Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Firmy v Európe nevedia, či v najbližších rokoch porastie ich potenciál

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Aj na Slovensku je pre firmy top výzvou zlepšenie platobnej disciplíny zákazníkov.

Bratislava 3. marca (TASR) - Firmy v Európe sú skeptické pri otázke, či za najbližších päť rokov porastie ich potenciál. V porovnaní s rokom 2014 sa očakávania zhoršili medzi spoločnosťami v západných krajinách. Ešte černejšie vidia svoju budúcnosť firmy vo východnej Európe vrátane Slovenska. Také sú závery reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2015.

Svoj rast v horizonte piatich rokov predpokladalo vlani len 41 % firiem západnej Európy, rok predtým to bolo 47 %. Takmer všetky sledované západné krajiny oslovené v rámci prieskumu so svojimi očakávaniami klesli. Výnimkou bolo len Nemecko, ktoré zostalo na rovnakej úrovni 46 %.

EOS štúdia bola zostavená na základe odpovedí 2800 respondentov na rozhodovacích pozíciách z 13 európskych krajín. Firmy vo východnej Európe sú ešte skeptickejšie než na západe, čo sa týka vyhliadok na ich rast. Veľmi silný a silný rastový potenciál cítilo v roku 2015 len 33 %, predtým to bolo 44 %. Slovensko kleslo v tomto ukazovateli o štyri percentuálne body, a to zo 40 na 36 %. Najviac skepticizmu badať v Poľsku – medziročne padlo o 25 percentuálnych bodov, ale tiež aj v Grécku (prepad o 22 percentuálnych bodov) či v Rusku (rozdiel 21).

Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa manažmentu pohľadávok za tým vidí fakt, že firmy v západnej, ale aj východnej Európe sú už po turbulentných časoch opatrné. Pripomenul aj iné výsledky štúdie, podľa ktorých až polovica z firiem predávajúcich tovary či služby do zahraničia sprísňuje svoje platobné podmienky pre medzinárodných zákazníkov, pretože majú obavy z nedobytných pohľadávok.

Najväčšie výzvy do dvoch rokov, ktoré firmy v rámci EOS štúdie za rok 2015 menovali najčastejšie, sú zlepšenie platobnej disciplíny zákazníkov (33 %), konzistencia/ striktnosť (28 %), zlepšenie organizácie spoločnosti/manažmentu (26 %), preverenie kreditu/solventnosti, ale aj udržanie si status quo.

Aj na Slovensku je pre firmy top výzvou zlepšenie platobnej disciplíny zákazníkov. Takto sa vyjadrilo 39 % opýtaných, nasledujú zlepšenie organizácie spoločnosti (32 %) a konzistencia/striktnosť (28 %).

Štúdia EOS vznikla v spolupráci s nezávislým inštitútom na výskum trhu TNS Infratest, pričom bola zostavená na základe odpovedí 2800 respondentov na rozhodovacích pozíciách z 13 európskych krajín. Oslovených bolo 200 spoločností v jednotlivých krajinách ako Veľká Británia, Španielsko, Francúzsko, Rakúsko, Grécko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Poľsko a Belgicko, ale aj 400 spoločností z Nemecka. Odpovedali na otázky týkajúce sa ich platobných zvyklostí, ekonomického vývoja v daných krajinách, a tiež otázky ohľadom rizika a riadenia pohľadávok.