Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Firmy vnímajú dobrovoľníctvo ako novodobú formu teambuildingu

Ilustračné foto. Foto: TASR/Michal Svítok

Téma pro bono nie je len výsadou právnických firiem. Do popredia sa dostávajú aj reklamné a PR agentúry


Bratislava 11. decembra (TASR) – Pôvodné vnímanie dobrovoľníctva ako povinných pracovných sobôt zo socialistického režimu sa zmenilo. Mnohé firmy ho dnes považujú za novodobú formu teambuildingu s pridanou hodnotou. Poukázala na to Nadácia Pontis s tým, že zamestnanci zároveň vidia efekt svojej práce, čím sa v nich buduje pocit hrdosti, že prispievajú k pozitívnej zmene.

Nadácia upozornila, že spektrum firiem zapájajúcich sa do dobrovoľníctva je rôznorodé. „V minulosti to boli prevažne veľké, zahraničné firmy, kde práve zo zahraničia prichádzala kultúra dobrovoľníctva a manažment bol tomu naklonený. V súčasnosti sa do dobrovoľníctva zapájajú tak veľké, ako aj malé firmy, slovenské aj zahraničné, výrobné, konzultačné, IT, ale aj právnické – kde je to postavené najmä na pro bono poradenstve,“ priblížila pre TASR jej PR manažérka Simona Gembická.

Téma pro bono nie je podľa nej výsadou len právnických firiem. Do popredia sa dostávajú aj reklamné a PR agentúry, ktorým práca s neziskovými organizáciami prináša výzvy v podobe hľadania kreatívnych riešení s nízkymi rozpočtami. Trend možno badať aj v oblasti IT, kde neziskovky spolupracujú s programátormi napríklad na tvorbe svojich webstránok. Viaceré konzultačné a audítorské spoločnosti im robia pro bono audity.

„V mnohých firmách, najmä stredných a väčších, majú aj v rámci kolektívnych zmlúv nastavené, že zamestnanci môžu jeden deň v roku venovať dobrovoľníckym aktivitám,“ podčiarkla Gembická.

Prevažuje podľa nej zapájanie sa do manuálnych dobrovoľníckych aktivít – konkrétna pomoc pre neziskovú organizáciu, školu, škôlku či voľnočasové zariadenie v oblasti zveľaďovania priestorov, kde nie je potrebné špeciálne know-how. „Výsledok je dosiahnuteľný, zmena je viditeľná a samotná aktivita nie je pre jednotlivcov, ale skupiny, čo podporuje teambuilding,“ uviedla Gembická s tým, že ide o niekoľkohodinové podujatia až celoročné programy, kde firmy na mesačnej báze spolupracujú s vybranou organizáciou.

Dodala, že zamestnanci sú naklonení aj aktivitám zameraným na aktívne trávenie času s klientmi zariadení – seniormi, deťmi, ľuďmi so znevýhodnením. Tieto aktivity majú formu výletov, besiedok, športových či kultúrnych podujatí, kde dobrovoľníci pomáhajú napríklad ako sprievod, alebo sami tieto aktivity pre organizácie uskutočňujú.

„Firmy investujú čas svojich zamestnancov, ktorí sa v mnohých prípadoch zapájajú do dobrovoľníckych aktivít v rámci pracovnej doby. Zvyčajne je však dobrovoľnícka aktivita spojená aj s menšou finančnou podporou pre organizáciu, kam zamestnanci firmy idú dobrovoľníčiť, práve na zakúpenie pomôcok na aktivitu. Napríklad rôzne náradie, čistiace, maliarske, záhradkárske potreby či zabezpečenie výletu po organizačnej stránke,“ opísala Gembická.

Motiváciou zapojiť sa do dobrovoľníckej aktivity nie je podľa nej len pomoc konkrétnej neziskovej organizácii či zariadeniu, ale často je to aj snaha o skvalitnenie a skrášlenie verejného priestoru.

V rámci najväčšieho podujatia firemného dobrovoľníctva na Slovensku, Naše Mesto, začínala Nadácia Pontis v roku 2006 pracovať s 20 firmami, ktoré pomáhali 20 organizáciám a zapojilo sa doň 400 dobrovoľníkov. O desať rokov neskôr sa podujatie organizovalo súbežne v 30 mestách, zapojila sa stovka firiem a 10.000 dobrovoľníkov, ktorí pomáhali v 250 organizáciách. „Svedčí to o rastúcom záujme o dobrovoľníctvo – na strane firiem, dobrovoľníkov aj neziskoviek,“ uzavrela Gembická.