Väčšina falzifikátov sa vyskytla v piatich členských štátoch EÚ, pričom polovica ročných strát pripadla na Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Rakúsko.
Autor TASR
Brusel 16. januára (TASR) - Falzifikáty značkových výrobkov, najmä oblečenia, stoja európsku ekonomiku 16 miliárd eur ročne a vedú k strate takmer 200.000 pracovných miest. Uviedol to v utorok úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO). TASR správu prevzala z AFP.
Tieto zistenia, založené na údajoch z rokov 2018 až 2021, ukazujú, že falzifikáty si vyberajú najväčšiu daň v odevnom sektore, ktorý stoja 12 miliárd eur ročne alebo 5,2 % z jeho celkových príjmov.
Falošná kozmetika predstavuje stratu 3 miliardy eur, zatiaľ čo hračky 1 miliardu eur, aj keď EUIPO upozornil, že "falšovanie, ako každú nezákonnú činnosť nemožno presne zmerať".
EUIPO pri svojich výpočtoch vychádzal z počtu položiek zadržaných políciou, ako aj z percenta Európanov, ktorí sa priznali k nákupu falšovaných výrobkov v jednotlivých krajinách bloku.
Štúdia z roku 2023 odhalila, že tretina Európanov považovala za prijateľné kupovať falošný tovar, ak cenu autentického tovaru považovala za príliš vysokú. V prípade mladých respondentov to bola až polovica z opýtaných.
Väčšina falzifikátov sa vyskytla v piatich členských štátoch EÚ, pričom polovica ročných strát pripadla na Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Rakúsko.
EUIPO uviedol tiež, že Nemecko v dôsledku falzifikátov prichádza o 40.000 pracovných miest ročne, Taliansko o 24.000 a Francúzsko a Španielsko o 15.000 pracovných miest.
Tieto zistenia, založené na údajoch z rokov 2018 až 2021, ukazujú, že falzifikáty si vyberajú najväčšiu daň v odevnom sektore, ktorý stoja 12 miliárd eur ročne alebo 5,2 % z jeho celkových príjmov.
Falošná kozmetika predstavuje stratu 3 miliardy eur, zatiaľ čo hračky 1 miliardu eur, aj keď EUIPO upozornil, že "falšovanie, ako každú nezákonnú činnosť nemožno presne zmerať".
EUIPO pri svojich výpočtoch vychádzal z počtu položiek zadržaných políciou, ako aj z percenta Európanov, ktorí sa priznali k nákupu falšovaných výrobkov v jednotlivých krajinách bloku.
Štúdia z roku 2023 odhalila, že tretina Európanov považovala za prijateľné kupovať falošný tovar, ak cenu autentického tovaru považovala za príliš vysokú. V prípade mladých respondentov to bola až polovica z opýtaných.
Väčšina falzifikátov sa vyskytla v piatich členských štátoch EÚ, pričom polovica ročných strát pripadla na Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Rakúsko.
EUIPO uviedol tiež, že Nemecko v dôsledku falzifikátov prichádza o 40.000 pracovných miest ročne, Taliansko o 24.000 a Francúzsko a Španielsko o 15.000 pracovných miest.