obstarávania na výstavbu piatich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 44 km, na ktoré zabezpečujeme financovanie z fondov EÚ. Z dôležitých míľnikov posledného obdobia treba spomenúť schválenie troch veľkých diaľničných a železničných projektov v hodnote viac ako pol miliardy eur Európskou komisiou, vyjednanie financovania výstavby terminálu intermodálnej prepravy v Žiline, úspešné rokovania s Bruselom o financovaní nesmierne dôležitého úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité a, samozrejme, zabezpečenie financovania modernizácie 376 km ciest I. triedy na východnom a západnom Slovensku. V súčasnosti taktiež prebiehajú intenzívne rokovania s Európskou komisiou o schválení nového operačného programu, pričom je vysoký predpoklad, že projekty cestnej a železničnej infraštruktúry budú financované z fondov EÚ aj v programovom období rokov 2014 – 2020.
Spomenuli ste schválenie významných infraštruktúrnych projektov v rámci OPD v rokoch 2007 až 2013. Ktoré projekty to sú a v akej sume?
V apríli sa nám podarilo získať Rozhodnutie Európskej komisie na železničný projekt Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v sume 230 miliónov eur. V júni nám Brusel zaslal dve rozhodnutia o schválení veľkých dopravných projektov: na diaľničný projekt D1 Fričovce – Svinia za 99 miliónov eur a na železničný projekt Trenčianska Teplá – Beluša za viac ako 230 miliónov eur. Schválenie troch veľkých projektov za taký krátky čas je samo osebe najlepším dôkazom vynikajúcej spolupráce slovenskej strany a zástupcov EK a ich poradného orgánu JASPERS. Navyše, v priebehu leta očakávame aj schválenie ďalšieho veľkého cestného projektu, a to D1 Jánovce – Jablonov za 180 miliónov eur.
Jedným zo schválených projektov je modernizácia železničnej trate na úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v sume 230 miliónov eur. Čo je cieľom projektu?
Modernizácia železničnej trate na úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. je súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov a nadväzuje na predchádzajúce zmodernizované úseky Bratislava-Rača – Trnava a Trnava – Nové Mesto nad Váhom. Tento projekt bol stavebne ukončený v júni tohto roka. V rámci úseku v dĺžke 17,5 km sa zmodernizovala technická infraštruktúra vrátane zastávok a železničných staníc. Súčasťou projektu bola aj výstavba nového železničného tunela cez Turecký vrch s dĺžkou 1775 metrov.
V júni padlo rozhodnutie Európskej komisie o preplatení 85 % z oprávnených nákladov na výstavbu úseku D1 Fričovce – Svinia, ktorý je súčasťou diaľničného ťahu medzi Bratislavou a Košicami. Kedy môžu vodiči očakávať uvedenie tohto úseku do prevádzky?
Diaľničný úsek D1 Fričovce – Svinia je súčasťou diaľničného ťahu D1 v smere Bratislava – Košice. Dĺžka úseku je viac ako 11 km a výstavba je realizovaná v plnom profile. Vybudovaním diaľnice sa zlepší a zrýchli prístup do regiónu Prešova, výrazne sa zlepšia dopravné podmienky a uvoľnia sa existujúce cesty pre regionálnu a vnútroregionálnu dopravu. Na jazdu týmto novým úsekom diaľnice D1, ktorý sa stavia s finančnou podporou EÚ, sa vodiči môžu tešiť už na jar roku 2015.
Európska únia v júni rozhodla aj o preplatení 85 % z oprávnených nákladov na modernizáciu železničnej trate Trenčianska Teplá – Beluša. Čo cestujúcej verejnosti prinesie tento projekt?
Projekt modernizácie železničnej trate na úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša je taktiež súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov. Stavba predstavuje modernizáciu technickej infraštruktúry na spomínanom úseku vrátane rekonštrukcie zastávok a železničných staníc v dĺžke približne 20 km s cieľom skvalitniť a zlepšiť jej technické parametre v zmysle medzinárodných dohôd.
Schválenie troch významných veľkých dopravných projektov v priebehu niekoľkých týždňov predstavuje veľký úspech. Čo k nemu viedlo?
Je všeobecne známe, že implementácia projektov v OPD je takpovediac beh na dlhé trate a vyžaduje si dlhodobú prípravu. Riadiaci orgán OPD a prijímatelia pomoci majú za sebou výsledky vďaka tvrdej práci a enormnému nasadeniu. Výrazné zlepšenie implementácie dopravných projektov na Slovensku potvrdila aj samotná Európska komisia počas zimného Monitorovacieho výboru OPD. V našom operačnom programe sa implementujú najmä veľké projekty nad 50 miliónov eur, ktoré si vyžadujú náročné schvaľovanie zo strany Bruselu, čo môže trvať až rok a viac. Ako som už spomínala, schválenie troch veľkých projektov v priebehu polroka je výsledkom našej intenzívnej komunikácie so zástupcami EK a ich poradného orgánu JASPERS, ktorý musí na každý veľký dopravný projekt vydať odporučenie. Bez neho by Brusel projekt neschválil. Bez ich konštruktívneho prístupu, cenných rád a veľkého osobného nasadenia by sme náš spoločný cieľ nemohli dosiahnuť.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Slovensko sa môže za uplynulý rok pochváliť významným posunom v zazmluvnení eurofondov v rámci Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Mohli by ste nám bližšie predstaviť aktuálny stav?
Za posledný rok zaznamenal Operačný program Doprava (OPD) veľký pokrok. Na dopravné projekty bolo zazmluvnených takmer 600 miliónov eur, čo predstavuje nárast o takmer 16 %. Celkové zazmluvnenie je v súčasnosti na úrovni 71 %. Najväčší pokrok zaznamenala prioritná os číslo 4, ktorá je zameraná na integrované dopravné systémy v regiónoch Bratislavy a Košíc. Ešte začiatkom mája minulého roku bolo zazmluvnenie financií v tejto prioritnej osi len na úrovni 1 %. Dnes je zakontrahovaných 43 % financií za viac ako 217 miliónov eur. V priebehu roka bolo pripravené financovanie na nákup 29 nových vlakov, 30 električiek a 80 trolejbusov v Bratislave a rekonštrukciu Starého mosta v hlavnom meste. Podobne boli pripravené na financovanie aj projekty nákupu električiek a rekonštrukcie električkových tratí v Košiciach.
Aký pokrok na národnej úrovni ste zaznamenali v samotnom čerpaní peňazí z EÚ?
Od mája 2012 sa podarilo z Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja vyčerpať 391 miliónov eur (na úrovni platobnej jednotky). Veľmi intenzívne pracujeme na tom, aby sa čerpanie ešte zrýchlilo. Práve preto vo februári tohto roku Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejné obstarávania na výstavbu piatich úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v celkovej dĺžke 44 km, na ktoré zabezpečujeme financovanie z fondov EÚ. Z dôležitých míľnikov posledného obdobia treba spomenúť schválenie troch veľkých diaľničných a železničných projektov v hodnote viac ako pol miliardy eur Európskou komisiou, vyjednanie financovania výstavby terminálu intermodálnej prepravy v Žiline, úspešné rokovania s Bruselom o financovaní nesmierne dôležitého úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité a, samozrejme, zabezpečenie financovania modernizácie 376 km ciest I. triedy na východnom a západnom Slovensku. V súčasnosti taktiež prebiehajú intenzívne rokovania s Európskou komisiou o schválení nového operačného programu, pričom je vysoký predpoklad, že projekty cestnej a železničnej infraštruktúry budú financované z fondov EÚ aj v programovom období rokov 2014 – 2020.
Spomenuli ste schválenie významných infraštruktúrnych projektov v rámci OPD v rokoch 2007 až 2013. Ktoré projekty to sú a v akej sume?
V apríli sa nám podarilo získať Rozhodnutie Európskej komisie na železničný projekt Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v sume 230 miliónov eur. V júni nám Brusel zaslal dve rozhodnutia o schválení veľkých dopravných projektov: na diaľničný projekt D1 Fričovce – Svinia za 99 miliónov eur a na železničný projekt Trenčianska Teplá – Beluša za viac ako 230 miliónov eur. Schválenie troch veľkých projektov za taký krátky čas je samo osebe najlepším dôkazom vynikajúcej spolupráce slovenskej strany a zástupcov EK a ich poradného orgánu JASPERS. Navyše, v priebehu leta očakávame aj schválenie ďalšieho veľkého cestného projektu, a to D1 Jánovce – Jablonov za 180 miliónov eur.
Jedným zo schválených projektov je modernizácia železničnej trate na úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce v sume 230 miliónov eur. Čo je cieľom projektu?
Modernizácia železničnej trate na úseku Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. je súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov a nadväzuje na predchádzajúce zmodernizované úseky Bratislava-Rača – Trnava a Trnava – Nové Mesto nad Váhom. Tento projekt bol stavebne ukončený v júni tohto roka. V rámci úseku v dĺžke 17,5 km sa zmodernizovala technická infraštruktúra vrátane zastávok a železničných staníc. Súčasťou projektu bola aj výstavba nového železničného tunela cez Turecký vrch s dĺžkou 1775 metrov.
V júni padlo rozhodnutie Európskej komisie o preplatení 85 % z oprávnených nákladov na výstavbu úseku D1 Fričovce – Svinia, ktorý je súčasťou diaľničného ťahu medzi Bratislavou a Košicami. Kedy môžu vodiči očakávať uvedenie tohto úseku do prevádzky?
Diaľničný úsek D1 Fričovce – Svinia je súčasťou diaľničného ťahu D1 v smere Bratislava – Košice. Dĺžka úseku je viac ako 11 km a výstavba je realizovaná v plnom profile. Vybudovaním diaľnice sa zlepší a zrýchli prístup do regiónu Prešova, výrazne sa zlepšia dopravné podmienky a uvoľnia sa existujúce cesty pre regionálnu a vnútroregionálnu dopravu. Na jazdu týmto novým úsekom diaľnice D1, ktorý sa stavia s finančnou podporou EÚ, sa vodiči môžu tešiť už na jar roku 2015.
Európska únia v júni rozhodla aj o preplatení 85 % z oprávnených nákladov na modernizáciu železničnej trate Trenčianska Teplá – Beluša. Čo cestujúcej verejnosti prinesie tento projekt?
Projekt modernizácie železničnej trate na úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša je taktiež súčasťou modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov. Stavba predstavuje modernizáciu technickej infraštruktúry na spomínanom úseku vrátane rekonštrukcie zastávok a železničných staníc v dĺžke približne 20 km s cieľom skvalitniť a zlepšiť jej technické parametre v zmysle medzinárodných dohôd.
Schválenie troch významných veľkých dopravných projektov v priebehu niekoľkých týždňov predstavuje veľký úspech. Čo k nemu viedlo?
Je všeobecne známe, že implementácia projektov v OPD je takpovediac beh na dlhé trate a vyžaduje si dlhodobú prípravu. Riadiaci orgán OPD a prijímatelia pomoci majú za sebou výsledky vďaka tvrdej práci a enormnému nasadeniu. Výrazné zlepšenie implementácie dopravných projektov na Slovensku potvrdila aj samotná Európska komisia počas zimného Monitorovacieho výboru OPD. V našom operačnom programe sa implementujú najmä veľké projekty nad 50 miliónov eur, ktoré si vyžadujú náročné schvaľovanie zo strany Bruselu, čo môže trvať až rok a viac. Ako som už spomínala, schválenie troch veľkých projektov v priebehu polroka je výsledkom našej intenzívnej komunikácie so zástupcami EK a ich poradného orgánu JASPERS, ktorý musí na každý veľký dopravný projekt vydať odporučenie. Bez neho by Brusel projekt neschválil. Bez ich konštruktívneho prístupu, cenných rád a veľkého osobného nasadenia by sme náš spoločný cieľ nemohli dosiahnuť.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.