Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Francúzsko zníži rýchlosť na vidieckych cestách, zvažuje to aj Nemecko

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Michal Svítok

Vyše polovica obetí dopravných nehôd v Nemecku je na cestách 2. a 3. tretej triedy, vlani išlo o 1900 mŕtvych.

Berlín 14. januára (TASR) - Najviac ľudí pri dopravných nehodách umiera na cestách nižšej triedy. Francúzska vláda sa aj napriek kritike rozhodla zareagovať: od 1. júla sa rýchlosť na vidieckych cestách znižuje zo súčasných 90 km/h na 80 km/h.

Rovnakým smerom sa uberajú aj úvahy v Nemecku. Vyše polovica obetí dopravných nehôd v Nemecku je na cestách 2. a 3. tretej triedy, vlani išlo o 1900 mŕtvych. V roku 2016 až 58 % obetí prišlo o život práve na cestách nižších tried, hoci sa tam stalo 24,4 % nehôd spojených so zraneniami.

"Myslím si, že na cestách so šírkou do šiestich metrov by to malo zmysel aj v Nemecku,"
hovorí na tému zákonného obmedzenia rýchlosti bývalý predseda parlamentného Výboru pre dopravu Martin Burkert. "Ešte väčší zmysel by mal zákaz predchádzania kamiónov na vidieckych cestách." Situácia sa zhoršuje aj využívaním extrémnych kamiónov s dĺžkou až 25 metrov.

V podobnom duchu sa vyjadruje popredný automobilový klub ADAC. Hoci zníženie rýchlosti na cestách v horských oblastiach širokých do šesť metrov by malo zmysel, podľa klubu je často účinnejšie vytvorenie dodatočného pruhu pre predchádzanie alebo zabezpečenie prekážok.

Európsky autoklub ACE podporuje celoplošné obmedzenie rýchlosti na vidieckych cestách na 80 km/h, čo by mohlo zvýšiť bezpečnosť premávky a pomôcť zabrániť nehodám. Výhodou takéhoto kroku je podľa ACE aj fakt, že sa tým zníži rýchlosť pre kamióny na 60 km/h, čo by zredukovalo riskantné predchádzanie.

Prezident Nemeckého súdneho dvora pre dopravu Kay Nehm uprednostňuje lepšiu klasifikáciu vidieckych ciest podľa ich technického riešenia a lokálnych podmienok. V najnižšej triede, čiže na úzkych cestách s krajnicou, dokonca navrhuje plošné obmedzenie rýchlosti na 70 km/h. Nesúhlasí so všeobecným obmedzením, keďže pri dlhších trasách pôsobí na vodiča unavujúco. "Príliš výrazné a nelogické obmedzenie rýchlosti navyše zbytočne poškodí tranzitnú prepravu a tým aj ekonomiku," tvrdí Nehm.

Dodržiavali by však vodiči nižšie rýchlosti? Siegfried Brockmann, riaditeľ Výskumu nehodovosti poisťovní, o tom pochybuje. Vodiči osobných vozidiel a motocyklov by nepochopili jednotnú rýchlosť 80 km/h na kvalitnej ceste. "Jednotná rýchlosť mimo obce nie je správna a účastníci cestnej premávky ju nebudú akceptovať." Brockmann počíta s nárastom počtu priestupkov, čo políciu postaví pred nový problém.