Upozornil, že len v oblasti štátneho IT by sa podľa samotného Ministerstva financií SR dalo ušetriť až 100 miliónov eur ročne, napríklad na prevádzke a rozvoji štátnych IT systémov.
Autor TASR
Ak si želáte, aby počítač prečítal text článku, použite prehrávač nižšie.
00:00 / 00:00
Bratislava 31. decembra (TASR) - Každý človek na Slovensku by si mal si pri kúpe diaľničnej známky na rok 2025 spomenúť, prečo platí o 30 eur viac. Jednoducho preto, že vláda Roberta Fica (Smer-SD) odmieta šetriť sama na sebe a radšej celú konsolidáciu hodila na ľudí. Uviedol to opozičný poslanec Národnej rady SR za PS Ján Hargaš.
"Za základnú diaľničnú známku pre vozidlo do 3,5 tony, platnú 365 dní, zaplatíme namiesto doterajších 60 až 90 eur. To je nárast o 50 %. V prepočte na kilometer diaľnic teda budeme už od zajtra platiť najviac spomedzi krajín V4. Vláda zvýšením cien diaľničných známok plánuje vybrať do štátneho rozpočtu dodatočných 45 miliónov eur ročne. A aj túto ťarchu preniesla na ľudí. Nemuselo to tak byť. Financie, ktoré vláda potrebuje na konsolidáciu, by sa dali nájsť, ak by ministerstvá šetrili na sebe," spresnil Hargaš.
Upozornil, že len v oblasti štátneho IT by sa podľa samotného Ministerstva financií SR dalo ušetriť až 100 miliónov eur ročne, napríklad na prevádzke a rozvoji štátnych IT systémov. Analytici ministerstva dokonca ponúkajú aj konkrétny návod, ako by sa dalo šetriť, ale, žiaľ, vláda sa týmito odporúčaniami neriadi.
"Ak by ministerstvá ušetrili na svojich IT výdavkoch aspoň polovicu toho, čo im odporúčajú analytici, nemuseli by ľudia platiť drahšie diaľničné známky. Je to jednoduchá matematika. Ale Ficovej vláde sa šetriť samej na sebe nechce," podčiarkol Hargaš.
Dodal, že úspory by sa taktiež dali nájsť v nových IT projektoch, ktoré táto vláda rozbieha. Analytici vidia možné úspory v desiatkach miliónov eur - napríklad na projekte Národný integrovaný cestovný lístok by sa dalo ušetriť 8 miliónov eur, na projekte IS Farmár ďalších 10 miliónov a na projekte ITAM 2.0 taktiež 10 miliónov. Dohromady sa teda len v spomenutých projektoch tejto vlády zbytočne rozhadzuje viac ako 40 miliónov eur.
"Za základnú diaľničnú známku pre vozidlo do 3,5 tony, platnú 365 dní, zaplatíme namiesto doterajších 60 až 90 eur. To je nárast o 50 %. V prepočte na kilometer diaľnic teda budeme už od zajtra platiť najviac spomedzi krajín V4. Vláda zvýšením cien diaľničných známok plánuje vybrať do štátneho rozpočtu dodatočných 45 miliónov eur ročne. A aj túto ťarchu preniesla na ľudí. Nemuselo to tak byť. Financie, ktoré vláda potrebuje na konsolidáciu, by sa dali nájsť, ak by ministerstvá šetrili na sebe," spresnil Hargaš.
Upozornil, že len v oblasti štátneho IT by sa podľa samotného Ministerstva financií SR dalo ušetriť až 100 miliónov eur ročne, napríklad na prevádzke a rozvoji štátnych IT systémov. Analytici ministerstva dokonca ponúkajú aj konkrétny návod, ako by sa dalo šetriť, ale, žiaľ, vláda sa týmito odporúčaniami neriadi.
"Ak by ministerstvá ušetrili na svojich IT výdavkoch aspoň polovicu toho, čo im odporúčajú analytici, nemuseli by ľudia platiť drahšie diaľničné známky. Je to jednoduchá matematika. Ale Ficovej vláde sa šetriť samej na sebe nechce," podčiarkol Hargaš.
Dodal, že úspory by sa taktiež dali nájsť v nových IT projektoch, ktoré táto vláda rozbieha. Analytici vidia možné úspory v desiatkach miliónov eur - napríklad na projekte Národný integrovaný cestovný lístok by sa dalo ušetriť 8 miliónov eur, na projekte IS Farmár ďalších 10 miliónov a na projekte ITAM 2.0 taktiež 10 miliónov. Dohromady sa teda len v spomenutých projektoch tejto vlády zbytočne rozhadzuje viac ako 40 miliónov eur.