Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 19. december 2024
< sekcia Ekonomika

J. HOLEČEK: Príchod novej automobilky pomôže rozvoju celého priemyslu

Ilustračné foto Foto: TASR/Martin Baumann

Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov.

Bratislava 11. augusta (TASR) – Možný príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko je dobrou správou pre krajinu. Uviedol to výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček v reakcii na dnešné vyhlásenie premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že vláda podpísala s investorom dokument o zámere postaviť nový závod v Nitre.

Zväz informáciu o príchode štvrtej automobilky víta, pretože investícia pomôže ďalšiemu rozvoju automobilového priemyslu na Slovensku. Pri predpokladanej kapacite závodu 300.000 vozidiel by mohla podľa Holečka stúpnuť produkcia áut v krajine takmer o tretinu. Upozornil však, že ešte dôležitejšia je podpora a rozvoj subdodávateľov, ktoré nová automobilka prinesie.



„S novým výrobcom automobilov prídu noví subdodávatelia, z ktorých budú profitovať ďalší výrobcovia a subdodávatelia, ktorí už na Slovensku sú. To sú spojené nádoby a určite to pomôže ďalšej stabilizácii rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku,“ povedal viceprezident ZAP pre TASR.

Ako pripomenul, nemenej významný je vplyv na zamestnanosť. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov, nepriamo však dáva prácu viac ako 200.000 Slovákom. Holeček odhaduje, že tento počet môže príchodom Land Roveru vzrásť približne o 20 %.

Nový závod má doplniť existujúce výrobné kapacity automobilky vo Veľkej Británii, Číne, Indii, ako aj továreň v Brazílii, ktorá je práve vo výstavbe. V strednej Európe súperila SR najmä s Poľskom. Slovensku podľa Holečka pomohla skutočnosť, že je najväčším výrobcom automobilov na svete na počet obyvateľov.

„Sú tu tri významné svetové automobilky a vyrábajú sa tu najšpičkovejšie autá na svete. Toto všetko rozhodlo. Rozhodla tiež legislatívna podpora, ktorá na Slovensku je aj z pohľadu pracovnoprávneho, takže to bol súbor podmienok a otázok, ktoré investor mal,“ uzavrel Holeček.

Automobilka teraz spoločne so slovenskou vládou vypracuje štúdiu uskutočniteľnosti závodu, ktorý by postupne v priebehu nasledujúcej dekády mohol vyrábať až 300.000 vozidiel ročne. Spoločnosť očakáva, že prvé autá by mohli z výrobnej linky zísť v roku 2018.