Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Hlučné autá sú, zdá sa, minulosťou, EÚ sprísnila legislatívu

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Prísne limity hlučnosti pre autá majú slúžiť na ochranu zdravia ľudí.

Brusel 3. apríla (TASR) - Európsky parlament (EP) v stredu schválil sprísnenie limitov hlučnosti pre motorové vozidlá za účelom ochrany verejného zdravia. Nová legislatíva zavádza zároveň systém označovania, ktorý bude potenciálnych zákazníkov informovať o hlučnosti nových automobilov. Hybridné a elektrické vozidlá budú vybavené systémom zvukovej signalizácie, ktorý by chodcov varoval pred blížiacim sa automobilom.

Europoslanci upozornili, že trvalé pôsobenie vysokých hladín hluku môže vyčerpať fyzické rezervy, narušiť funkciu jednotlivých orgánov a prispieť k vzniku kardiovaskulárnych chorôb. Podľa odhadov Európskej agentúry pre životné prostredie je polovica obyvateľstva miest vystavená hladine hluku nad úrovňou 55 dB.

"Konečný text, ku ktorému sme dospeli považujem za optimálny kompromis, ktorý prispeje k ochrane zdravia európskych občanov. Na druhej strane by však nemal spôsobiť stratu konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Som rád, že návrh si našiel širokú podporu naprieč politickými skupinami v Európskom parlamente," uviedol český konzervatívny poslanec a spravodajca pre tento návrh Miroslav Ouzký potom ako europarlament schválil dohodu, ktorú vyrokoval s ministrami členských štátov EÚ.

Nariadenie stanovuje, že nové limity hlučnosti budú zavedené od 1. júla 2016, 2020, respektíve 2024. Prvá fáza by sa týkala výlučne typového schvaľovania nových vozidiel. Počas druhej a tretej fázy by došlo k ďalšiemu zníženiu limitov, ktoré by začali platiť pre všetky nové vozidlá vyrobené aspoň dva roky po znížení limitov (od roku 2022, prípadne od roku 2026).

Limity pre štandardné vozidlá by mali byť v priebehu dvanástich rokov znížené zo súčasných 74 dB na 68 dB. Vozidlá so silnejším motorom by mohli byť hlučnejšie maximálne o 1 - 9 dB v závislosti od pomeru ich výkonu k hmotnosti. Nové pravidlá znižujú najvyššiu povolenú hlučnosť aj pre najvýkonnejšie a zároveň najťažšie nákladné vozidlá (nad 12 ton) zo súčasných 81 db na 79 db.

Parlament zároveň zavádza systém označovania nových vozidiel, ktorý by spotrebiteľov informoval o emisiách hluku. Založený by mal byť na už existujúcich systémoch, ktoré poskytujú základný prehľad napríklad o emisiách CO2, spotrebe paliva či hlučnosti pneumatík.

Bez povšimnutia EP nezostali ani tiché elektrické a hybridné automobily, ktoré pre chodcov a cyklistov predstavujú nebezpečenstvo. Parlament schválil povinnú inštaláciu systémov zvukovej signalizácie vozidla (AVAS) do nových typov hybridných automobilov od 1. júla 2019. Európska komisia by mala vypracovať požiadavky na nový systém najneskôr do júla 2017.