Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Ekonomika

Vianočné nádielky budú bohatšie aj vďaka rastu ekonomiky a príjmom

Ilustračné foto. Foto: TASR - Roman Hanc

Rodičia na darčeky pre svoje ratolesti plánovali minúť od štyridsať do osemdesiat eur na dieťa. Slovenské deti pod stromčekom nájdu okrem tradičného oblečenia a športovej výbavy aj stavebnice.

Bratislava 24. decembra (TASR) - Fungujúca slovenská ekonomika a rast príjmov by sa mohli prejaviť aj v bohatej vianočnej nádielke. Rodičia na darčeky pre svoje ratolesti plánovali minúť od štyridsať do osemdesiat eur na dieťa. Slovenské deti pod stromčekom nájdu okrem tradičného oblečenia a športovej výbavy aj stavebnice. Obálku s peniazmi dostane takmer štvrtina detí. Vyplýva to z prieskumu UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, na ktorom sa zúčastnilo 519 Slovákov.

Rodičia plánovali minúť nemalé peniaze na splnenie prianí svojich ratolestí. "Presne polovica rodičov plánovala za darčeky pre jedno dieťa zaplatiť viac než 80 eur a výdavky takmer desatiny rodín na detskú radosť presiahnu 200 eur. To je približne štvrtina slovenskej priemernej čistej mzdy," priblížila hovorkyňa banky Zuzana Ďuďáková.

Ekonomickú silu Vianoc každoročne vidno aj na tržbách obchodníkov. "Ich tržby v poslednom mesiaci roka vzrastú približne o 20 % a december je tak pre nich najsilnejší mesiac v roku. Česi nakupujú ešte viac. Tržby obchodníkov tu rastú približne až o 25 %. Podobne je tomu aj v priemere v Európskej únii," doplnila Ďuďáková.

Vianočným balíčkom pritom kraľuje praktické oblečenie, ktoré si pod stromčekom nájde takmer päť z desiatich detí. Hneď po ňom sa ratolesti môžu tešiť na ich obľúbené voľnočasové aktivity a šport (37 %) alebo napríklad stavebnice (32 %). "Takmer tretina rodičov daruje svojim deťom smartfón, počítač alebo notebook a takmer pätina slovenských rodičov pripraví pod stromček inteligentné hračky. Ukazuje sa tak, že rodičia možno v skutočnosti minú na darčeky oveľa viac peňazí, než koľko majú v pláne," skonštatovala Ďuďáková.

Prieskum tiež ukazuje, že vianočné výdavky a rozpočet rieši väčšina rodičov až na poslednú chvíľu v decembrovom predvianočnom zhone. Ukázalo sa, že 51 % slovenských rodičov si totiž na darčeky neodkladá peniaze vopred. Z prieskumu tiež vyplýva, že v priebehu roka sporia na darčeky predovšetkým ženy (57 %). Dve tretiny slovenských otcov si necháva nákup na poslednú chvíľu. Okrem tradičných darčekov takmer štvrtina rodičov venuje svojim deťom na Vianoce peniaze.