Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Slováci na Vianoce uprednostňujú elektroniku, Česi kúpu dovoleniek

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Je evidentné, že viacerí Slováci sa správajú pri obdarúvaní svojich blízkych na Vianoce pragmaticky, pričom niektoré darčeky kupujú aj v niekoľkomesačnom predstihu.

Bratislava 19. decembra (TASR) - Tohtoročným top darčekom pod vianočným stromčekom bude na Slovensku elektronika. Viac ako 60 % Slovákov si totiž v rámci rodiny plánuje darovať na Vianoce niečo z elektroniky, či už je to mobil, tablet, televízor, počítač, DVD prehrávač, alebo herná konzola. Vyplýva to z prieskumu pre Home Credit.

"V tomto prípade ide o trend, ktorý sledujeme u nás, ale aj v okolitých krajinách. Pre porovnanie, v Českej republike sa elektronika ako darček objaví ešte vo väčšej miere ako na Slovensku, keďže u našich západných susedov sa to blíži až k 70 %. Do každej tretej rodiny pribudne aj ďalší praktický darček - spotrebič typu práčky, chladničky či novej varnej dosky. Je evidentné, že viacerí Slováci sa správajú pri obdarúvaní svojich blízkych na Vianoce pragmaticky, pričom niektoré darčeky kupujú aj v niekoľkomesačnom predstihu. Jednoducho si povedia, že toto si dávame akože pod stromček a používajú to už aj pred tým," približuje výsledky prieskumu analytik trhu Jaroslav Ondrušek zo spoločnosti Home Credit.

Dvanásť percent opýtaných volí ako darček kus nábytku, či už novú sedaciu súpravu, alebo väčší stôl do kuchyne. Približne taký istý počet respondentov uvádza ako darček predplatenú dovolenku pre svojich blízkych. Pokiaľ ide o finančne najnáročnejšie darčeky, tak tri percentá Slovákov si dávajú k Vianociam rekonštrukciu domu alebo bytu a nájdu sa aj dve percentá takých, ktorí sa môžu tešiť z nového auta.

"Ako vidieť aj z predošlých údajov, Slováci sa nezriedka správajú pri väčších investíciách prakticky. Na otázku, aká udalosť bola pre nich z hľadiska investícií a výdajov v roku 2018 najvýznamnejšia, najviac – až traja z desiatich, uviedli vybavenie domácnosti a rovnaký počet rekonštrukciu nehnuteľnosti. Tu už sa Slováci a Česi výraznejšie líšia. V Českej republike opýtaní najčastejšie spomínali ako najvýznamnejšiu investíciu roka dovolenku, a to dokonca viac ako tretina Čechov. V prípade Slovákov sa investícia do dovolenky objavuje až na treťom mieste, kam ju zaradila necelá štvrtina respondentov. Je zaujímavé, že takmer 15 % Slovákov uviedlo ako top investíciu roka kúpu nového či jazdeného auta. Približne rovnaké množstvo zase investíciu do úpravy okolia domu či chaty. Približne každý desiaty investoval do svojho hoby," ozrejmuje Ondrušek.