Porušenie práv spotrebiteľa, pre ktoré viedla NBS sankčné konania voči siedmim poisťovniam.
Autor TASR
Bratislava 4. mája (TASR) – Národná banka Slovenska (NBS) vlani riešila desiatky podaní finančných spotrebiteľov, ktorí sa sťažovali na nové predpisy poistného, ktorými sa im jednostranne zvýšila cena poistenia zo strany poisťovne. Od roku 2019 bola totiž zavedená nová daň z poistenia v neživotnom poistení. V tejto súvislosti viaceré poisťovne avizovali klientom zvýšenie konečnej ceny poistenia pri produktoch neživotného poistenia.
NBS vykonala plošný dohľad nad všetkými poisťovňami, ktoré ponúkali spotrebiteľom produkty neživotného poistenia. Zistila, že viaceré poisťovne porušili vlastné poistné zmluvy pri jednostrannom zvyšovaní konečnej ceny poistenia. V máji minulého roka preto NBS vydala predbežné opatrenia voči poisťovniam, aby zastavila zasielanie klamlivých predpisov poistného ďalším klientom poisťovní. "Vydaním predbežných opatrení sa zabránilo zaslaniu približne 360.000 klamlivých predpisov poistného spotrebiteľom," uviedla národná banka vo Výročnej správe za minulý rok.
Porušenie práv spotrebiteľa, pre ktoré viedla NBS sankčné konania voči siedmim poisťovniam, spočívalo v tom, že poisťovne jednostranne zvýšili konečnú cenu poistenia bez toho, aby na to mali oporu v poistnej zmluve alebo v zákone. Národná banka považovala takýto krok za nekalú obchodnú praktiku.
"Sankčné konania neboli v roku 2019 právoplatne ukončené. Právoplatnosť nadobudli len predbežné opatrenia, ktorými NBS začala sankčné konania. Preto zatiaľ nie je možné informovať o výške pokút a o povahe uložených sankcií," priblížila NBS. Dohľad v spotrebiteľskej oblasti v poistnom sektore sa zameral predovšetkým na oblasť neživotného poistenia. Koncom roka 2019 sa začala príprava na dohľad v oblasti investičného životného poistenia.
NBS vykonala plošný dohľad nad všetkými poisťovňami, ktoré ponúkali spotrebiteľom produkty neživotného poistenia. Zistila, že viaceré poisťovne porušili vlastné poistné zmluvy pri jednostrannom zvyšovaní konečnej ceny poistenia. V máji minulého roka preto NBS vydala predbežné opatrenia voči poisťovniam, aby zastavila zasielanie klamlivých predpisov poistného ďalším klientom poisťovní. "Vydaním predbežných opatrení sa zabránilo zaslaniu približne 360.000 klamlivých predpisov poistného spotrebiteľom," uviedla národná banka vo Výročnej správe za minulý rok.
Porušenie práv spotrebiteľa, pre ktoré viedla NBS sankčné konania voči siedmim poisťovniam, spočívalo v tom, že poisťovne jednostranne zvýšili konečnú cenu poistenia bez toho, aby na to mali oporu v poistnej zmluve alebo v zákone. Národná banka považovala takýto krok za nekalú obchodnú praktiku.
"Sankčné konania neboli v roku 2019 právoplatne ukončené. Právoplatnosť nadobudli len predbežné opatrenia, ktorými NBS začala sankčné konania. Preto zatiaľ nie je možné informovať o výške pokút a o povahe uložených sankcií," priblížila NBS. Dohľad v spotrebiteľskej oblasti v poistnom sektore sa zameral predovšetkým na oblasť neživotného poistenia. Koncom roka 2019 sa začala príprava na dohľad v oblasti investičného životného poistenia.