Podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Pellegrini uviedol, že nesúhlasí, aby si živnostníci, umelci či samostatne hospodáriaci roľníci museli vybavovať prístup do schránok finančnej správy.
Autor TASR
Bratislava 21. júla (TASR) - Finančná správa je pripravená začať proces ďalšej integrácie služieb s Ústredným portálom verejnej správy (ÚPVS), teda portálom Slovensko.sk hneď, ako začne poskytovať úroveň služieb minimálne na úrovni, v akej ich zabezpečuje teraz finančná správa. Uviedla to pre TASR Drahomíra Adamčíková z finančnej správy v reakcii na dnešnú kritiku plánovaných daňových elektronických stránok pre živnostníkov zo strany podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho (Smer-SD).
Ten uviedol, že nesúhlasí s tým, aby si živnostníci, umelci či samostatne hospodáriaci roľníci museli vybavovať prístup do schránok finančnej správy. "Ak štát už má vytvorené jedno centrálne riešenie na elektronickú komunikáciu s občanmi a firmami, je nesprávne, aby niektoré štátne organizácie prinášali vlastné technické riešenia a nútili firmy alebo občanov mať prístup aj do iných elektronických schránok ako na portáli Slovensko.sk," konštatoval vicepremiér.
Finančná správa však argumentuje tým, že jej hlavným poslaním je zabezpečiť výber daní a cla pre rozpočet Slovenska a EÚ. Na túto činnosť však potrebuje mať zabezpečenú prevádzkyschopnosť systému po technickej aj personálnej stránke 24 hodín denne sedem dní v týždni. "Keď bude ÚPVS poskytovať svoje služby v prevádzkovom režime minimálne na takej úrovni ako ich zabezpečuje finančná správa, tak v takom prípade použitie ÚPVS ako jediného kontaktného miesta nebude priamym ohrozením výberu daní a ciel," zdôraznila Adamčíková.
Finančná správa podľa jej slov začala s elektronickou komunikáciou už v roku 2014, keď spustila Portál finančnej správy pre splnenie zákonom stanoveného podávania DPH elektronickou formou. Od jeho spustenia zaznamenala takmer 25 miliónov prijatých dokumentov a 350.000 elektronicky komunikujúcich subjektov.
Okrem toho, finančná správa začala v roku 2015 doručovať do schránok subjektov na portáli Slovensko.sk elektronické zásielky v colných agendách tranzit a vývoz. "NASES však nebol schopný zabezpečiť spoľahlivú prevádzku a adekvátnu podporu fungujúcu 24 hodín denne sedem dní v týždni a maximálnu lehotu na doručenie zásielky pri tom množstve zásielok, ktoré potrebuje finančná správa doručovať," upozornila Adamčíková.
Finančná správa sa podľa nej už od roku 2015 dožaduje zmluvnej garancie prevádzkových podmienok ÚPVS, pričom hlavným parametrom je práve dostupnosť 24 hodín denne sedem dní v týždni. "Avšak do tejto chvíle bezúspešne. Ostatný raz finančná správa vyzvala NASES na takúto zmluvnú garanciu v júni 2017," priblížila. Finančná správa doteraz prostredníctvom centrálneho elektronického priečinku prijala takmer 1,6 milióna podaní a odoslala viac ako 5,5 milióna zásielok.
Ministerstvo financií (MF) SR v reakcii na Pellegriniho vyjadrenia uviedlo, že sa k téme elektronických schránok pre živnostníkov vyjadrí v rámci rozporových konaní, počas ktorých bude reagovať na pripomienky, ktoré boli k tomuto návrhu vznesené verejnosťou a odborníkmi počas pripomienkového konania.
Ten uviedol, že nesúhlasí s tým, aby si živnostníci, umelci či samostatne hospodáriaci roľníci museli vybavovať prístup do schránok finančnej správy. "Ak štát už má vytvorené jedno centrálne riešenie na elektronickú komunikáciu s občanmi a firmami, je nesprávne, aby niektoré štátne organizácie prinášali vlastné technické riešenia a nútili firmy alebo občanov mať prístup aj do iných elektronických schránok ako na portáli Slovensko.sk," konštatoval vicepremiér.
Finančná správa však argumentuje tým, že jej hlavným poslaním je zabezpečiť výber daní a cla pre rozpočet Slovenska a EÚ. Na túto činnosť však potrebuje mať zabezpečenú prevádzkyschopnosť systému po technickej aj personálnej stránke 24 hodín denne sedem dní v týždni. "Keď bude ÚPVS poskytovať svoje služby v prevádzkovom režime minimálne na takej úrovni ako ich zabezpečuje finančná správa, tak v takom prípade použitie ÚPVS ako jediného kontaktného miesta nebude priamym ohrozením výberu daní a ciel," zdôraznila Adamčíková.
Finančná správa podľa jej slov začala s elektronickou komunikáciou už v roku 2014, keď spustila Portál finančnej správy pre splnenie zákonom stanoveného podávania DPH elektronickou formou. Od jeho spustenia zaznamenala takmer 25 miliónov prijatých dokumentov a 350.000 elektronicky komunikujúcich subjektov.
Okrem toho, finančná správa začala v roku 2015 doručovať do schránok subjektov na portáli Slovensko.sk elektronické zásielky v colných agendách tranzit a vývoz. "NASES však nebol schopný zabezpečiť spoľahlivú prevádzku a adekvátnu podporu fungujúcu 24 hodín denne sedem dní v týždni a maximálnu lehotu na doručenie zásielky pri tom množstve zásielok, ktoré potrebuje finančná správa doručovať," upozornila Adamčíková.
Finančná správa sa podľa nej už od roku 2015 dožaduje zmluvnej garancie prevádzkových podmienok ÚPVS, pričom hlavným parametrom je práve dostupnosť 24 hodín denne sedem dní v týždni. "Avšak do tejto chvíle bezúspešne. Ostatný raz finančná správa vyzvala NASES na takúto zmluvnú garanciu v júni 2017," priblížila. Finančná správa doteraz prostredníctvom centrálneho elektronického priečinku prijala takmer 1,6 milióna podaní a odoslala viac ako 5,5 milióna zásielok.
Ministerstvo financií (MF) SR v reakcii na Pellegriniho vyjadrenia uviedlo, že sa k téme elektronických schránok pre živnostníkov vyjadrí v rámci rozporových konaní, počas ktorých bude reagovať na pripomienky, ktoré boli k tomuto návrhu vznesené verejnosťou a odborníkmi počas pripomienkového konania.