Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Pred a počas tohtoročných sviatkov míňali Slováci viac ako inokedy

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Decembrové čísla ukázali zaujímavý trend. Počty aj objemy platieb vždy od pondelka do piatka narastali a počas víkendu následne klesali.

Bratislava 29. decembra (TASR) - Predvianočná nákupná horúčka prišla tento rok vo štvrtok 22. decembra. Klienti v obchodoch nechali o 65 % viac finančných prostriedkov ako na zlatú nedeľu. V ten istý deň zaznamenali najväčší nápor aj bankomaty, a to z pohľadu počtu aj objemu výberu. Vyplýva to z údajov ČSOB o platbách platobnými kartami.

Decembrové čísla ukázali zaujímavý trend. Počty aj objemy platieb vždy od pondelka do piatka narastali a počas víkendu následne klesali. "Zaujímavosťou je, že deň pred Mikulášom, v pondelok 5. decembra, platili klienti v obchodoch pomerne často, ale priemerná výška transakcií patrila k tým najnižším. Predpokladáme, že to bolo spôsobené práve nákupom sladkostí a iných drobností na tento sviatok," uvádza hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.

Tesne pred sviatkami klesol podiel bežných prevádzok, ako sú potraviny a čerpacie stanice. Naopak, klienti nakupovali viac oblečenia, obuvi, kozmetiky a drogérie. Na Štedrý deň, teda 24. decembra, už klienti nakupovali skôr výnimočne. Počet transakcií aj ich výška boli totiž výrazne nižšie, ako je bežný priemer počas roka.

"Na Štedrý deň už Slováci nakupovali oveľa menej a v skôr neštandardných prevádzkach. Po obchodoch s potravinami a čerpacími stanicami skončili obchody s PC a príslušenstvom, čo môže súvisieť aj s nákupmi darčekov na poslednú chvíľu. Ešte zaujímavejšia bola štvrtá priečka, na ktorej sa umiestnili platby v stávkových kanceláriách či herniach a kasínach," dodala Jamborová.

Obdobné trendy v nakupovaní zaznamenala aj Slovenská sporiteľňa. Podľa údajov, ktoré poskytla TASR, na Vianoce si Slováci dopriali viac, online nákupov urobili o tretinu viac ako vlani. Zo štatistík používania 1,3 milióna debetných kariet Slovenskej sporiteľne vyplýva, že počas adventu útraty stúpli medziročne o vyše 5 %. Na jednu kartu pripadali výdavky vo výške 480 eur. Rekordný bol 19. december, keď klienti sporiteľne debetnými kartami zaplatili nákupy v hodnote takmer 17,5 milióna eur.

Priemerný držiteľ debetnej karty si z bankomatu vybral počas adventu 295 eur a ďalších 185 eur minul pri platení v obchode. Celkovo tak Slováci minuli počas adventu priemerne 480 eur.

"Kým výbery z bankomatov sa oproti vlaňajšku menili len minimálne, kartami sme platili oveľa častejšie. Celkovo naše útraty stúpli medziročne v priemere o 25 eur," hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Počet platieb debetnými kartami stúpol takmer o 14,5 % a celková zaplatená suma o 12 %. Priemerná výška platby dosiahla 25 eur.

Rekordným dňom bol 19. december, keď klienti Slovenskej sporiteľne urobili 626.000 platieb v celkovej výške takmer 17,5 milióna eur a 135.000 výberov. Vlani si Slováci nákupy nechávali na neskôr a najaktívnejší boli 22. decembra.

Okrem potravín nakupovali Slováci najčastejšie oblečenie a kozmetiku. Najviac, takmer 80 eur na nákup, minuli v klenotníctvach a obchodoch s elektronikou. Len o niečo nižšia bola priemerná platba v športových obchodoch – 75 eur. Obchodníci so športovými potrebami sa však mohli tešiť z vysokého medziročného rastu objemu platieb, ktorý dosiahol takmer 25 %.

Z rastu predaja sa však mohli tešiť nielen obchodníci, ale aj prevádzkovatelia stravovacích zariadení. Kým v reštauráciách, baroch či kaviarňach vzrástol objem platieb kartami o 30 %, platby v prevádzkach rýchleho občerstvenia stúpli až o 200 %. Absolútnym rekordérom sa však stali predajne digitálneho tovaru - audiokníh, filmov a hudby, ktorým sa tržby z platieb kartami zvýšili o 214 %.

Trendom posledných rokov je nákup darčekov prostredníctvom internetu a podiel online transakcií neustále stúpa. "Aj tento rok zaznamenali platby kartami na internete výrazný nárast. Počas adventu urobili klienti Slovenskej sporiteľne 553.000 online nákupov debetnými kartami, čo je o tretinu viac ako vlani. Podiel internetových nákupov na celkovom počte kartových platieb tak dosiahol už takmer 6 % oproti 5,1 % v minulom roku," uzatvára Cesnaková.