Nehrozí našej ekonomike prílišná závislosť od automobiliek? Odpovedal výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.
Autor TASR/Tablet.TV
Bratislava 16. februára (TASR/TABLET.TV) - Autá tvoria tretinu slovenského exportu a takmer polovicu priemyselnej výroby. Rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku však nemá alternatívu. V diskusnej relácii na TABLET.TV to povedal výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček.
„Za 25 rokov sa nám nepodarilo vytvoriť iné odvetvie priemyslu, ktoré by Slovensko ťahalo. Prišli aj mnohí subdodávatelia, a to je konkurenčná výhoda pri lákaní ďalších automobiliek. To, nad čím by malo Slovensko rozmýšľať, je vytvoriť im podmienky, aby tu naveky zostali,“ uviedol Holeček.
Automobilky na Slovensku idú na plné kapacity a už druhý rok po sebe vyrobili viac ako milión automobilov. Po nábehu výroby Jaguar Land Rover pôjde toto číslo ešte vyššie. „Počítam, že celkový počet vyrobených áut ročne potom dosiahne 1.300 000. Na Slovensku je navyše miesto aj pre ďalšiu automobilku, ale už od Žiliny a Banskej Bystrice na východ. Najmä by bolo dobré mať investora z výroby nákladných automobilov. To by Slovensko posunulo o kúsok ďalej,“ konštatoval Holeček, podľa ktorého je síce závislosť ekonomiky od automobilového priemyslu veľká, no osud Belgicka alebo amerického Detroitu nám nehrozí. Ešte pred dvomi desaťročiami to boli svetoví top producenti áut.
„V Belgicku bol problém v cene pracovnej sily. Tým, že sa stalo centrom EÚ, personálne náklady veľmi vzrástli a výrobcovia áut to nedokázali ustáť. Naopak, perspektívy Detroitu boli enormné, lebo tam boli etablovaní všetci výrobcovia v automobilovom priemysle, no doplatil na chýbajúcu kvalifikovanú pracovnú silu. Na Slovensku si to uvedomujeme, a preto apelujeme na jej potrebu,“ upozornil Holeček.
V najbližších troch rokoch bude Slovensko potrebovať 14.000 nových zamestnancov na pokrytie potrieb zamestnávateľov v automobilovom priemysle. Podľa Holečka školský systém dokáže túto potrebu pokryť len z jednej tretiny. „Zvyšok potrebujeme zohnať z iných zdrojov. Približne 5000 zamestnancov bude potrebné doviezť z iných krajín. Dovoz pracovnej sily je na preklenutie prechodného obdobia, kým nevyprodukujeme pracovné sily z vlastných zdrojov. Detroit padol aj na tom, že začal dovážať nekvalifikovanú pracovnú silu, a takto nechceme dopadnúť. V tejto súvislosti očakávame, že rezort práce začne z nezamestnaných robiť zamestnaných. Až 70.000 ľudí sa môže rekvalifikovať, pretože sa pomýlili pri voľbe svojho povolania. Sú zo zväčša nezamestnaní absolventi škôl,“ vysvetlil Holeček.
Automobilky sa spoliehajú na duálne vzdelávanie, ktoré vidia ako jedinú možnosť zabezpečiť si do budúcnosti vzdelanú a kvalifikovanú pracovnú silu. „Pre budúci školský rok ponúkame 1200 školských miest v rámci duálneho vzdelávania. Otázne je, koľko sa ich reálne podarí naplniť,“ dodal Holeček.
„Za 25 rokov sa nám nepodarilo vytvoriť iné odvetvie priemyslu, ktoré by Slovensko ťahalo. Prišli aj mnohí subdodávatelia, a to je konkurenčná výhoda pri lákaní ďalších automobiliek. To, nad čím by malo Slovensko rozmýšľať, je vytvoriť im podmienky, aby tu naveky zostali,“ uviedol Holeček.
Automobilky na Slovensku idú na plné kapacity a už druhý rok po sebe vyrobili viac ako milión automobilov. Po nábehu výroby Jaguar Land Rover pôjde toto číslo ešte vyššie. „Počítam, že celkový počet vyrobených áut ročne potom dosiahne 1.300 000. Na Slovensku je navyše miesto aj pre ďalšiu automobilku, ale už od Žiliny a Banskej Bystrice na východ. Najmä by bolo dobré mať investora z výroby nákladných automobilov. To by Slovensko posunulo o kúsok ďalej,“ konštatoval Holeček, podľa ktorého je síce závislosť ekonomiky od automobilového priemyslu veľká, no osud Belgicka alebo amerického Detroitu nám nehrozí. Ešte pred dvomi desaťročiami to boli svetoví top producenti áut.
„V Belgicku bol problém v cene pracovnej sily. Tým, že sa stalo centrom EÚ, personálne náklady veľmi vzrástli a výrobcovia áut to nedokázali ustáť. Naopak, perspektívy Detroitu boli enormné, lebo tam boli etablovaní všetci výrobcovia v automobilovom priemysle, no doplatil na chýbajúcu kvalifikovanú pracovnú silu. Na Slovensku si to uvedomujeme, a preto apelujeme na jej potrebu,“ upozornil Holeček.
V najbližších troch rokoch bude Slovensko potrebovať 14.000 nových zamestnancov na pokrytie potrieb zamestnávateľov v automobilovom priemysle. Podľa Holečka školský systém dokáže túto potrebu pokryť len z jednej tretiny. „Zvyšok potrebujeme zohnať z iných zdrojov. Približne 5000 zamestnancov bude potrebné doviezť z iných krajín. Dovoz pracovnej sily je na preklenutie prechodného obdobia, kým nevyprodukujeme pracovné sily z vlastných zdrojov. Detroit padol aj na tom, že začal dovážať nekvalifikovanú pracovnú silu, a takto nechceme dopadnúť. V tejto súvislosti očakávame, že rezort práce začne z nezamestnaných robiť zamestnaných. Až 70.000 ľudí sa môže rekvalifikovať, pretože sa pomýlili pri voľbe svojho povolania. Sú zo zväčša nezamestnaní absolventi škôl,“ vysvetlil Holeček.
Automobilky sa spoliehajú na duálne vzdelávanie, ktoré vidia ako jedinú možnosť zabezpečiť si do budúcnosti vzdelanú a kvalifikovanú pracovnú silu. „Pre budúci školský rok ponúkame 1200 školských miest v rámci duálneho vzdelávania. Otázne je, koľko sa ich reálne podarí naplniť,“ dodal Holeček.