vinník poškodenia je neznámy, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou do hrádzí prívodného kanála narazili v predchádzajúcich rokoch neznáme lode.
Autor TASR
Gabčíkovo 14. októbra (TASR) - Plavba na Dunaji bude dnes od 15.00 h pozastavená. Príčinou je oprava poškodeného asfaltobetónového tesnenia. Informoval TASR hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP), š. p., Ľuboš Krno.
"Poškodené sú dve miesta asfaltobetónového tesnenia na návodnej strane prívodného kanála na Vodné dielo Gabčíkovo (VDG). Jeden poškodený úsek na pravobrežnej hrádzi vo vzdialenosti cca tri kilometre od vodného stupňa Gabčíkovo má dĺžku asi šesť metrov a druhé poškodené miesto, ktoré je na ľavobrežnej hrádzi vo vzdialenosti asi sedem kilometrov od Gabčíkova, má dĺžku zhruba 20 metrov," vysvetlil Krno s tým, že pokiaľ ide o plošný rozsah poškodenia, špeciálnou asfaltobetónovou zmesou sa bude musieť zaliať približne 20 m2 poškodenej plochy.
Podľa jeho slov sa najskôr musí znížiť vodná hladina v Gabčíkove na kótu 128,4 metra nad morom (m.n.m.), čo je o 1,7 m nižšie oproti minimálnej prevádzkovej hladine. "Potom sa musia poškodené miesta vysušiť. Po hrádzi sa na inkriminované miesta dostanú opravárenské plošiny, poškodené miesta sa budú musieť ešte čiastočne narezať, podobne ako pri oprave výtlkov na cestách," ozrejmil. Poškodené miesta sa budú zalievať špeciálnou asfaltobetónovou zmesou, pričom je to náročnejšie oproti oprave cesty, lebo v tomto prípade ide o práce na svahu. "Poškodenie nie je nebezpečné, ale SVP musí aj takéto poškodenie preventívne opraviť, aby v budúcnosti nemohlo dôjsť k prípadnej deštrukcii," zdôraznil. Podotkol, že vinník poškodenia je neznámy, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou do hrádzí prívodného kanála narazili v predchádzajúcich rokoch neznáme lode. "Ak narazili a lodiam sa nič nestalo, tak samozrejme, že sa nikto nepriznal," pokračoval.
Vodná hladina prívodného kanála VDG sa znižuje postupne. "Už od dnešného rána hladinu pomaly znižujeme, od 15.00 h bude zastavená plavba, aby mali lode ešte tri hodiny času priplávať do bratislavského prístavu, pretože do dnešnej 18.00 h sa už dostaneme na kótu 130,1 m.n.m, čo je minimálna prevádzková hladina," vysvetlil. V utorok (15.10.) do 6.00 h klesne voda o ďalších 90 cm. To znamená, že na kótu 129,2 m.n.m a do stredy (16.10.) do 6.00 h na kótu 128,4 m.n.m, čo bude už maximálne zníženie hladiny, odkedy sa začnú vykonávať aj opravy.
Podobným poškodeniam sa podľa Krna zabrániť nedá. "Ak niekedy v noci nejaká loď narazí na stenu prívodného kanála a nikto okrem jej posádky to nezbadá, tak ťažko hľadať vinníka," upozornil. Podotkol, že predbežná kalkulovaná cena na opravu týchto dvoch poškodených miest je 25.000 eur.
Podobnému poškodeniu VDG došlo už aj vlani, keď do hrádze narazil remorkér. Havária bola zaznamená aj v roku 2005.
"Poškodené sú dve miesta asfaltobetónového tesnenia na návodnej strane prívodného kanála na Vodné dielo Gabčíkovo (VDG). Jeden poškodený úsek na pravobrežnej hrádzi vo vzdialenosti cca tri kilometre od vodného stupňa Gabčíkovo má dĺžku asi šesť metrov a druhé poškodené miesto, ktoré je na ľavobrežnej hrádzi vo vzdialenosti asi sedem kilometrov od Gabčíkova, má dĺžku zhruba 20 metrov," vysvetlil Krno s tým, že pokiaľ ide o plošný rozsah poškodenia, špeciálnou asfaltobetónovou zmesou sa bude musieť zaliať približne 20 m2 poškodenej plochy.
Podľa jeho slov sa najskôr musí znížiť vodná hladina v Gabčíkove na kótu 128,4 metra nad morom (m.n.m.), čo je o 1,7 m nižšie oproti minimálnej prevádzkovej hladine. "Potom sa musia poškodené miesta vysušiť. Po hrádzi sa na inkriminované miesta dostanú opravárenské plošiny, poškodené miesta sa budú musieť ešte čiastočne narezať, podobne ako pri oprave výtlkov na cestách," ozrejmil. Poškodené miesta sa budú zalievať špeciálnou asfaltobetónovou zmesou, pričom je to náročnejšie oproti oprave cesty, lebo v tomto prípade ide o práce na svahu. "Poškodenie nie je nebezpečné, ale SVP musí aj takéto poškodenie preventívne opraviť, aby v budúcnosti nemohlo dôjsť k prípadnej deštrukcii," zdôraznil. Podotkol, že vinník poškodenia je neznámy, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou do hrádzí prívodného kanála narazili v predchádzajúcich rokoch neznáme lode. "Ak narazili a lodiam sa nič nestalo, tak samozrejme, že sa nikto nepriznal," pokračoval.
Vodná hladina prívodného kanála VDG sa znižuje postupne. "Už od dnešného rána hladinu pomaly znižujeme, od 15.00 h bude zastavená plavba, aby mali lode ešte tri hodiny času priplávať do bratislavského prístavu, pretože do dnešnej 18.00 h sa už dostaneme na kótu 130,1 m.n.m, čo je minimálna prevádzková hladina," vysvetlil. V utorok (15.10.) do 6.00 h klesne voda o ďalších 90 cm. To znamená, že na kótu 129,2 m.n.m a do stredy (16.10.) do 6.00 h na kótu 128,4 m.n.m, čo bude už maximálne zníženie hladiny, odkedy sa začnú vykonávať aj opravy.
Podobným poškodeniam sa podľa Krna zabrániť nedá. "Ak niekedy v noci nejaká loď narazí na stenu prívodného kanála a nikto okrem jej posádky to nezbadá, tak ťažko hľadať vinníka," upozornil. Podotkol, že predbežná kalkulovaná cena na opravu týchto dvoch poškodených miest je 25.000 eur.
Podobnému poškodeniu VDG došlo už aj vlani, keď do hrádze narazil remorkér. Havária bola zaznamená aj v roku 2005.