Firmy strácajú záujem o brigádnikov. Dôvodom má byť novela Zákonníka práce, ktorá nadobudla účinnosť 1. marca tohto roka. Tvrdí to personálno-poradenská spoločnosť McRoy Slovakia.
Autor TASR
Bratislava 19. marca (TASR) - Firmy strácajú záujem o brigádnikov. Dôvodom má byť novela Zákonníka práce, ktorá nadobudla účinnosť 1. marca tohto roka. Tvrdí to personálno-poradenská spoločnosť McRoy Slovakia.
Hlavným cieľom novely Zákonníka práce je regulovať agentúrne zamestnávanie na Slovensku. Podľa spoločnosti McRoy Slovakia však právna norma obmedzila brigádnický servis, ktorý ponúkajú personálne agentúry a firmy samotné nie sú ochotné znášať administratívnu záťaž, ktorá je so zamestnávaním brigádnikov spojená. Preto radšej zvýšia nadčasy interným zamestnancom, než by brigádnikov vzali do svojho kmeňového stavu. "Len v Žiline klesol od 1. marca počet brigádnikov, ktorých zamestnávame, o približne 120, v Košiciach o 90 a Nitre o 70. Tento pokles sa týka predovšetkým študentov, ktorí si brigádami cez personálne agentúry privyrábali," uviedla v správe pre médiá Jana Mesárová zo spoločnosti McRoy Slovakia.
Dôvodom je podľa jej slov definícia zastretého dočasného pridelenia, ktorá sa novelou dostala do Zákonníka práce. Ako uviedla, z tejto definície vyplýva, že pracovník musí byť zamestnaný na hlavný pracovný pomer aj keď neodpracuje plný pracovný fond. A to v prípade, ak pracovníkovi úlohy ukladá zamestnanec klienta, ak pracovník vykonáva prácu v priestoroch a na zariadeniach klienta, alebo ak ide o prácu, ktorá je hlavným predmetom činnosti klienta. "Pred 1. marcom tohto roka bolo možné, aby študent napríklad pracoval v pondelok doobeda vo výrobnej hale klienta a vykonával jednu z ľahkých činností v rámci výroby.
Riadil a kontroloval ho pri tom majster na zmene. Ale dnes sú týmto naplnené všetky spomenuté body a tak agentúre, ako aj klientovi hrozí pokuta," vysvetľuje Jana Mesárová. Výsledkom je, že tento brigádnik prišiel o prácu a jeho výkon firma nahradila zvýšením nadčasov interných zamestnancov. Mohla by ho síce zamestnať sama, no pre administratívnu záťaž s tým spojenú to podľa Mesárovej mnohé firmy odmietajú.
Každého brigádnika je totiž potrebné zazmluvniť, prihlásiť do poisťovní, vytvoriť mu osobnú zložku, ustrážiť potrebné potvrdenia napríklad o návšteve školy, preškoliť o bezpečnostných opatreniach, poslať na lekársku prehliadku, poskytnúť mu inštruktáž k nástupu a práci, prideľovať ho na zmeny, spracovať dochádzku, či spracovať mzdu. Mesárová uviedla, že to predstavuje množstvo práce, na ktoré nie sú personálne oddelenia mnohých firiem pripravené.
Podľa odhadov McRoy Slovakia preto získalo prácu u klientov do 20 % brigádnikov, ktorých predtým zamestnávali cez agentúry. "Ak bolo zámerom štátu zmenou legislatívy zvýšiť tvorbu nových pracovných miest, toto opatrenie sa minulo účinku. Výsledkom totiž je predovšetkým rušenie brigádnikov. Predpokladáme, že v lete, ktoré je hlavnou sezónou študentských brigád, sa tento problém prejaví ešte vypuklejšie," dodala Mesárová.
Hlavným cieľom novely Zákonníka práce je regulovať agentúrne zamestnávanie na Slovensku. Podľa spoločnosti McRoy Slovakia však právna norma obmedzila brigádnický servis, ktorý ponúkajú personálne agentúry a firmy samotné nie sú ochotné znášať administratívnu záťaž, ktorá je so zamestnávaním brigádnikov spojená. Preto radšej zvýšia nadčasy interným zamestnancom, než by brigádnikov vzali do svojho kmeňového stavu. "Len v Žiline klesol od 1. marca počet brigádnikov, ktorých zamestnávame, o približne 120, v Košiciach o 90 a Nitre o 70. Tento pokles sa týka predovšetkým študentov, ktorí si brigádami cez personálne agentúry privyrábali," uviedla v správe pre médiá Jana Mesárová zo spoločnosti McRoy Slovakia.
Dôvodom je podľa jej slov definícia zastretého dočasného pridelenia, ktorá sa novelou dostala do Zákonníka práce. Ako uviedla, z tejto definície vyplýva, že pracovník musí byť zamestnaný na hlavný pracovný pomer aj keď neodpracuje plný pracovný fond. A to v prípade, ak pracovníkovi úlohy ukladá zamestnanec klienta, ak pracovník vykonáva prácu v priestoroch a na zariadeniach klienta, alebo ak ide o prácu, ktorá je hlavným predmetom činnosti klienta. "Pred 1. marcom tohto roka bolo možné, aby študent napríklad pracoval v pondelok doobeda vo výrobnej hale klienta a vykonával jednu z ľahkých činností v rámci výroby.
Riadil a kontroloval ho pri tom majster na zmene. Ale dnes sú týmto naplnené všetky spomenuté body a tak agentúre, ako aj klientovi hrozí pokuta," vysvetľuje Jana Mesárová. Výsledkom je, že tento brigádnik prišiel o prácu a jeho výkon firma nahradila zvýšením nadčasov interných zamestnancov. Mohla by ho síce zamestnať sama, no pre administratívnu záťaž s tým spojenú to podľa Mesárovej mnohé firmy odmietajú.
Každého brigádnika je totiž potrebné zazmluvniť, prihlásiť do poisťovní, vytvoriť mu osobnú zložku, ustrážiť potrebné potvrdenia napríklad o návšteve školy, preškoliť o bezpečnostných opatreniach, poslať na lekársku prehliadku, poskytnúť mu inštruktáž k nástupu a práci, prideľovať ho na zmeny, spracovať dochádzku, či spracovať mzdu. Mesárová uviedla, že to predstavuje množstvo práce, na ktoré nie sú personálne oddelenia mnohých firiem pripravené.
Podľa odhadov McRoy Slovakia preto získalo prácu u klientov do 20 % brigádnikov, ktorých predtým zamestnávali cez agentúry. "Ak bolo zámerom štátu zmenou legislatívy zvýšiť tvorbu nových pracovných miest, toto opatrenie sa minulo účinku. Výsledkom totiž je predovšetkým rušenie brigádnikov. Predpokladáme, že v lete, ktoré je hlavnou sezónou študentských brigád, sa tento problém prejaví ešte vypuklejšie," dodala Mesárová.