Občianske združenie Slovensko.Digital nedávno predstavilo službu GovBox, pomocou ktorej dostanú štatutári zásielky priamo na e-mail aj bez eID a potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk.
Autor TASR
Bratislava 24. mája (TASR) – Služba GovBox demotivuje štatutárov firiem vybaviť si elektronický občiansky preukaz (eID). Myslí si to podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). Nové aplikácie a myšlienky vznikajúce nad službami štátu víta, toto riešenie však podľa neho prináša viaceré riziká.
Od 1. júla budú úrady doručovať zásielky právnickým osobám do elektronickej schránky na portáli Slovensko.sk. Pre štatutárov to znamená nutnosť vybaviť si eID s bezpečnostným osobným kódom a čítačkou a nainštalovať si k nim softvér.
Občianske združenie Slovensko.Digital nedávno predstavilo službu GovBox, pomocou ktorej dostanú štatutári zásielky priamo na e-mail aj bez eID a potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk. Jej princípom je splnomocnenie, na základe ktorého bude združenie prevádzkovať systém kontrolujúci štatutárom ich schránku.
Pellegrini oceňuje snahu spríjemniť podnikateľom život. „Na základe údajov, ktoré štát má k dispozícii, majú vznikať takéto aplikácie, vítam akékoľvek inovácie. Na druhej strane však chcem upozorniť, že poskytovanie takejto služby je akoby demotivácia ľudí, aby si vybavovali a aktivovali eID kartu,“ konštatoval.
Zároveň poukázal na to, že služba je spoplatnená a štát ju bude poskytovať zadarmo, od 1. júla navyše v užívateľsky prístupnejšom dizajne a postupne aj lepšej funkcionalite.
„Nech si ľudia odpovedia na otázku, či si aj doma dajú svoju schránku vyberať cudzej osobe, ešte jej za to zaplatia a či majú garanciu, že im dotyčný všetku poštu, ktorú im zo schránky vybral, aj v skutočnosti odovzdal. Čo sa stane, ak sa pošta nedoručí? Čo sa stane, ak vznikne nejaká hospodárska škoda podniku, kde si ju bude vymáhať?“ pýta sa vicepremiér.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) potvrdila, že ústredný portál verejnej správy umožňuje prostredníctvom integrácií aj poskytovanie komerčných aplikácií sprístupňujúcich elektronické schránky tretími stranami.
„Integrácií, ktoré využívajú najmä veľké korporácie, sú už desiatky. To je dôkazom, že ústredný portál verejnej správy spĺňa všetky požiadavky pre otvorenosť informačných systémov,“ uviedla pre TASR hovorkyňa NASES Lucia Maková.
Na rozdiel od komerčných aplikácií, ktoré môžu stáť desiatky či stovky eur ročne, je štátny systém bezplatný, vrátane možnosti nastaviť si notifikácie o prijatých správach na používateľom vybraný mail alebo SMS. Stačí si len za 4,50 eura zabezpečiť eID.
„Bez občianskeho preukazu s čipom a bezpečnostného osobného kódu nebude možné plnohodnotne komunikovať so štátom ani prostredníctvom rôznych komerčných aplikácií,“ zdôraznila Maková.
NASES vie podľa nej na 100 % garantovať bezpečnosť a doručiteľnosť správ v prostredí systému štátu. Ak však občania využívajú rôzne platené aplikácie tretích strán, keď dáta opúšťajú prostredie štátneho systému, musia sa spoľahnúť na ich poskytovateľov.
Od 1. júla budú úrady doručovať zásielky právnickým osobám do elektronickej schránky na portáli Slovensko.sk. Pre štatutárov to znamená nutnosť vybaviť si eID s bezpečnostným osobným kódom a čítačkou a nainštalovať si k nim softvér.
Občianske združenie Slovensko.Digital nedávno predstavilo službu GovBox, pomocou ktorej dostanú štatutári zásielky priamo na e-mail aj bez eID a potreby prihlasovať sa na Slovensko.sk. Jej princípom je splnomocnenie, na základe ktorého bude združenie prevádzkovať systém kontrolujúci štatutárom ich schránku.
Pellegrini oceňuje snahu spríjemniť podnikateľom život. „Na základe údajov, ktoré štát má k dispozícii, majú vznikať takéto aplikácie, vítam akékoľvek inovácie. Na druhej strane však chcem upozorniť, že poskytovanie takejto služby je akoby demotivácia ľudí, aby si vybavovali a aktivovali eID kartu,“ konštatoval.
Zároveň poukázal na to, že služba je spoplatnená a štát ju bude poskytovať zadarmo, od 1. júla navyše v užívateľsky prístupnejšom dizajne a postupne aj lepšej funkcionalite.
„Nech si ľudia odpovedia na otázku, či si aj doma dajú svoju schránku vyberať cudzej osobe, ešte jej za to zaplatia a či majú garanciu, že im dotyčný všetku poštu, ktorú im zo schránky vybral, aj v skutočnosti odovzdal. Čo sa stane, ak sa pošta nedoručí? Čo sa stane, ak vznikne nejaká hospodárska škoda podniku, kde si ju bude vymáhať?“ pýta sa vicepremiér.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) potvrdila, že ústredný portál verejnej správy umožňuje prostredníctvom integrácií aj poskytovanie komerčných aplikácií sprístupňujúcich elektronické schránky tretími stranami.
„Integrácií, ktoré využívajú najmä veľké korporácie, sú už desiatky. To je dôkazom, že ústredný portál verejnej správy spĺňa všetky požiadavky pre otvorenosť informačných systémov,“ uviedla pre TASR hovorkyňa NASES Lucia Maková.
Na rozdiel od komerčných aplikácií, ktoré môžu stáť desiatky či stovky eur ročne, je štátny systém bezplatný, vrátane možnosti nastaviť si notifikácie o prijatých správach na používateľom vybraný mail alebo SMS. Stačí si len za 4,50 eura zabezpečiť eID.
„Bez občianskeho preukazu s čipom a bezpečnostného osobného kódu nebude možné plnohodnotne komunikovať so štátom ani prostredníctvom rôznych komerčných aplikácií,“ zdôraznila Maková.
NASES vie podľa nej na 100 % garantovať bezpečnosť a doručiteľnosť správ v prostredí systému štátu. Ak však občania využívajú rôzne platené aplikácie tretích strán, keď dáta opúšťajú prostredie štátneho systému, musia sa spoľahnúť na ich poskytovateľov.