Spolufinancovanie musí dosahovať minimálne 60 % z celkovej sumy výdavkov na dopravu, resp. 30 % v prípade, že ide o zamestnávateľa vo viaczmennej prevádzke.
Autor TASR
Bratislava 22. decembra (TASR) - Zdaňovanie dopravy do zamestnania sa upraví. Zmeny prinesie novela zákona o dani z príjmov z dielne Ministerstva financií SR. Nadobudnúť účinnosť má od budúceho roka.
Právna norma prinesie niekoľko významných zmien v zdaňovaní fyzických aj právnických osôb. Jednou z nich je aj úprava zdaňovania do práce a späť. Dotýka sa dopravy, ktorú zabezpečuje zamestnávateľ. "Podľa novely je takéto nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnávateľom vo forme dopravy do zamestnania oslobodené od dane len v tom prípade, ak sa zamestnanci podieľajú na financovaní takejto dopravy, pričom novela upravuje minimálnu výšku tohto spolufinancovania," upozorňuje senior manažérka a daňová poradkyňa spoločnosti Deloitte Jana Farkašová.
Spolufinancovanie musí dosahovať minimálne 60 % z celkovej sumy výdavkov na dopravu, resp. 30 % v prípade, že ide o zamestnávateľa, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke a takýto spôsob dopravy na miesto výkonu práce využíva najmenej 30 % zamestnancov. "V ostatných prípadoch musí byť podľa novoprijatej legislatívnej úpravy nepeňažný príjem zamestnanca vo forme dopravy poskytnutej zamestnávateľom zdanený," upozorňuje Farkašová.
Doteraz zákon o dani z príjmov zdaňovanie dopravy zamestnancov do práce špecificky neupravoval. Ako upozornila spoločnosť Deloitte, mnohí zamestnávatelia považovali zaistenie dopravy za jednu z nevyhnutných podmienok zabezpečovania plynulej výroby, rovnako ako napríklad zadováženie pracovných pomôcok alebo bezpečnosti práce a nie ako nepeňažnú výhodu zamestnancov. Práve preto hodnotu dopravy svojim zamestnancom nezdaňovali. "Pri nižších platoch zamestnancov vo výrobe, ktorí väčšinou takýto typ dopravy využívajú, spôsobí zavedenie zdaňovania dopravy významné zníženie ich čistých príjmov a môže ohroziť zotrvanie na týchto pozíciách," doplnila Farkašová.
Podľa Deloittu môže byť navyše nový systém pre zamestnávateľov komplikovaný a administratívne náročný, pretože bude treba celkový nepeňažný príjem rozdeliť na jednotlivých zamestnancov, keďže tí dochádzajú z rôznych miest. Rozdiely sú však aj v pravidelnosti využívania dopravy zabezpečenej zamestnávateľom.
Právna norma prinesie niekoľko významných zmien v zdaňovaní fyzických aj právnických osôb. Jednou z nich je aj úprava zdaňovania do práce a späť. Dotýka sa dopravy, ktorú zabezpečuje zamestnávateľ. "Podľa novely je takéto nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnávateľom vo forme dopravy do zamestnania oslobodené od dane len v tom prípade, ak sa zamestnanci podieľajú na financovaní takejto dopravy, pričom novela upravuje minimálnu výšku tohto spolufinancovania," upozorňuje senior manažérka a daňová poradkyňa spoločnosti Deloitte Jana Farkašová.
Spolufinancovanie musí dosahovať minimálne 60 % z celkovej sumy výdavkov na dopravu, resp. 30 % v prípade, že ide o zamestnávateľa, ktorého prevažujúca činnosť je výroba vykonávaná vo viaczmennej prevádzke a takýto spôsob dopravy na miesto výkonu práce využíva najmenej 30 % zamestnancov. "V ostatných prípadoch musí byť podľa novoprijatej legislatívnej úpravy nepeňažný príjem zamestnanca vo forme dopravy poskytnutej zamestnávateľom zdanený," upozorňuje Farkašová.
Doteraz zákon o dani z príjmov zdaňovanie dopravy zamestnancov do práce špecificky neupravoval. Ako upozornila spoločnosť Deloitte, mnohí zamestnávatelia považovali zaistenie dopravy za jednu z nevyhnutných podmienok zabezpečovania plynulej výroby, rovnako ako napríklad zadováženie pracovných pomôcok alebo bezpečnosti práce a nie ako nepeňažnú výhodu zamestnancov. Práve preto hodnotu dopravy svojim zamestnancom nezdaňovali. "Pri nižších platoch zamestnancov vo výrobe, ktorí väčšinou takýto typ dopravy využívajú, spôsobí zavedenie zdaňovania dopravy významné zníženie ich čistých príjmov a môže ohroziť zotrvanie na týchto pozíciách," doplnila Farkašová.
Podľa Deloittu môže byť navyše nový systém pre zamestnávateľov komplikovaný a administratívne náročný, pretože bude treba celkový nepeňažný príjem rozdeliť na jednotlivých zamestnancov, keďže tí dochádzajú z rôznych miest. Rozdiely sú však aj v pravidelnosti využívania dopravy zabezpečenej zamestnávateľom.