Na slabý obchodný úspech Airbusu okamžite zareagovala burza.
Autor TASR
Farnborough 12. júla (TASR) - Airbus v zápase s Boeingom o získanie nových hodnotných objednávok na medzinárodnej výstave leteckej techniky vo Farnborough pri Londýne výrazne prehráva.
Boeing už získal na model 737, vhodný na stredne dlhé trate, objednávky na 200 kusov. Ich katalógová cena sa pohybuje od 70 do 100 miliónov USD (57,10 až 81,57 milióna eur). Airbus v porovnaní s tým predal len pár strojov 380 a 330. Podľa šéfa odbytu firmy Johna Leahyho Airbus nesplní tohtoročný zámer získať objednávky na 30 svojich obrovských strojov A380.
Na slabý obchodný úspech Airbusu okamžite zareagovala burza. Akcie EADS, jeho materskej spoločnosti, klesli v stredu (11.7.) o 4,44 % na 26,98 eura.
Leahy dodal, že dopyt po veľkých lietadlách klesol. Airbus očakával, že o jeho produkciu prejavia záujem letecké spoločnosti Emirates a Cathay Pacific. Turkish Airlines pred časom informovali, že si tento mesiac objednajú 15 veľkých lietadiel. Zatiaľ sa zrejme nerozhodli, či kúpia A380 alebo zmodernizované stroje Boeingu Jumbo 747-8.
V prvom polroku získal Airbus objednávky len na štyri A380-ky. Záujem o stroj zrejme poškodili objavené vlásočnicové trhliny na jeho krídlach. Všetky doteraz dodané stroje sa kvôli tomu museli opraviť. Airbus preto za prvých šesť mesiacov odovzdal zákazníkom len desať týchto lietadiel. Predstaviteľ Airbusu Günter Butschek však potvrdil, že do konca roka dostanú aerolínie všetkých 30 kusov, ktoré má koncern vo svojom tohtoročnom výrobnom pláne.
Airbusu sa na druhej strane darí s novým modelom A320neo. Jeho výroba sa na budúci rok zvýši. Nové možnosti si koncern vytvorí v Spojených štátoch, kde ich začne montovať v roku 2015 vo svojom závode. Za 18 mesiacov získal objednávky na výrobu 1400 týchto strojov. Ich výhodou je, že spotreba paliva voči predchodcovi A320 bude nižšia o 15 %. Airbus má svoju výrobnú kapacitu na ne vypredanú na nasledujúcich 7 až 8 rokov.
Airbus vo Farnborough získal prvých zákazníkov na skvalitnenú verziu svojho diaľkového modelu A330. Americká spoločnosť CIT si ich objednala ďalších desať. Akčný rádius lietadla sa zvýšil o 400 morských míľ a vzrástla aj jeho štartovacia hmotnosť. Aerolínie Cathay Pacific si už objednali 26 lietadiel A350 vyvíjaného na dlhé trate.
V európskom leteckom a kozmickom priemysle sa v súčasnosti pracuje veľa nadčasov. Nemecký odborový zväz IG Metall preto žiada, aby sa v sektore v Nemecku vytvorilo ďalších viac ako 3600 pracovných miest. Ich počet odôvodnil výsledkom prieskumov závodných rád v odvetví, ktoré v stredu uverejnil v Hamburgu.
Boeing už získal na model 737, vhodný na stredne dlhé trate, objednávky na 200 kusov. Ich katalógová cena sa pohybuje od 70 do 100 miliónov USD (57,10 až 81,57 milióna eur). Airbus v porovnaní s tým predal len pár strojov 380 a 330. Podľa šéfa odbytu firmy Johna Leahyho Airbus nesplní tohtoročný zámer získať objednávky na 30 svojich obrovských strojov A380.
Na slabý obchodný úspech Airbusu okamžite zareagovala burza. Akcie EADS, jeho materskej spoločnosti, klesli v stredu (11.7.) o 4,44 % na 26,98 eura.
Leahy dodal, že dopyt po veľkých lietadlách klesol. Airbus očakával, že o jeho produkciu prejavia záujem letecké spoločnosti Emirates a Cathay Pacific. Turkish Airlines pred časom informovali, že si tento mesiac objednajú 15 veľkých lietadiel. Zatiaľ sa zrejme nerozhodli, či kúpia A380 alebo zmodernizované stroje Boeingu Jumbo 747-8.
V prvom polroku získal Airbus objednávky len na štyri A380-ky. Záujem o stroj zrejme poškodili objavené vlásočnicové trhliny na jeho krídlach. Všetky doteraz dodané stroje sa kvôli tomu museli opraviť. Airbus preto za prvých šesť mesiacov odovzdal zákazníkom len desať týchto lietadiel. Predstaviteľ Airbusu Günter Butschek však potvrdil, že do konca roka dostanú aerolínie všetkých 30 kusov, ktoré má koncern vo svojom tohtoročnom výrobnom pláne.
Airbusu sa na druhej strane darí s novým modelom A320neo. Jeho výroba sa na budúci rok zvýši. Nové možnosti si koncern vytvorí v Spojených štátoch, kde ich začne montovať v roku 2015 vo svojom závode. Za 18 mesiacov získal objednávky na výrobu 1400 týchto strojov. Ich výhodou je, že spotreba paliva voči predchodcovi A320 bude nižšia o 15 %. Airbus má svoju výrobnú kapacitu na ne vypredanú na nasledujúcich 7 až 8 rokov.
Airbus vo Farnborough získal prvých zákazníkov na skvalitnenú verziu svojho diaľkového modelu A330. Americká spoločnosť CIT si ich objednala ďalších desať. Akčný rádius lietadla sa zvýšil o 400 morských míľ a vzrástla aj jeho štartovacia hmotnosť. Aerolínie Cathay Pacific si už objednali 26 lietadiel A350 vyvíjaného na dlhé trate.
V európskom leteckom a kozmickom priemysle sa v súčasnosti pracuje veľa nadčasov. Nemecký odborový zväz IG Metall preto žiada, aby sa v sektore v Nemecku vytvorilo ďalších viac ako 3600 pracovných miest. Ich počet odôvodnil výsledkom prieskumov závodných rád v odvetví, ktoré v stredu uverejnil v Hamburgu.